3129
Sök

Saab 9000 Motor stannar

4 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
#1
Hej jag är nybliven SAAB ägare, har haft bara några dagar en 9000 CD 2.3 16V års model 91. Den stannar också vid svängar el så fort man släpper gasen, men den går att starta direkt och köra hur länge/långt som helst inga problem. Denna problem förekommer lite då o då inte alltid. Idag har den krånglat hela dag. Jag tycker att den drar ganska mycket bensin jämfort men min BMW728 97, BMW drar 0.8. Vad kan det beror på. Jag har läst några trådar här men jag blir inte klok.

Mvh
Harvy

5 710 Inlägg
22 november 2006
#2
Jag hade provat att demontera tomgångsmotorn, rengöra och smörja denna.

MVH Jonas
..............

3 295 Inlägg
1 453 Inlägg
22 november 2006
#4
Slave_joe skrev:
kolla luftmassemätaren..

Inte har den bilen nån LMM?


5 710 Inlägg
22 november 2006
#5
sveddan skrev:
Slave_joe skrev:
kolla luftmassemätaren..

Inte har den bilen nån LMM?

Jodå, visst har den det.
Försvann -93 på fulltrycksmodellerna.

>>Desiman, vad anser du vara "mycket bensin"?

MVH Jonas
..............

4 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#6
jonTe skrev:
sveddan skrev:
Slave_joe skrev:
kolla luftmassemätaren..

Inte har den bilen nån LMM?

Jodå, visst har den det.
Försvann -93 på fulltrycksmodellerna.

>>Desiman, vad anser du vara "mycket bensin"?

Den drar mer än vad färddatorn säger, enligt färdator ska den drar melllan 0,7-0,9 men den ligger mellan 1,2 -1,6. det gick cirka 60litre bensin fram o tillbaka Stockholm-Gävle. bensin är inte min största problem just nu,

Det står i display CHECK OIL LEVEL  men den är ju nyfylld.  Föra ägaren har bytt bensin pump, filter, och några sensorer i motor, kamkedjan är byt för ett år sedan. Väldigt väldokumenterat Service bok. Jag tycker bilen är bra i övrigt, det var lite svårt för mig att gå över från BMW till SAAB men det gick jätte bra, väghållning är ju myckat bättre på Saaben. Jag gillar SAABen. den är påkostad av föra ägaren med 35k i 2005-2006, det mesta är bytt.

Mvh
Harvy

1 453 Inlägg
22 november 2006
#7
jonTe skrev:
sveddan skrev:
Slave_joe skrev:
kolla luftmassemätaren..

Inte har den bilen nån LMM?

Jodå, visst har den det.
Försvann -93 på fulltrycksmodellerna.

>>Desiman, vad anser du vara "mycket bensin"?

Ok, då hade jag fel. Verkade konstigt eftersom B234/R inte har lmm medan trionic 7 senare fick det.


5 710 Inlägg
22 november 2006
#8
Ok den har några fel alltså....

CHECK OIL LEVEL, i framkant på oljesumpen sitter en elektronisk nivågivare.
Det är förmodligen denna som spökar men så länge du är HELT säker på att det är olja i kan du glatt köra vidare.

Är det ett extremt störande moment kan du dra ur kontakten så länge och byta givare nästa gång du byter olja.

Bränsleförbrukning , de ÄR törstiga men så törsig som du uppger är i grövsta laget i synnerhet på bra väg som det är mellan Stockhom-Gävle.
Kan ju vara rätt mycket grejjer men vissa saker är ju rätt lätt att kolla:
• Lufttryck i däcken?
• Anligg på bromsarna?
• Tändstift (NGK gäller)

Tomgången , som sagt.....börja med tomgångsmotorn.
Hur är vakumslangarna?
Läck kan ge både knepig tomgång samt hög bränsleförbrukning.

Desiman skrev:
Den drar mer än vad färddatorn säger, enligt färdator ska den drar melllan 0,7-0,9 men den ligger mellan 1,2 -1,6. det gick cirka 60litre bensin fram o tillbaka Stockholm-Gävle. bensin är inte min största problem just nu,

Det står i display CHECK OIL LEVEL  men den är ju nyfylld.  Föra ägaren har bytt bensin pump, filter, och några sensorer i motor, kamkedjan är byt för ett år sedan. Väldigt väldokumenterat Service bok. Jag tycker bilen är bra i övrigt, det var lite svårt för mig att gå över från BMW till SAAB men det gick jätte bra, väghållning är ju myckat bättre på Saaben. Jag gillar SAABen. den är påkostad av föra ägaren med 35k i 2005-2006, det mesta är bytt.

Mvh
Harvy

Kul att du trots felen gillar din bil  (och förvånande) att du tycker väghållningen är bättre än i BMW:n wink.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
22 november 2006
#9
sveddan skrev:
jonTe skrev:
sveddan skrev:

Inte har den bilen nån LMM?

Jodå, visst har den det.
Försvann -93 på fulltrycksmodellerna.

>>Desiman, vad anser du vara "mycket bensin"?

Ok, då hade jag fel. Verkade konstigt eftersom B234/R inte har lmm medan trionic 7 senare fick det.

Joo det är lite knepigt......ännu knepigar är att T7-motorerna både har MAP-sensom OCH LMM.

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
22 november 2006
#10
jonTe skrev:
sveddan skrev:
jonTe skrev:

Jodå, visst har den det.
Försvann -93 på fulltrycksmodellerna.

>>Desiman, vad anser du vara "mycket bensin"?

Ok, då hade jag fel. Verkade konstigt eftersom B234/R inte har lmm medan trionic 7 senare fick det.

Joo det är lite knepigt......ännu knepigar är att T7-motorerna både har MAP-sensom OCH LMM.

Ha
mer som pajar, alltså? smile


preem pump
836 Inlägg
22 november 2006
#11
jonTe skrev:
sveddan skrev:
Slave_joe skrev:
kolla luftmassemätaren..

Inte har den bilen nån LMM?

Jodå, visst har den det.
Försvann -93 på fulltrycksmodellerna.

>>Desiman, vad anser du vara "mycket bensin"?

jag har ltt men ingen lmm

edit: antar att du menade att fulltryckarna hade det innan, men att det försvann -93???
Senast redigerat av mannen666666 (22 november 2006)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

Avstängd
914 Inlägg
22 november 2006
#12
Så där va min polares golf oxå..det visade sig vara pluskabeln på bateriet som glappade..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

4 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
Ok den har några fel alltså....

CHECK OIL LEVEL, i framkant på oljesumpen sitter en elektronisk nivågivare.
Det är förmodligen denna som spökar men så länge du är HELT säker på att det är olja i kan du glatt köra vidare.

Är det ett extremt störande moment kan du dra ur kontakten så länge och byta givare nästa gång du byter olja.

Bränsleförbrukning , de ÄR törstiga men så törsig som du uppger är i grövsta laget i synnerhet på bra väg som det är mellan Stockhom-Gävle.
Kan ju vara rätt mycket grejjer men vissa saker är ju rätt lätt att kolla:
• Lufttryck i däcken?
• Anligg på bromsarna?
• Tändstift (NGK gäller)

Tomgången , som sagt.....börja med tomgångsmotorn.
Hur är vakumslangarna?
Läck kan ge både knepig tomgång samt hög bränsleförbrukning.

Desiman skrev:
Den drar mer än vad färddatorn säger, enligt färdator ska den drar melllan 0,7-0,9 men den ligger mellan 1,2 -1,6. det gick cirka 60litre bensin fram o tillbaka Stockholm-Gävle. bensin är inte min största problem just nu,

Det står i display CHECK OIL LEVEL  men den är ju nyfylld.  Föra ägaren har bytt bensin pump, filter, och några sensorer i motor, kamkedjan är byt för ett år sedan. Väldigt väldokumenterat Service bok. Jag tycker bilen är bra i övrigt, det var lite svårt för mig att gå över från BMW till SAAB men det gick jätte bra, väghållning är ju myckat bättre på Saaben. Jag gillar SAABen. den är påkostad av föra ägaren med 35k i 2005-2006, det mesta är bytt.

Mvh
Harvy

Kul att du trots felen gillar din bil  (och förvånande) att du tycker väghållningen är bättre än i BMW:n wink.

Lycka till!

Hejsan Jonte
Tack för alla omtänksamma svar.
Bränsleförbrukning: Däck trycket är helt rätt, Bromsarna ligger inte på, men där imot tändstifterna har jag inte kollat än.

check oil level tror jag oxo att det kan vara nångivare...inga problem..Jag byter den snart.

Men tomgångsmotor ska blir undersökt idag av en polare som är bil mekanik samt han ska kolla om det nån läcka ngnstans.

Väghållning: det beror på vilken BMW model man jämför med.
Jag köpte saaben för att BMW vart krockat i förra veckan och det är svårt att få tag på tid hos BMW Stockholm. Det första tid jag får är 1 vecka i mars. de har ju fått in hur många biler som helst efter den snö kaos i Stockholm. 

Mvh
Harvy

5 710 Inlägg
22 november 2006
#14
mannen666666 skrev:
jonTe skrev:
sveddan skrev:
Inte har den bilen nån LMM?

Jodå, visst har den det.
Försvann -93 på fulltrycksmodellerna.

>>Desiman, vad anser du vara "mycket bensin"?

jag har ltt men ingen lmm

edit: antar att du menade att fulltryckarna hade det innan, men att det försvann -93???

Vi tar det från början....

9000 85-92 har LMM.
9000 -93 har 2.0 LTT (150) LMM men FTT (200) och Aeron (225) saknar den.
9000 94-98 har ej LMM.

MVH Jonas
..............

4 Inlägg
22 november 2006
Trådstartare
#15
Hej nu har vi kollat lite, Luftm.m. fungera bra, men där mot den sensor/motor/gasspel som håller koll på gasen/tomgång (vet inte vad den heter) den verkar vara tarsig for att det händer ingenting när man drar ut kontakten till den. Enligt bilmek. motor ska agera konstig el dö när man drar ut kabel. Men nu har vi beställt den samt vi ska byta alla slangar och tändstiftar.

Tack för alla svar jag har fått, jag återkommer när det fixat. vi ska tar det på lördag.

Ha det

Sovgott

5 710 Inlägg
23 november 2006
#16
Spjällpotensiometer är ordet du letar efter.

När du handlar stift.....som sagt, endast NGK gäller.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

3 Inlägg
24 november 2006
#17
Hej!
Det du brskriver stämmer till viss del in på kass dumpventil förutsatt att det är en turbo. Då tvärdör motorn när man släpper gasen efter ax där turbon laddat, direkt när man skall lägga i nästa växel alltså. När du kör på plan väg i 90 knyck bör momentanförbrukningen visa ca 7 L/100km. Visar den 12 till 14 så är LMM kass och går i Limphome mode, då är det bara att byta den. Kan hittas på skroten för ca en tusenlapp.
MVH
Karraa

67 Inlägg
24 november 2006
#18
spjäll lägesgivare



Sök