3518
Sök

Konstigt ljud i diselmotor

111 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Hej, vintern har ju kommit på allvar nu med snö och is, och jag har köpt en diselbil för första gången, och nu när man startar den(när den är kall) så blir det ett konstigt hackande ljud i motorn den första minuten, det låter ungefär som en tvåtaktare, den ´´puttar´´ hemskt ojämt och ibland nästan stannar den om ni förstår vad jag menar, visserligen upphör det efter en minut men det låter lite oroväckande, så då undrar jag, är det här bara så som diselbilar gör, eller är det någonting som är fel?hoppas att n i förstod vad jag menade, och jag vill ännu tillägga att jag har motorvärmare ikopplad när detta sker.

294 Inlägg
28 november 2010
Du kommer att få 10 000 svar i denna tråd från folk som rekomenderar dig att byta glödstift, men jag säger gör en pumpinställning.

Om du inte kan utföra den själv, så lämna in på en verkstad, problemet är att de kommer också rekommendera glödstiftbyte, vilket kommer kosta dig ca 2000kr men den kommer fortfarande inte starta bättre.

(faktumet att du använder motorvärmare är anledningen till att jag inte tror du behöver glödstift, om allt står rätt till med spridare, kompression, pumpinställning så startar den utan glödning)

Pumpinställning kostar ca 900kr på en verkstad.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2010
unpatterned skrev:
Du kommer att få 10 000 svar i denna tråd från folk som rekomenderar dig att byta glödstift, men jag säger gör en pumpinställning.

låt TS tala om vilken bil/motor det gäller innan vi börjar gissa

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

111 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Det är en Opel Zafira 1.9 cdti (120hk)-06

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 november 2010
danne5 skrev:
Det är en Opel Zafira 1.9 cdti (120hk)-06

perfekt :-)  jag kan för lite om dieslar för att våga uttala mig, men en -06 är så pass ny att du borde kunna få ut bra felkoder på om någonting är trasigt.  brukar bara kosta en 50lapp i fikakassan att få felkoderna utlästa

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

294 Inlägg
28 november 2010
Den motorn har även common rail, dvs ingen pump inställning kan utföras, be en verkstad göra en felkodsläsning,
be dem titta på realtids värden för varje spridare och se om någon diffar ifrån de andra spridarna.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Sök