Peete skrev:
Nick666: Vad har du för förbrukning på din "bruksbil"?
"men hallå, jag har åkt i D5:an flera ggr och känns inte som mycket att hänga i julgranen" Vad menar du med det? på vilket sätt är den dålig?
"min ligger för tillfället på 542 Nm vilket kanske inte är så mycket, men jag kan fan rotera på jorden om däcken får grepp big_smile "
Nä precis, vad spelar det för roll hur mycket Nm du har ifall du inte har något fäste? din bil är väl så framtung så fronten skrapar när du kör efter landsvägen?
Volvos nya D5a (185 hp varianten) är bland dom bäste volvo dieslarna som producerats som dels håller en låg förbrukning och en bra dragkraft när det används till omkörningar och när man ska dra släpvagnar.
Sen är det ju bara så att bensinens tid är förbi, tyvärr dieselns också men på den fronten ser det betydligt ljusare ut än så länge.
Till TS så tycker jag att du bör sneglar på VW Passat TDI Highline 4-motion, det är en riktigt bekväm bil med fina chassi egenskaper. Om du dessutom tar bluemotion så har du en väldigt ekonomisk bil, nackdelen är väl att du förlorar lite effekt men den duger gott och väl endå

den känns inte kul, kändes mer som en "fiiin" bil på nått sätt, inget man kastar sig runt svängarna eller burnar runt en rondel med hehe
nä men det kändes som en bil jag skulle köpa till min 65 åriga mor om jag vunnit lite pengar
absolut inget sportigt, ingen kul känsla
Sued skrev:
Nick666 skrev:
1, lol 6.3 från 0-100 är inte slött för dig ?
iofs så kör du en 100 hästars volvo så ½ av 0-100 tiden av din bil är asså inte slö då ?
min gamla trans am gjorde runt 5sekunder(ca 5.5) lol
3, försökte hitta en bmw med den motorn men kan inget om bmw och verkar finnas en miljon olika modeller, men hittade inte vrid på någon info
min ligger för tillfället på 542 Nm vilket kanske inte är så mycket, men jag kan fan rotera på jorden om däcken får grepp

nu tycker jag du skall ringa och fråga någon som kör racing eller nått och fråga om dom kör med diesel och vad dom tycker, har dom tööörbo får du ju jämnföra med tööörbo bensinare
senaste diesel bilen var någon bmw 1 nånting, helt värdelös, bottna gasen i tvåan, väntade, tittade på fingrarna ett tag, sedan efter vad som kändes som 10 sekunder så kom trycket men oj, 4000 varv nu, då skalljag ju växla, och efter växling slö som faaaaaaan igen tills efter 3100 varv

och 900 senare skall man växla, lol
1, Med tanke på att jag med en tjänstevikt på ca 2,6ton med min Dodge Cummins gör 0-100 på ca 4,3s så är det nog inget större problem för merparten av dagens diesel bilar att hänga på deras bröder som kör på bensin.
3, Vet ju inte riktigt hur noga du letade, men med tanke på att det just gällde BMW så vet jag inte om jag var ensam om den tanken men
www.bmw.se kändes som ett bra ställe att starta på! Där kan du tex enkelt få fram att du får ut 640Nn från 3-seriens ena diesel, får ju hoppas dessa bilar då kör åt motsatt håll än dig då, menar så jorden inte roterar så snabbt....
Kör race ibland, diesel eller bensin, fungerar lika bra, ingen direkt skillnad förutom ljudet.
BMW 1 något finns med en rad olika motor alternativ, allt från 116 till 306hk, så är viss skillnad beroende på vilken modell man kör...
Personligen föredrar jag diesel, som en god vän till mig brukar säga: "Diesel kör man bil/lastbil på, Bensin kör man moped och gräsklippare på, Etanol är det inte det man har i drinkar?".
Mvh // Sued
6.7L Cummins
6.7L Cummins small The 6.7 L Cummins is the latest in the B-series engines, introduced mid year in 2007. Rated at 350 HP & 650 lb-ft, it is also the most powerful B-series ever offered. The 5.9 ISB was replaced by the 6.7 to meet strict new diesel emission requirements. To meet such requirements, the 6.7 is equipped with an EGR (exhaust gas recirculation) system, a variable geometry turbocharger (VGT), and a diesel particulate fitler designed to reduce diesel particulate matter by more than 90 percent. A new, higher-pressure version of the Bosch direct injection system is used.
6.7L Specifications:
Displacement:
409 cubic inches, 6.7 liters
Configuration:
Inline 6 cylinder
Firing Order: 1-5-3-6-2-4
Compression Ratio:
17.3:1
Bore:
4.21 inches
Stroke:
4.88 inches
Injection:
Direct injection:
Electronically controlled Bosch high pressure common rail; 26,000 psi max.
Aspiration:
Variable geometry turbocharger
Valvetrain:
OHV, 4 valves per cylinder, solid lifter camshaft
Oil Capacity:
12 quarts
Weight:
Approx. 1050 lbs dry
Horsepower:
350 HP @ 3,013 RPM
Torque:
650 lb-ft @ 1,500 RPM w/auto trans
610 lb-ft @ 1,500 RPM w/manual trans
0-100 på just över 4sek ? lol yea right
men visst jag kan slappa på dubbeltööörbo och lite annat och komma upp i 1000hästar och kommer under 2.5sek
men orginal, 2500kilo och 350 hästar och 0-100 på 4.3sek, nä nä

kolla med killarna på nurburgring(fråga sabine

) hur många som kör diesel då

(de jag pratat med föredrar alla bensin)
men du får räkna bort alla porschar om du vill, vilket är ca 70% av alla bilar där

sen skrev du ju att du föredrar diesel så du är lite biased

hehe
cheffer skrev:
Visst, inte överdrivet snabb precis men det är absolut inte en slö bil. Ta ner fötterna på jorden...
aldrig ägd en bil som gör 0-100 på 5.5sek +
kanske därför

twin_cam skrev:
Men ta du din bruksbil fullpackad med takbox och allt och kör 200 mil i normaltempo med en medelförbrukning på 6,8l/100km. Det fixar i alla fall den där kassa D5:an...
lol vill man ha en dragbil skaffar man en svensson bil, tex en gammal 850 för 5000:- eller nått, inte att man har sin vanliga bil till att släpa runt med sopor, skit och julgranar ju

sedan vem bryr sig om bensinförbrukningen ? bara lite mer pengar ju

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
oj oj va många deisel fanatiker det fanns på garaget då hehehe