4590
Sök

Varför ska man slänga saxsprinten vid bromsbyte? [bilder]

Elektrotekniker
37 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#1
Tjabba.

Tänkte ge mig i kast med att kolla hur skicket är på trumbromsarna i bak på min VW Golf -98. Läser då i Haynes reparationshandbok att:

"Ta bort saxsprinten från navmuttern och demontera låsbrickan. Kasta bort saxsprinten - en ny måste användas vid monteringen."

Varför måste en ny användas? Och vart köper man sådana isåfall?

Det som jag också tycker är konstigt är att det står inget om att man skall dra åt navmuttern hårt igen vid monteringen, den skall bara skruvas på helt löst och sedan fästas med saxsprinten.

Hoppas någon kan förklara detta.
Senast redigerat av Fritzell (6 november 2010)

255 Inlägg
2 november 2010
#2
Man behöver väl inte kasta, man om man återanvänder så finns det en risk att den går av vid
demontering nästa gång, och kanske fastnar i hålet smile

//Marcus


2 266 Inlägg
2 november 2010
#3
de behöver du inte bara räta ut den så den är rak dom skriver så för att friskriva sig trubbel då den låser muttern som håller hjullagret.
för jag antar att de är ett hjullagar du lär spänna åt själv och sen låsa med sax sprinten för att den inte ska släppa på lagret

svetsdiff !!!

Möller mekaniker
141 Inlägg
2 november 2010
#4
Kom ihåg att du ska dra åt muttern sen släppa på den så att du kan röra brickan bakom med ett lätt motstång.


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 november 2010
#5
Mja...Man skall dra muttern på känn. Jag brukar dra den precis så mycket så att man inte kan känna något glapp i lagret, sedan backar jag den en liten-liten bit o kollar så det fortfarande är glappfritt. Klart.

Eller med andra ord: Dra den så löst du bara kan utan att du kan känna något glapp!
Senast redigerat av dawwe (2 november 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Möller mekaniker
141 Inlägg
2 november 2010
#6
Ja men man ska ju inte överdriva och dra åt den men kolla i rep handböcker så står det dra åt och sedan släpp


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 november 2010
#7
Sjoman: Jag vet att det står så men som "rudis" så lär man dra åt den alltför "bra" o sedan "backa" för lite...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Elektrotekniker
37 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
#8
Detta var ju fantastiskt med så snabba och informativa svar. Tack så mycket!!

Ok, har inte mekat med trumbromsar tidigare så vet därför inte hur denna saxsprint ser ut och själva konstruktionen på upphängningen men det lär man väl se ganska så snabbt när man väl börjar meka med det. Men om man nu mot förmodan skulle sabba sprinten, går det att få tag på nya eller får man plocka från nån skrotad? Hur gör verkstäderna?
Senast redigerat av Fritzell (2 november 2010)

5 111 Inlägg
2 november 2010
#9
En saxsprint kostar inte många öre och är inte svår att få tag på. Därför så brukar jag aldrig återanvända gamla sådana vid såna här jobb... Trevligast med nytt.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 november 2010
#10
Saxsprintar ser ut såhär, du måste ha knackat/dragit lös den för att få loss muttern som håller lagret på plats.

http://www.flobyoverskottslager.nu/images2/ovrigt/saxsprint.jpg



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 111 Inlägg
2 november 2010
#11
Exakt, vilket ofta gör den skev och vind och eländig åt alla håll och därmed för det mesta extremt rolig att få tillbaka (därför orkar man inte krabba med begagnat).


Elektrotekniker
37 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#12
Tackar för svaren.

Nu har jag haft loss och inspekterat höger broms och även fotat lite. Det gick bra att få loss alla delar utom själva trumman som var rätt trög men det gick till slut. Jag återanvände sprinten men vid nästa lossning sätter jag en ny. Vid monteringen av trumman drog jag åt muttern rätt hårt i omgångar och sen lossade den så man lätt kunde röra brickan fram o tillbaka. Om man behöver fetta lite extra vid monteringen, på axeln och ev. bakom bromsbeläggen (mot bromsskölden) om man byter dessa - funkar det med vanligt hjullager fett här?

Sen eftersom jag inte är någon expert på bromsar tänkte jag höra vad ni tycker om skicket på bromstrumman och beläggen. Tog lite bilder:

http://img178.imageshack.us/img178/9464/dsc6848.th.jpg

http://img411.imageshack.us/img411/806/dsc6849.th.jpg

http://img825.imageshack.us/img825/7274/dsc6850.th.jpg

http://img821.imageshack.us/img821/8030/dsc6851p.th.jpg

http://img251.imageshack.us/img251/9569/dsc6852l.th.jpg

http://img12.imageshack.us/img12/3186/dsc6853x.th.jpg

http://img443.imageshack.us/img443/8335/dsc6854z.th.jpg

http://img560.imageshack.us/img560/5820/dsc6855.th.jpg

http://img600.imageshack.us/img600/7402/dsc6856.th.jpg

http://img7.imageshack.us/img7/4777/dsc6857a.th.jpg

Jag kan nämna att anledningen till att jag gjorde detta var att handbromsen har tagit väldigt dåligt. Den tog bättre efter jag spände wirern men jag såg då att wirearna drar väldigt snett, dvs den till den högra bromsen är någon cm längre bak än den andra. Bilen ska dessutom besiktigas i december så vore ju fint om det man kunde hinna o fixa detta innan isåfall.
Senast redigerat av Fritzell (6 november 2010)

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
7 november 2010
#13
Säkerhetsgrej.

Anledningen att en ny ska användas är att det finns risk att en begagnad kan gå av, och muttern gängar upp sig själv och du tappar hjulet. Har faktiskt hänt.



Sök