” undrar om de finns några kristna personer här på garaget..?”
Jag var hängivet kristen förut i sex år. Men när jag kom fram till att den historiske Ribi Yehoshua – Messias – undervisade sina efterföljare att praktisera direktiven i Torah [”Moseböckerna”] så bytte jag religion. En stor orsak var att jag studerade hemsidan
www.netzarim.co.ilEn person skrev:
” Jag vill tro på Gud.
Tanken att allt ont som händer har en mening är lockande.
Livet hade blivit så mycket bättre om man hade någon att skylla på, och även att ha någon att tacka om något gott hände utan en till synes god anledning.
Men jag har svårt att tro.”
Det är inget svårt att tro på en Skapare.
Enligt vetenskap så har universum en begynnelse (
http://arxiv.org/abs/gr-qc/9403004).
Det är en grundläggande fysisk lag (kausalitet) att varje fysikalisk händelse i universum har en orsak. Eftersom rymd-tiden har en begynnelse så fanns det en första fysikalisk händelse. Varje observerad fysisk händelse har en orsak. Genom induktion så har den första fysiska händelsen en orsak. Det vetenskapliga faktumet att rymd-tiden har en begynnelse implicerar att denna Yttersta Orsaken är icke-dimensionell och oberoende av rymd-tiden.
Alla icke-slumpmässiga mönster, vars ursprung är kända, t.ex. ett formellt logiskt bevis eller en programmeringskod, har sina ursprung i en ordnad mängd av tankar i ett förnimmande (engelska: sentient) medvetande. Genom induktion så är detta sant för alla icke-slumpmässiga mönster (åtminstone ända tills apor framställer och skriver in på en dator ett tidigare oupptäckt matematiskt bevis.) Icke-slumpmässiga mönster, t.ex. DNA, implicerar att den Yttersta Orsaken (som initierade ursprungsvilkoren, vilka ledde till evolutionen av DNA) är ett förnimmande medvetande och har en ordnad mängd av tankar; Han är ordnad.
Detta är per definition en Skapare.
Vidare går det att bevisa - med formell logik baserat på vetenskapliga premisser att Skaparens Instruktioner finns i ”Moseböckerna” samt att Dennes syfte med mänskligheten är att de ska praktisera de Instruktionerna.[Klicka på påståendet för belägg.]
Dock, allt ont som händer har ingen mening. Människor som gör ont mot andra sker pga. deras fria vilja, inte pga. Skaparen.
Anders Branderud