Rickard-v skrev:
M_icke_ skrev:
Rickard-v skrev:
Absolut. Du ska prova dig fram o höra vad som låter bäst.
O då menar jag bäst återgivning inte högt ljudtryck.
För om det låter 140 eller 145db tycker jag är ganska ointressant.
(vilket jag är ganska ensam om det vet jag)
Varför skulle man välja att dämpa basen så att man får lägre tryck och tappar "exakteheten" i basen?
145db är nästan 4ggr så högt som 140db för övrigt..
Det är precis tvärtom. Du tappar exaktheten utan dämpmaterial. Tänk på varför man dämpar karossen.
Måste jag skriva att jag är en SQ nisse. Trodde jag framgick tydligt med mitt resonemang.
fast nu känns det ganska onödigt att diskutera detta med de som offrar allt för att spela den sista dbn.
Lyssna/Återge musik i bilen som den är inspelad var länge sedan någon hade en tanke på.
Karossen dämpas för att slippa plåtflex som ger upphov till missljud och förlorat tryck i kupén. Dämpa baslådan gör man inte för att minska flex iaf.. Däremot så bromsar man ner luften eftersom där är en massa ull ivägen och "snärten" försvinner.. Eller du dämpar karossen genom att fylla bilen med ull?
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"