2611
Sök

Luftvärmepump eller Diselkanon?

235 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
ja som rubik tyder. har en garaget på nästan 400 kvm, 4 m hög tak. har kallhyra så nu börjar det bli kallare i garaget. Vilka bäst sättet är det att värma upp garaget?

Vi har funderat på Luftvärmepump men de flesta luftvärmepump brukar bara ge och räcka för runt max 150 kvm?

Bmw, när du älskar att köra!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
24 oktober 2010
Blir ju några pumpar du får investera i men jag är helt övertygad om att det är den mest ekonomiska lösningen i längden. Vad drar dom som max? 3kW och ger 9kW. En diesel kanon får du upp värmen snabbt men dom drar sjuka mängder diesel.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 814 Inlägg
24 oktober 2010
Luftvärmepump låter vettigt och bra, hör med en kunnig om vad som behövs.

http://www.energiradgivningen.se/index. … ;Itemid=25

832 Inlägg
28 oktober 2010
-Mackan- skrev:
Blir ju några pumpar du får investera i men jag är helt övertygad om att det är den mest ekonomiska lösningen i längden. Vad drar dom som max? 3kW och ger 9kW. En diesel kanon får du upp värmen snabbt men dom drar sjuka mängder diesel.

Vad du får ut för effekt av en luftvärmepump beror ju på hur kallt och fuktigt det är ute. När det är som sämst så får du ut i stort sett lika mycket som du skickar in. Det mest ekonomiska i längden är nog en varmluftspanna om man har möjlighet att dra ut ett rökrör någonstans. Det blir nog mitt val iaf den dagen jag ska bygga garage.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Supraman
2 300 Inlägg
28 oktober 2010
Ni får räkna på vad som är mest ekonomiskt i längden.
Finns luftvärmepumpar för större lokaler.

Sen finns ju alternativet att installera vattenburet system med panna.
Glöm inte att isolera, när ni väl fått upp värmen så sparar man mkt på att ha bra isolering

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

12 086 Inlägg
28 oktober 2010
En dieselkanon är dyr att införskaffa och dyr att driva om man inte har bra pris på olja.
Luftvämepumpar är än dyrare att införskaffa och omständiga att installera, men ger mkt värme för pengarna.

Summa sumarum, värme är dyrt oavsätt smile

Jag eldar ved och spillolja i en luftkyld kamin i mitt garage.

Supraman
2 300 Inlägg
29 oktober 2010
JapMax skrev:
En dieselkanon är dyr att införskaffa och dyr att driva om man inte har bra pris på olja.
Luftvämepumpar är än dyrare att införskaffa och omständiga att installera, men ger mkt värme för pengarna.

Summa sumarum, värme är dyrt oavsätt smile

Jag eldar ved och spillolja i en luftkyld kamin i mitt garage.

Luftvärmepumpar är inte så värst dyra, man kan hitta beg för runt 5000 och nya från 10000 och uppåt.
Installera är inte så svårt, men kontroll och fylling bör man lämna åt en fackman

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 oktober 2010
Mrfleur skrev:
Vi har funderat på Luftvärmepump men de flesta luftvärmepump brukar bara ge och räcka för runt max 150 kvm?

Skall du ha 25grader varmt inne då?  nöjer du dig med 15grader så får du både högre COP och pumpen orkar med en större yta.

Du kan ju annars köpa en begagnad luft/vatten-värmepump och köra den mot en fläktkonvektor, då kan du ju hitta effekter upp till 20kW med en verklig COP kring 3 i snitt över vintern.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gött mos
1 096 Inlägg
29 oktober 2010
torpis skrev:
Mrfleur skrev:

Skall du ha 25grader varmt inne då?  nöjer du dig med 15grader så får du både högre COP och pumpen orkar med en större yta.
Du kan ju annars köpa en begagnad luft/vatten-värmepump och köra den mot en fläktkonvektor, då kan du ju hitta effekter upp till 20kW med en verklig COP kring 3 i snitt över vintern.

Precis vad jag skulle skriva.

Tror starkt på luftvärmepump !

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Sök