3136
Sök

Powercap (FSI ersättare) vad är det?

17 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Tjena, har funderingar på att köpa min kompis Opel Calibra som har blivit delvis modifierad... Den har något i motorutrymmet som kallas får Powercap som jag kommit fram till är en FSI Ersättare. Men exakt vad är det för något? vad gör den? Och hur många hästar ökar den med?

Har sökt på nätet men ingen av mina frågor har blivit besvarade plus att jag får för det mesta bara upp powercaps för slutsteg.

There's only one ways and that's forward... sideways! (4x4)

8 250 Inlägg
14 november 2010
Spontant så kan jag se 2 alternativ:

1: Det är en kondensator till ett slutsteg, tänkte på om den kommer från DLS, dem brukar det kunna stå just powercap på.

2: Fanns en kondensator förr som kan kunde köpa och koppla in tillsammans med generatorn och när man gasade fullt så slutade generatorn ladda och man kunde få ut 5-10 hk extra.

Beskriv den närmare, hur den ser ut och vad det står på den så är det enklare att avgöra vad det är för nåt.

21 761 Inlägg
14 november 2010
Jag kan inget om de där sakerna, men boxen som den ersätter heter väl SFI (inte FSI). Det verkar handla om "luftburken" (på motorerna till tex Opel) som dämpar insugningsljudet, den burken heter/kallas tydligen SFI-box. Powercap är då en förbättrad luftburk (bättre flöde) som brukar ge några extra hästkrafter på högre varv men några färre hästkrafter på lägre varv.

Så har jag förstått det hela efter en del googling. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 november 2010)

17 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Marlboroman; Den Powercapen jag funderar på är den så kallade SFI ersättaren (som jag fått lera mig att den heter nu) ) Saken är den att jag inte har så mycket info om den eftersom jag inte riktigt fått sett den och jag har inte köpt bilen än)

Drönirettab: Okey, så det är alltså SFI och inte FSI, då har jag fått mycket info fel här... men tack iallafall, men eftersom jag gillar att gasa så lär det ju löna sig i längden ;D Sliter det mer på motorn att ha en sådan monterad?

There's only one ways and that's forward... sideways! (4x4)

Sök