3782
Sök

Volvo S60 2,4T 2001 problem med Tomgång / Cruise control

16 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#1
Har en Volvo S60 2,4T 2001 18000 mil jag har just nu 2 problem

1: När bilen står på tomgång så händer det att tomgången varierar går upp och ned  vidare när jag kör och växlar ner samt trampar ur så kan tomgången sjunka så djupt att bilen stannar , dvs motorn lägger av
För en vecka sedan köpte jag en spray hos Mekonomen som jag rengjorde LMM med spejade rikligt tyckte då att bilen gick riktigt bra ,men idag har jag haft tre stopp
Känner någon till detta problem ?

2: Då jag kör och lägger i Cruise controllen och aktiverar den så släcks lampan i instrument paneln för "Cruise" och  fart hållaren går inte in . stannar jag bilen vrider av motorn gör samma sak igen så händer det att  cruise controllen fungerar

Har jag gjort ett flertal försök och farthållaren inte går in så tänds ." Motor Serv Erford" kan det vara dax att uppgradera datorn i bilen eller
Någon som känner igen detta ??

Tony / Västerås
Senast redigerat av TonySMC (14 november 2010)


Hobby Fotograf
650 Inlägg
14 november 2010
#2
Kan bara säga vad jag tror på nr 1. På den är jag ganska säker på att det är ditt spjällhus som håller på att säga upp sig.

På nr 2. har jag ingen aning tongue

Mvh Joakim


8 250 Inlägg
14 november 2010
#3
Eftersom lampan tänds så är det någon givare eller så som inte är riktigt hel och då kan det bli sådär. Hade liknande bekymmer på min S60 och det slutade med att jag fick byta kopplingscylinder och givaren på kopplingspedalen. Det kan ju vara gasspjället, och har man tur då så räcker det med ny mjukvara, annars lär man byta spjäll och det kostar runt 7000. Att bara uppdatera mjukvara sulel dem ha 700:- för här.


16 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#4
Tack för sitt svar men jag förstår inte vad kopplingscylinder och givare skulle ha med detta att göra ?


8 250 Inlägg
14 november 2010
#5
TonySMC skrev:
Tack för sitt svar men jag förstår inte vad kopplingscylinder och givare skulle ha med detta att göra ?

Kopplingscylindern läkte, så det gick ut vätska från den in i givaren på pedalen. Och då vart det nåt knas med givaren vilket gjorde att farthållaren la av och eftersom givaren gav utslag så utgick tydligen styrboxen ifrån att varvtalet skulle sänkas och det gjorde att min gick dåligt på tomgång, vart orkeslös och for och liksom högg till, ungefär som en rejäl misständning.


16 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#6
Tack Marlboroman
Nu förstår jag



Sök