3614
Sök

Frågor om Volvo 740

252 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Sitter och letar vinterbil och valet har landat på en 740. Men jag vill ha en 740 med insprutning. Från vilka årtal fick de insprutning? Fanns väl något mekaniskt insprut med?

Hjälp mig reda ut detta! smile

Mvh

Andrée

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
22 augusti 2008
#2
Jag hade en 88a förut med vanliga insprutet . Finns även mekaniskt insprut och det är vell årsmodell 86 och uppåt som gäller då tror jag !

Det blir som det blir!

252 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#3
Kan man se skillnad på det mekaniska insprutet och det "vanliga"? Förresten, hette det mekaniska insprutet, k-jet? Eller är jag ute och cyklar?


/Andrée
Senast redigerat av Kickboxer (22 augusti 2008)

Pan
22 augusti 2008
#4
740 GLE sitter det mekaniskt sprut i b230e 86-88 eller nått tror jag.
740GL efter 88 sitter det elektroniskt sprut i b230f.

Tror det stämmer annars får nån rätt mig smile
Senast redigerat av Pan (22 augusti 2008)

252 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#5
Pan skrev:
740 GLE sitter det mekaniskt sprut i b230e 86-88 eller nått tror jag.
740GL efter 88 sitter det elektroniskt sprut i b230f.

Tror det stämmer annars får nån rätt mig smile

haha, okej. Fan vad förvirrande det är med volvos motorkoder. Hur får man reda på motorkoden? Heter alla GL 740 b230f?


Sorry om jag ställer konstiga frågor, men annars så lär man sig inget. neutral

/Andrée
Senast redigerat av Kickboxer (22 augusti 2008)

157 Inlägg
22 augusti 2008
#6
Kickboxer skrev:
Pan skrev:
740 GLE sitter det mekaniskt sprut i b230e 86-88 eller nått tror jag.
740GL efter 88 sitter det elektroniskt sprut i b230f.

Tror det stämmer annars får nån rätt mig smile

haha, okej. Fan vad förvirrande det är med volvos motorkoder. Hur får man reda på motorkoden? Heter alla GL 740 b230f?


Sorry om jag ställer konstiga frågor, men annars så lär man sig inget. neutral

/Andrée

B230F är GL
B230E är GLE
B234F är GLT 16 Ventilare
osv..


Pan
22 augusti 2008
#7
GL och GLE står igentligen för utrustningen har jag fått lära mig men i en GL efter 88 sitter den en b230f 112hk eller nått sånt. Och i GLEn sitter det b230e 130 hk mekaniskt sprut. Och i GL före 88 sitter det förgasare b230k eller b230a.

157 Inlägg
22 augusti 2008
#8
Pan skrev:
GL och GLE står igentligen för utrustningen har jag fått lära mig men i en GL efter 88 sitter den en b230f 112hk eller nått sånt. Och i GLEn sitter det b230e 130 hk mekaniskt sprut. Och i GL före 88 sitter det förgasare b230k eller b230a.

GL är 116 hk . och gle är runt 130. däremot det du skrev om förgasar motorerna stämmer nog bra !


Pan
22 augusti 2008
#9
hittat lite bra ny fakta hehe jag hade lite fel. 89 var första årsmodellen utan förgasarmotorn och 87 kom b230f. smile

LÄNK: http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Volvo86-91.pdf

hoppas du hänger med i allt tjat om motorkoder och skit tongue
Senast redigerat av Pan (22 augusti 2008)

252 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
#10
Haha, okej! Volvos motorkoder säger jag bara, haha! Men då har jag lite mer kunskap om volvo 740. Så om jag ska vara på säkra sidan att få en volvo utan förgasare så ska jag hålla mig från 88 i alla fall?



Tack för all hjälp! smile

/Andrée

huh?
10 427 Inlägg
23 augusti 2008
#11
Fanns en förgasar motor 1988 till 740 GL, B230K heter den.
Bör väl helst undvikas.

B230E med mekaniskt insprutningssystem (K-Jetronic) hängde också med tom 1988.
130hk, lite piggare än dom andra 8v. Finns enbart i GLE (svensksålda).

From 1987 kunde man få B230F, med styrsystemet LH Jetronic 2,2.
På dom äldre bilarna känner man igen på håll om det sitter
ett sportigt 'Lamda Sond' märke i grillen wink

B230F fanns from 1987 i 740 GL, GLE.

dvs:

740 GL 87 B230F eller B230K

740 GL 88 B230F eller B230K

740 GLE 87 B230F eller B230E

740 GLE 88 B230F eller B230E

740 GLT 16 Valve 88 B234F


Pan
23 augusti 2008
#12
steifan skrev:
Fanns en förgasar motor 1988 till 740 GL, B230K heter den.
Bör väl helst undvikas.

B230E med mekaniskt insprutningssystem (K-Jetronic) hängde också med tom 1988.
130hk, lite piggare än dom andra 8v. Finns enbart i GLE (svensksålda).

From 1987 kunde man få B230F, med styrsystemet LH Jetronic 2,2.
På dom äldre bilarna känner man igen på håll om det sitter
ett sportigt 'Lamda Sond' märke i grillen wink

B230F fanns from 1987 i 740 GL, GLE.

dvs:

740 GL 87 B230F eller B230K

740 GL 88 B230F eller B230K

740 GLE 87 B230F eller B230E

740 GLE 88 B230F eller B230E

740 GLT 16 Valve 88 B234F

Vad bra nu har jag 100% koll ja med hehe tongue

snel hest
152 Inlägg
23 augusti 2008
#13
om du står o kikar i motorummet me så har en B230E motor ett insug som är väldigt "högt" med långa halsar typ medans B230f's insug är mkt lägre smile


687 Inlägg
24 augusti 2008
#14
steifan skrev:
Fanns en förgasar motor 1988 till 740 GL, B230K heter den.
Bör väl helst undvikas.

B230E med mekaniskt insprutningssystem (K-Jetronic) hängde också med tom 1988.
130hk, lite piggare än dom andra 8v. Finns enbart i GLE (svensksålda).

From 1987 kunde man få B230F, med styrsystemet LH Jetronic 2,2.
På dom äldre bilarna känner man igen på håll om det sitter
ett sportigt 'Lamda Sond' märke i grillen wink

B230F fanns from 1987 i 740 GL, GLE.

dvs:

740 GL 87 B230F eller B230K

740 GL 88 B230F eller B230K

740 GLE 87 B230F eller B230E

740 GLE 88 B230F eller B230E

740 GLT 16 Valve 88 B234F

Nästan rätt,1987 satt solex/cisac skiten på 740. Men det går o sätta på en riktig förgasare från en a-motor.

299 Inlägg
1 oktober 2008
#15
Du ser på sprutet om de är mekaniskte eller elektornist sprut!  smile

//Andreas Johansson.
-->Volvo 940 LTT<--

Meister
6 763 Inlägg
1 oktober 2008
#16
De står även på kamremskåpan vad de är för maskin. Men annars så ser du ju iaf om de sitter en knasare där eller inte. Bara att fråga på telefon när du ringer


1 Inlägg
14 november 2010
#17
Har problem med brännslepumpen på en volvo 740-88.
Relät är helt,säkringar likaså men får ingen ström till pumpen.(pumpen är också hel)
Kan det ha något med boxen att göra?
Bruno


Sök