Tänkte mer om man tog ur ett stift bara och testade i den cylindern, om värdena blir annorlunda eller om det bara ska lätta på startmotorn?
Nä, det ska inte skilja så mycket. MEN. gör du lika på alla, så spelar det ingen roll. Det är skillnaden du kan mäta upp. Alla ska vara lika. kom ihåg att ha full gas när du vriden runt motorn.
Man måste släppa in tillräckligt mycket luft för att fylla cylindern helt - är cylindern inte fylld blir ju kompressionstrycket lägre. Det är förvisso inte så mycket luft som behövs på så lågt varvtal, men absolut mer än den får om man inte gasar alls.
Mats varför skall man ha full gas? Driver du med trådskaparen?
Man ska ha fullgas när man provar kompressionstrycket för att få pålitliga värden
Ja, annars får man inte in någon luft i motorn att komprimera. Nu kan det vara så att det räcker att ha 1/4 gas. men spjället måste vara öppet.
Mats
Stämmer helt utmärkt, när man komptestar en bil så kan man får 10,5-11 men om man ger full gas så ökar komp pga av spjället. man kan få upp till 11,3-12 i komp. Läs på bloggare, Mvh Jocke
Man ska ha fullgas när man provar kompressionstrycket för att få pålitliga värden
Ja, annars får man inte in någon luft i motorn att komprimera. Nu kan det vara så att det räcker att ha 1/4 gas. men spjället måste vara öppet.
Mats
Stämmer helt utmärkt, när man komptestar en bil så kan man får 10,5-11 men om man ger full gas så ökar komp pga av spjället. man kan få upp till 11,3-12 i komp. Läs på bloggare, Mvh Jocke
Precis
Om man tänker så här: När man trimmar så ökar man luftens tillgänglighet in till cylindern. Men innan man trimmar, så måste man gasa fullt.