3424
Sök

Klantat mig och spelat sönder något men vad?

Aero-fanatiker
40 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
Som rubriken lyder så har jag varit sjukt klantig och lyckats spela sönder något i bilen men är inte säker på vad, men för att ni ska kunna hjälpa mig att lista ut vad som är trasigt är det väl bäst att jag berättar hur klantig jag varit:

Spelade som vanligt i bilen när det ringer i mobilen samtidigt som jag befinner mig i en korsning och ska svänga, växla, osv. Jag va tvungen att sänka musiken för att kunna prata i telefon och det blir aningen för mkt för mig samtidigt allting och lite panikartat hålller jag in knappen för att sänka snabbt utan att kolla på stereon, utan ja går bara på gammal vana för att hitta knappen. Men eftersom knapparna för att höja och sänka sitter väligt tätt och jag kollar inte vart jag egentligen trycker lyckas jag naturligtvis trycka nån millimeter fel och håller in knappen för att höja volymen istället för att sänka den, vilket resulterar i att volymen höjs till en brutalt hög nivå (brukar normalt gå högst upp till 25 när ja spelar högt, nu va det uppe på 38 tror jag). Grips av ännu mer panik och stänger av stereon. När ja sedan lugnat ner mig lite och sätter igång stereon igen för att se om allt fortfarande funkar så har jag inget som helst basljud kvar.

Har inte hunnit felsöka själv så noga än men har iaf kollat lite snabbt på steget och ingen fellampa lyser och det går igång som vanligt när stereon sätts på. Ja jag vet ja borde inte försökt svara i mobilen vid det tillfället men gjort är gjort. Så är det någon som vågar sig på en gissning på vad som troligtvis borde gått sönder?? är mest orolig för att något i huvudenheten ska ha gått sönder, kan de ha gjort de eller borde de vara högtalare/slutsteg som tagit mest stryk?

Tacksam för all hjälp jag kan få så ja vet på ett ungefär hur många tusenlappar jag kommer behöva lägga ut för att fixa de igen.

Live fast, die young!

Whitetrash
589 Inlägg
27 november 2006
är det bara basen som slutat spela eller är det ingen som helst bas i hela bilen?

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

Aero-fanatiker
40 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
får inget ljud alls från baslådan men tycker mig inte heller höra nåt direkt basljud från övriga högtalare heller.. Övriga högtalare lät okej bortset från att det inte finns nåt basljud, möjligtvis kändes ljudet lite skrikigt när man kräma på lite me volymen men kan jue bero på att jag saknar basljudet som kompleterar det där, så därför jag upplever det skrikigt men jag vet inte.

Live fast, die young!

FreddeK
27 november 2006
alla säkringar är hela osv?

Aero-fanatiker
40 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
har iofs inte kikat alla än men slutsteget borde väl aldrig stara om säkringarna gått så de inte får ström.. lr de kanske går igång på strömmen från remoten bara?

Live fast, die young!

Whitetrash
589 Inlägg
27 november 2006
Ja om det är så att bara basen gett upp så ligger felet mellan steg och baslåda...har du tur har bara en kabel hoppat eller så.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.

1 058 Inlägg
27 november 2006
en kabel hoppar ju inte loss för att man höjer.. kolla säkring mellan pluspolen och steget, det som sitter i steget samt den som du borde ha i remotekabeln.. kan nästan garantera att du har brännt någon av dessa!

PoLoud =D

1 489 Inlägg
27 november 2006
Om du inte har nån bas alls i bilen, i nån högtalare så kan det vara slutsteget i stereon som gett upp

• Även den starka måste ta i när han skiter

Aero-fanatiker
40 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
MarcusL skrev:
Om du inte har nån bas alls i bilen, i nån högtalare så kan det vara slutsteget i stereon som gett upp

Är det jag är mest orolig för också men det borde väl inte spela nånting över huvudtaget om slutsteget i huvudenheten gett upp?? hoppas verkligen inte det är det för då blir det ett riktigt dyrt misstag. Ska ut å kolla säkringar nu och eventuellt flytta över baslåda och slutsteg till min andra bil så kanske jag får lite mer klarhet i det iaf.

Live fast, die young!

Aero-fanatiker
40 Inlägg
27 november 2006
Trådstartare
Hittade nu en säkring som verkar ha gått så kanske har tur den här gången. Ska iväg och köpa en ny nu innan ja börjar jobba så får ja hoppas att det inte är något mer än så som gått sönder.

Live fast, die young!

SSS -12
3 217 Inlägg
27 november 2006
Det kan ju vara så illa att du bränt bashögtalaren, jag lyckades överbelasta min P1:a vilket resulterade till att den brändes av... Har du koaxialer i hela bilen så är det kanske inte omöjligt att du bränt basen på dessa och bara spelar diskanten!

Men jag vet inte, vild gissning!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Sök