3203
Sök

Mazda B1800 motor byte till B230ET/FT hur gör jag med elen?

139 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hejsan.. rubriken blev inte den bästa, men men...

Såhär är det, att jag ska ner med en B230ET/FT (vet ej vilken än..) motor i en Mazda B1800...
och nu några frågor..
Jag antar att jag måste flytta över hela kabelhärvan pga sprut, tändning osv..
Hur går jag till väga,
är det ett helvetes jobb att flytta över allt detta, eller går det att lösa på något smidigt sätt?
vad tycker ni/du är den smidigaste lösningen på detta problem?

dom heter väl Bosch lh2.2 och bosch lh2.4?

hoppas jag får svar på mina frågor, jag hoppas verkligen detta går att lösa, för jag har sett folk slänga ner skyline motorer i B1800 bilarna...

Mvh Enberg

Om603 Turbo!

227 Inlägg
26 oktober 2010
#2
B230et har iaf motronic och den härvan sitter ihop med bilen el på 740 å 760.
Ca hälften av kablarna går rakt till boxen och hälften ihop med resten av elsystemt så det är bara klippa dom, skaffa ett elschema över motorstyrningen och koppla efter det.
Det var lättare än jag först trodde när man väl tog tag i det.

Tar du en turbosnurra med LH 2.4 så ska man tydligen kunna använda motorhhärvan från volvo 240 som är lös och inte integrerad med resten av bilen, men det får någon mer insatt dementera eller bekräfta.

139 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#3
har ju en 740 tic-86a på gården som jag skrotar, tog lös bakaxel idag osv... kan ju kanske ta den härvan, men hur ska jag klippa ur den säger du? inte klippa dom som går till motorstyrningen,
dvs, dom som inte går till silverboxen, dom klipper jag av mot motorns härva, så jag får så långa som möjligt? förstår dock inte hur man ska få ut allt ur bilen, verkar ju vara ett riktigt helvete... får ångest bara jag tänker på det, men du menar alltså att det ska fungera i min Mazda, bara jag flyttar över kabelhärvan? =o

Om603 Turbo!

227 Inlägg
26 oktober 2010
#4
Ja alltså du klipper upp höljet till härvan, sen benar du ut sladdarna som hör till motorstyrningen. En del av dom går direkt till handsken på boxen vid passagerarens fötter, dom behöver du inte bry dig om.
Däremot kommer en del kablar gå till ett annat kontaktstycke brevid, dom klipper du av vid kontaktstycket. Likaså dom som går från boxen till bilen.
Sen är det bara pussla ihop dom igen med hjälp av ett elschema.

Var ett tag sen jag gjorde det där men ta dig bara tid och arbeta metodiskt och tänk 2 gånger innan du klipper så ska det nog gå bra. Känner du att du har hemskt dålig koll på el så ta hjälp av nån som kan ge dig råd på plats så kommer du lära dig rätt fort.
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2010/mo21_tif_dba_electude_93388424.gif

139 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#5
haha, men altså, jag kan ju bara inte göra bort mig ifall jag tänker 2 gånger om, innan jag klipper en sladd, ska gå ut och spana lite, Tack för hjälp, men lär nog återkomma om en timma!

Om603 Turbo!


Sök