2978
Sök

Plocka bort ljuddämpare saab 900-96 (Icke turbo)

29 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#1
Funderat på och plocka bort bakre ljuddämparen på min bil och bygga rakt rör därifrån istället.
Vet ni om man får påpekan på bes för typ avgasvärde eller liknande eller är det bara att köra på.
Eller måste man sätta dit en simons burk eller nåt för har ingen aning om hur det låter när jag plockar bort den burken. Kanske inte alls låter bra?
Tänkte ni alla biltokiga som kan allt.. wink

Tack på förhand mvh/ Andreas


29 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
#2
Ingen som vet?


16 Inlägg
7 november 2010
#3
kör ba


86 Inlägg
8 november 2010
#4
Tjena Ante. bes säger ingenting om att du plockar bort en ljuddämpare, var noga med upphängningen bara om du sätter ditt ett rör där istället. och den kommer låta lite mer än orginal. typ som en 740 som har bort tagen dämpare bak


167 Inlägg
10 november 2010
#5
turbodannis skrev:
Tjena Ante. bes säger ingenting om att du plockar bort en ljuddämpare, var noga med upphängningen bara om du sätter ditt ett rör där istället. och den kommer låta lite mer än orginal. typ som en 740 som har bort tagen dämpare bak

"typ som en 740 som har bort tagen dämpare bak"
Haha så den kommer låta typ som en 740 utan slut dämparen? inte som en 900 utan slut dämpare då smile

förlåt va bara tvungen.


86 Inlägg
10 november 2010
#6
haha jo men Ante som skrev inlägget har haft mycke 740 så han fattar nog va jag menar med hur skillnaden blir på ljudet )( men som sagt, den kommer nog låta som en saab med bortagen dämpare
krakis skrev:
turbodannis skrev:
Tjena Ante. bes säger ingenting om att du plockar bort en ljuddämpare, var noga med upphängningen bara om du sätter ditt ett rör där istället. och den kommer låta lite mer än orginal. typ som en 740 som har bort tagen dämpare bak

"typ som en 740 som har bort tagen dämpare bak"
Haha så den kommer låta typ som en 740 utan slut dämparen? inte som en 900 utan slut dämpare då smile

förlåt va bara tvungen.


29 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#7
Haha tack för alla svar, var mest orolig inför besiktningen och att de kanske skulle ge fel värden eller att det skulle bli fel värden till luftmassemätare med mer och bilen skulle börja gå skit...
Men får väl pröva mig fram, och om de låter absolut skit så är det ju bara att bygga ett nytt system som jag vill ha de..


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 november 2010
#8
Mkt bättre att ta bort mittendämparen, blir mkt snyggare också.. ser skumt ut med bara en rörstump och ljudet borde bli väldigt burkigt.. men vad vet jag..


500 Inlägg
11 november 2010
#9
Besiktningen kan visst ge nedslag på för högt avgasljud. Bilen får inte låta mer än den gör från fabrik och det är besiktningsmannen som avgör vad som är för mycket.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 november 2010
#10
Klart det inte får låta som en dragracingbil, men jag har inte upplevt att de är så känsliga (olika beroende på vilken besiktningsman man får) men jag besiktigade pug405an med japsdämpare utan insats utan problem.


500 Inlägg
11 november 2010
#11
mrpete skrev:
Klart det inte får låta som en dragracingbil, men jag har inte upplevt att de är så känsliga (olika beroende på vilken besiktningsman man får) men jag besiktigade pug405an med japsdämpare utan insats utan problem.

Jovisst men bara för att du klarade dig genom besiktningen betyder ju inte det att det är lagligt eller hur? wink
Får man en nitisk besiktningsman som har en dålig dag finns risken att man får en 2a för högt avgasljud. De använder inte en dB-mätare utan det är besiktningsmannen som själv bestämmer vad som är för mycket.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 november 2010
#12
Nocturnal skrev:
Jovisst men bara för att du klarade dig genom besiktningen betyder ju inte det att det är lagligt eller hur? wink
Får man en nitisk besiktningsman som har en dålig dag finns risken att man får en 2a för högt avgasljud. De använder inte en dB-mätare utan det är besiktningsmannen som själv bestämmer vad som är för mycket.

Jojo, det skrev jag ju inom parentes att det beror på vilken besiktningsman man får. Finns ju många saker som kan slinka igenom men som ändå inte är godkänt vid en granskning. Ett bra alternativ är ju då att byta bakre dämparen till en sportdämpare som man kan sätta en dämpningsinsats i. personligen vill jag att bilen ska låta rå, men inte för mkt, det blir bara jobbigt efter ett tag.


86 Inlägg
12 november 2010
#13
Nocturnal skrev:
Besiktningen kan visst ge nedslag på för högt avgasljud. Bilen får inte låta mer än den gör från fabrik och det är besiktningsmannen som avgör vad som är för mycket.

hur ofta händer det.?
har haft många turbo bilar som jag har bes med rakt rör mm.
Allt hänger mest på vad du får för gubbjävel på bes. smile
men det händer 1 av 100.


86 Inlägg
12 november 2010
#14
mrpete skrev:
Mkt bättre att ta bort mittendämparen, blir mkt snyggare också.. ser skumt ut med bara en rörstump och ljudet borde bli väldigt burkigt.. men vad vet jag..

håller med, du får finare och dovare ljud om man tar bort mitt dämparen. och ihålligare ljud med bakre.

tal om annat. nice tråd du har på golfen


5 710 Inlägg
13 november 2010
#15
turbodannis skrev:
Nocturnal skrev:
Besiktningen kan visst ge nedslag på för högt avgasljud. Bilen får inte låta mer än den gör från fabrik och det är besiktningsmannen som avgör vad som är för mycket.

hur ofta händer det.?
har haft många turbo bilar som jag har bes med rakt rör mm.
Allt hänger mest på vad du får för gubbjävel på bes. smile
men det händer 1 av 100.

Hände mig för 2 år sedan.....nu åker jag alltid till SBP med "moppeinsats" i pipan smile

MVH Jonas
..............

1 944 Inlägg
13 november 2010
#16
2004-11-04, 10:16
Detta är vad som gäller för bilar:



Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1981 eller senare års modell, samt buss av 1983 eller senare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer, skall beträffande utvändigt fordonsbuller vid provningA uppfylla de krav för bullernivåer som anges 5 §.

Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är av 1980 eller tidigare års modell, samt buss av 1982 eller tidigare års modell som har en motoreffekt av 147 kW DIN eller mer, skall beträffande utvändigt fordonsbuller vid provning enligt svensk standard SIS 02 51 31 utgåva 1 uppfylla de krav för bullernivå som anges i 6 §.


5 § Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde.

Personbil


Personbil
80 dB(A)

Buss


Buss med totalvikt av högst 3 500 kg.
81 dB(A)

Buss med totalvikt över 3 500 kg.
82 dB(A)

Buss med totalvikt över 3 500 kg och med en motoreffekt över 147 kW DIN.
85 dB(A)

Lastbil


Lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg.
81 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 3 500 kg.
86 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 12 ton och med en motoreffekt över 147 kW DIN.
88 dB(A)



6 § Bullernivån får för respektive fordonsslag inte överstiga nedan angivna värde

Personbil


Personbil
84 dB(A)

Buss


Buss med totalvikt av högst 3500 kg.
85 dB(A)

Buss med totalvikt över 3500 kg och som har en motoreffekt mindre än 147 kW DIN.
89 dB(A)

Buss med totalvikt över 3500 kg och som har en motoreffekt av minst 147 kW DIN.
92 dB(A)

Lastbil


Lastbil med totalvikt av högst 3500.
85 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 3500 kg men högst 12000 kg.
89 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 12000 kg. och med en motoreffekt mindre än 147 kW DIN.
89 dB(A)

Lastbil med totalvikt över 12000 kg och med en motoreffekt av minst 147 kW DIN.
92 dB(A)
Senast redigerat av b0nd3n (13 november 2010)

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

24 Inlägg
16 november 2010
#17
Plocka bort mittenburken o dit med sportdämpare i slutet.. Brukar bli bäst då=). Enligt mig iaf men som sagt alla tycker juh inte lika:P


22 Inlägg
16 november 2010
#18
jag plockade bort sista dämparn på min 900 o gick upp till 3" efter bakaxeln, o de lät inte bra även fast jag gillar bilar som låter.
sen smällde jag på en biltema jappse på 3" röret o lyckades få ett riktigt gott ljud,
finns folk som har trott att de är en turbo fast de bara är en 2.0 sugis smile



Sök