Här står vad de olika årsmodellerna och motoralternativen har för hk org.
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
kan ju fylla på med lite info eftersom jag själv kör 9-5 kombi med 2.0t motorn min är ifrån 2000.
bränsleförbrukningen ligger på ca 0.75 vid långkörning i farter runt 100blås. blandad körning så landar du på nånstans 0.85 och blandad körning med tung högerfot så kör jag min bil på straxt under litern.
om du inte redan klurat ut det så är det 150hk i 2.0t motorn. det duger gott till vardags och helt ok till omkörningar. kraften finns där den behövs tycker jag. däremot så är det ju absolut inget fartmonster. jag har haft min bil i snart ett år och jag börjar tröttna på dom 150 hästarna under huven. men det är ju en smakfråga såklart.
Här har du en lista på dom olika motor alternativen till 9-5 -98 - -01
98- B205E 2.0 16v 150hk/240Nm Trionic 7 B235L 2.3 16v 185hk/280Nm Trionic 7 B235L 2.3 16v 220hk/310Nm Trionic 7 Denna version kom först till årsmodell -04
01- B235R 2.3 16v 250hk/350Nm Trionic 7 Denna version kom först till årsmodell -02 B235R 2.3 16v 230hk/350Nm Trionic 7 B308 3.0 24v V6 200hk/310Nm Trionic 7 D223 2.2 TiD 120hk/280Nm EDC 15 Diesel D308 3.0 TiD V6 176hk/350Nm EDC 15 Diesel
Sen köper man inte en Aero enbart för mera hk det finns mera som gör att just valet av Aero är att föredra....
dom har bland annat inte haft problem med "oilsludge" vilket har varit ett enormt problem på 9-5orna i allmänthet. av någon anledning har dock inte AERO-modellerna haft det bekymret.
dessutom har aeron en annan turbo som är kraftfullare än i de andra motorerna. sägs även att den turbon ska vara av bättre kvalitet än de mindre aggregaten som sitter i 2.0t och 2.3t.
Nu har jag ju inte totalgranskat alla oil sludgefall. Men jag tror fortfarande inte att AERON är skonad från problemen. Däremot har jag läst att det inte alls är lika vanligt i 9-3an som i 9-5an.
Nu har jag ju inte totalgranskat alla oil sludgefall. Men jag tror fortfarande inte att AERON är skonad från problemen. Däremot har jag läst att det inte alls är lika vanligt i 9-3an som i 9-5an.
okej, ne du kan mycket väl ha rätt. som sagt, jag är ingen expert på området men minns bara vad jag läste på saabturboclub när jag själv var igång och skulle köpa 9-5a
Finns ett gammalt talessätt: -En aero är en aero ....alltså för den inbitne är det en viss känsla av att det är en aero....och denna kan avara tillräcklig för att köpa en.