3500
Sök

T5 i en 745 diesel

16 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#1
hej.. ja har en 745a med en d24 tdi som ja tänker byta ut mot en t5a. tänkte på elen.. e de jobbigare med elen när man kopplar in de i en diesel bil?? vet inget om elen på en t5a.. därför tänkte ja fråga lite här.. tack på förhand


224 Inlägg
24 november 2010
#2
de är omöjligt bättre du sätter in en perkins


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 november 2010
#3
_740tic skrev:
de är omöjligt bättre du sätter in en perkins

Omöjligt är det inte men det är mycket boxar och skit. Sen blir det väll för mycket effekt för en 740 så du får regga den som ombyggt fordon såvida det inte är blindas riksförbund som besiktigar din bil
Senast redigerat av TenZer (24 november 2010)

Rock'n Roll

8 251 Inlägg
24 november 2010
#4
Vad det gäller elen så är det bara att riva ut den kabelhärva du har till motorn idag och byta ut den, enklast är att ta härvan ur en 850. Dock är det inte roligt att byta häva i 700-serien eftersom motorns och övriga elsystemet härvor är ihopflätade.

TenZer skrev:
_740tic skrev:
de är omöjligt bättre du sätter in en perkins

Sen blir det väll för mycket effekt för en 740 så du får regga den som ombyggt fordon såvida det inte är blindas riksförbund som besiktigar din bil

Effekten brukar man klara då man får ha 238hk i 700-serien, men däremot brukar det bli bekymmer pga vridmomentet. Så man får beredd på att sikta på antingen en 2 liters T5 eller en ltt-maskin, den äldre varianten som kallas 2,5T (icke att förväxla med den nya) och satt i 850 awd och s/v/70 fram till 99


2 763 Inlägg
24 november 2010
#5
Eller så tar han bara t5 från en 850?? roll Den har väl inte förmycket vrid för 740??

Volvo - For Life

8 251 Inlägg
24 november 2010
#6
BOLIN_ skrev:
Eller så tar han bara t5 från en 850?? roll Den har väl inte förmycket vrid för 740??

Stope in att det funkar. En sån har 300Nm som mest och max tillåtet är 310Nm, hade för mig gränsen var lägre. Råkade tänka på 240 där gränsen är 270Nm
Senast redigerat av Marlboroman (24 november 2010)


16 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#7
okej har kanske en motor från s60 t5 på gång.. den blir kanske för katig då?? tack för svar


8 251 Inlägg
24 november 2010
#8
745GOW skrev:
okej har kanske en motor från s60 t5 på gång.. den blir kanske för katig då?? tack för svar

Beror väl på vilken det är, men är det 260hk motorn så ligger den över gränserna. Och sen har S60 motorn en rejäl nackdel. Man lär ju ha rätt elsystem till motorn, vilket innebär att du lär köra med S60 härva och det är förvisso möjligt att köra, men det kräver en massa delar för att få det hela att funka.


16 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
#9
okej.. då kanske 850ins e bättre.. har du byggt ett sånt projekt själv elle??


8 251 Inlägg
24 november 2010
#10
745GOW skrev:
okej.. då kanske 850ins e bättre.. har du byggt ett sånt projekt själv elle??

Nej, just femma i 740är inget jag har gjort personligen.


2 763 Inlägg
24 november 2010
#11
Marlboroman skrev:
745GOW skrev:
okej.. då kanske 850ins e bättre.. har du byggt ett sånt projekt själv elle??

Nej, just femma i 740är inget jag har gjort personligen.

Men det finns många sånna projekt just här på gorg smile

Volvo - For Life

16 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
#12
mmm ja e riktigt sugen.. ska eventuellt köpa en t5 motor från en 850 i helgen.. får man se hur el systemet ser ut..



Sök