3674
Sök

Passar en motor ifrån en v70 2.5 T ifrån 99 i en 850?

1 196 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#1
som sagt jag har hittat en motor som jag får köpa billigt, den kommer ifrån en volvo v70 2.5 turbo, och jag undrar om den passar med styrsystemet i 850in.

mvh jocke

8 250 Inlägg
29 oktober 2010
#2
Beror på vilken 99:a det är. Är det enmed elektroniskt gasspjäll så passar den inte. Är det en med mekaniskt så beror det massvis på vilkert av dem 3 styrsystem som sitter i 850 du har i din + att det egentligen baar finns en modell en motor funkar ihop med rent teoretiskt, och det är 97 awd. Det går förvisso att sätta en sån motor i en turbo, men det är långt från en optimal lösning eftersom styrboxen inte är riktigt med på alal tekniska skillnaden mellan vanliga turbomotorn och LTT.


1 196 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Beror på vilken 99:a det är. Är det enmed elektroniskt gasspjäll så passar den inte. Är det en med mekaniskt så beror det massvis på vilkert av dem 3 styrsystem som sitter i 850 du har i din + att det egentligen baar finns en modell en motor funkar ihop med rent teoretiskt, och det är 97 awd. Det går förvisso att sätta en sån motor i en turbo, men det är långt från en optimal lösning eftersom styrboxen inte är riktigt med på alal tekniska skillnaden mellan vanliga turbomotorn och LTT.

tack för en snabbt svar då skiter jag i den motorn smile

* Voff voff *
10 607 Inlägg
29 oktober 2010
#4
Marlboroman skrev:
Beror på vilken 99:a det är. Är det enmed elektroniskt gasspjäll så passar den inte. Är det en med mekaniskt så beror det massvis på vilkert av dem 3 styrsystem som sitter i 850 du har i din + att det egentligen baar finns en modell en motor funkar ihop med rent teoretiskt, och det är 97 awd. Det går förvisso att sätta en sån motor i en turbo, men det är långt från en optimal lösning eftersom styrboxen inte är riktigt med på alal tekniska skillnaden mellan vanliga turbomotorn och LTT.

Värt att notera är att alla 99:or med turbo har nya gasspjället...! smile

Däremot fick sugisarna det nya spjället mitt under modellåret -99 (eller egentligen kan man säga att 00:orna släpptes väldigt tidigt)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 196 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
#5
men vad är det som gör att det inte funkar då alltså elen, gas spjället förstår jag men resten

8 250 Inlägg
29 oktober 2010
#6
Spiike skrev:
men vad är det som gör att det inte funkar då alltså elen, gas spjället förstår jag men resten

För dem med elektroniskt spjäll har ett helt annat elsystem som inte är lika det i 850 på nåt vis. Visst kan man ta själva moton och byta insug på den till ett med vanligt spjäll och montera motorn i en 850. Problemet är ju bara att det rent regelmässigt inte är tillåtet i dem flesat fall, och att den motorerna om man rean har en turbomaskin är ett nedbyte.


904 Inlägg
29 oktober 2010
#7
får jag låna tråden å vända på det hur passar en 850 turbo motor i en v70 glt har kommit över en kaross billigt

(ska bli reserv kaross i såna fall till min 855 i fall man kör av)

AUTOTECH S60 power

8 250 Inlägg
29 oktober 2010
#8
Blyfot_Racing skrev:
får jag låna tråden å vända på det hur passar en 850 turbo motor i en v70 glt har kommit över en kaross billigt

Rent fysiskt passar den ju med motorfästen och så.


904 Inlägg
29 oktober 2010
#9
Marlboroman skrev:
Blyfot_Racing skrev:
får jag låna tråden å vända på det hur passar en 850 turbo motor i en v70 glt har kommit över en kaross billigt

Rent fysiskt passar den ju med motorfästen och så.

oki det va det jjag ville, resten löser sig på vägen =P

AUTOTECH S60 power

1 062 Inlägg
30 oktober 2010
#10
Spiike--->

Du ska väl bara använda själva grundmotorn med topp för att "bygga" på va?
Elen skiter du ju i ändå.
Jag tolkar det som att sålänge vevaxelgivare m.m. m.m. passar så borde den fungera att bygga på va?

Om den nu inte är en nedgradering rent stabilitetsmässigt.

M.V.H.


8 250 Inlägg
30 oktober 2010
#11
AndreasPlars skrev:
Jag tolkar det som att sålänge vevaxelgivare m.m. m.m. passar så borde den fungera att bygga på va?

Om den nu inte är en nedgradering rent stabilitetsmässigt.

Bottendelen passa i fästen och så, och givarna passar. Men det är ju en del tekniska skillnader att ta ställning till. Dels insuget, men det är ju enkelt åtgärdat, sen lär man ju fundera på hur man ska göra med tändning eftersom 850-motorn har en fördelare och ltt-motorn i detta fall har separata tändspolar.

LTT-motorerna har ju nackdelen av att vara mindre stabila, cylinderväggarna är lätta att knäcka. Så ska man utgå i från ett tidigt sånt block så lär man tänka lite annorlunda när man bygger om man ha hållbarhet. Det går ju att bygga på dem, men är enklare och säkrare med ett RN/RNC-block (2000 och nyare) eller ett 81mm (2,0 och 2,3 liter) block.


1 062 Inlägg
2 november 2010
#12
Ok, så blocken blev starkare från -00 och senare och 2,0 är starkare?
En 2,0 från -00 och framåt borde då vara starkast? Tex ett block från denna bil: http://www.blocket.se/malmo/Volvo_c70_2 … 11&w=3

Eller?

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (2 november 2010)


8 250 Inlägg
2 november 2010
#13
AndreasPlars skrev:
Ok, så blocken blev starkare från -00 och senare och 2,0 är starkare?
En 2,0 från -00 och framåt borde då vara starkast?

Blocken blev bättre 00 och ännu lite bättre 05. Det är samma block till 2,0 och 2,3.


246 Inlägg
2 november 2010
#14
tjena polaren cableguy här på gorg lyckades klämma ner en 07 v70 d5 i en 940 så det ska inte vara några problem.

Om du saknar inspiration kan du kolla på prjekttråden här http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 72&p=1
Senast redigerat av b-fuel (2 november 2010)



Sök