2445
Sök

Gämförelse av olika motorstorlekar på saab

669 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#1
jag har funderat länge på att byta bil. och jag har hittat en modell som jag tycker passa mig i smaken.

bilen det gäller.

saab 95 kombi

då är själva frågorna som ja funderat på,

det finns 2.0
det finns 2,3
det finns Aero

jag skulle behöva veta lite mer över krutet i bilarna. är det så storskillnad om man värkligen känner det när man kör eller är det likvärdigt?

tänker mest på prisskillnaderna mellan dom olika motorstorlekarna om det är värt å tex satsa på en aero istället för 2,3an eller vise versa.

sen bränsleförbrukningen,
kanske finns för och nackdelar, vad vet jag?

väldigt tacksam för svar smile mvh /
Senast redigerat av snipercat (26 oktober 2010)


Svetsare
3 150 Inlägg
26 oktober 2010
#2
Vilken årsmodell hade du tänkt dig?  smile

Här står vad de olika årsmodellerna och motoralternativen har för hk org.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 oktober 2010
#3
kan ju fylla på med lite info eftersom jag själv kör 9-5 kombi med 2.0t motorn smile min är ifrån 2000.

bränsleförbrukningen ligger på ca 0.75 vid långkörning i farter runt 100blås.
blandad körning så landar du på nånstans 0.85
och blandad körning med tung högerfot så kör jag min bil på straxt under litern.

om du inte redan klurat ut det så är det 150hk i 2.0t motorn. det duger gott till vardags och helt ok till omkörningar. kraften finns där den behövs tycker jag. däremot så är det ju absolut inget fartmonster. jag har haft min bil i snart ett år och jag börjar tröttna på dom 150 hästarna under huven. men det är ju en smakfråga såklart.

MVH Fredrik


669 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#4
årsm är vell mellan 1998-2001 hade ja tänkt mig nånting sånt:)


669 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
#5
tack för din beskrivning fredrik
Senast redigerat av snipercat (26 oktober 2010)


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 oktober 2010
#6
snipercat skrev:
årsm är vell mellan 1998-2001 hade ja tänkt mig nånting sånt:)

såg på länken ovan att AEROns hk inte vad exakt angivet. men mellan de årsmodellerna du nämnde så är det 230hk i aeron smile

MVH


8 883 Inlägg
26 oktober 2010
#7
Här har du en lista på dom olika motor alternativen till 9-5 -98 - -01


98-   
B205E    2.0 16v    150hk/240Nm    Trionic 7       
B235L    2.3 16v    185hk/280Nm    Trionic 7       
B235L    2.3 16v    220hk/310Nm    Trionic 7    Denna version kom först till årsmodell -04   

01-
B235R    2.3 16v    250hk/350Nm     Trionic 7    Denna version kom först till årsmodell -02   
B235R    2.3 16v    230hk/350Nm    Trionic 7       
B308    3.0 24v V6    200hk/310Nm    Trionic 7       
D223    2.2 TiD    120hk/280Nm    EDC 15    Diesel   
D308    3.0 TiD V6    176hk/350Nm    EDC 15    Diesel   



Sen köper man inte en Aero enbart för mera hk det finns mera som gör att just valet av Aero är att föredra....

Källa:
STCS
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=73403

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

669 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#8
vad har aero mer att föredra?


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 oktober 2010
#9
snipercat skrev:
vad har aero mer att föredra?

dom har bland annat inte haft problem med "oilsludge" vilket har varit ett enormt problem på 9-5orna i allmänthet. av någon anledning har dock inte AERO-modellerna haft det bekymret.

dessutom har aeron en annan turbo som är kraftfullare än i de andra motorerna. sägs även att den turbon ska vara av bättre kvalitet än de mindre aggregaten som sitter i 2.0t och 2.3t.

MVH


8 883 Inlägg
27 oktober 2010
#10
snipercat skrev:
vad har aero mer att föredra?

Större bromsar, styvare chassi m.m
http://forum.saabturboclub.com/ där hittar du all info du behöver om SAAB

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 498 Inlägg
27 oktober 2010
#11
98>01 b235L har 170hk inte 185hk som i den länkade listan på stcs sida.


206 Inlägg
27 oktober 2010
#12
FreddeLi skrev:
snipercat skrev:
vad har aero mer att föredra?

av någon anledning har dock inte AERO-modellerna haft det bekymret.

Där ljög du allt.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 oktober 2010
#13
Kax skrev:
FreddeLi skrev:
snipercat skrev:
vad har aero mer att föredra?

av någon anledning har dock inte AERO-modellerna haft det bekymret.

Där ljög du allt.

ja jag har haft fel förr. men vad jag vet så är det nästan aldrig som aeron har problem med oilsludge om du jämnför med de mindre motorerna?

MVH


206 Inlägg
27 oktober 2010
#14
Nu har jag ju inte totalgranskat alla oil sludgefall. Men jag tror fortfarande inte att AERON är skonad från problemen.
Däremot har jag läst att det inte alls är lika vanligt i 9-3an som i 9-5an.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
27 oktober 2010
#15
Kax skrev:
Nu har jag ju inte totalgranskat alla oil sludgefall. Men jag tror fortfarande inte att AERON är skonad från problemen.
Däremot har jag läst att det inte alls är lika vanligt i 9-3an som i 9-5an.

okej, ne du kan mycket väl ha rätt. som sagt, jag är ingen expert på området men minns bara vad jag läste på saabturboclub när jag själv var igång och skulle köpa 9-5a smile

MVH


5 710 Inlägg
28 oktober 2010
#16
Finns ett gammalt talessätt:
-En aero är en aero
....alltså för den inbitne är det en viss känsla av att det är en aero....och denna kan avara tillräcklig för att köpa en.

Man får ofta mycket utrustning "gratis" om man köper en aero och exakt vad den är läser man lättast här:
http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M00_M01.html

MVH Jonas
..............


Sök