2622
Sök

b21et svårstartad ibland och går bra tills man gasar fullt

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
10 augusti 2008
#21
Det låter som den får för lite om den smäller.
De mekansika spruten är bra när man kan de, de är ganska enkla.
Det du skall göra är att kolla styrtrycket. Det är där du  ställer bränslemängden till motorn.
Det är den lilla "dosan" som sitter bredvid mek. bräsnlepumpen.
På en trimmad sugmotor skall man ligga kring 2-2.5. Det är där många gör fel genom att mecka rundor med andra tryck. Denna fungerar så att ju lägre tryck du har ju mer bränsle får motorn. Det den gör är att lyftarmen får lättare att lyfta vid lägre tryck. Ibland går den sönder och lägger sig på ett tryck kring 4 då blir motorn väldigt svårstartad nästan så att den enbart startar med kallstartsventilen + att den går snålt vilket gör att den skjuter

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

141 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#22
Topper skrev:
Det låter som den får för lite om den smäller.
De mekansika spruten är bra när man kan de, de är ganska enkla.
Det du skall göra är att kolla styrtrycket. Det är där du  ställer bränslemängden till motorn.
Det är den lilla "dosan" som sitter bredvid mek. bräsnlepumpen.
På en trimmad sugmotor skall man ligga kring 2-2.5. Det är där många gör fel genom att mecka rundor med andra tryck. Denna fungerar så att ju lägre tryck du har ju mer bränsle får motorn. Det den gör är att lyftarmen får lättare att lyfta vid lägre tryck. Ibland går den sönder och lägger sig på ett tryck kring 4 då blir motorn väldigt svårstartad nästan så att den enbart startar med kallstartsventilen + att den går snålt vilket gör att den skjuter

MVH

ja har redan bytt styrtrycks ventilen 2 gånger och den får nog för mycke för de e svarta måln och de blir de nog inte  om de e för lite soppan antänder i grenröret hmm


141 Inlägg
10 augusti 2008
Trådstartare
#23
Topper skrev:
Det låter som den får för lite om den smäller.
De mekansika spruten är bra när man kan de, de är ganska enkla.
Det du skall göra är att kolla styrtrycket. Det är där du  ställer bränslemängden till motorn.
Det är den lilla "dosan" som sitter bredvid mek. bräsnlepumpen.
På en trimmad sugmotor skall man ligga kring 2-2.5. Det är där många gör fel genom att mecka rundor med andra tryck. Denna fungerar så att ju lägre tryck du har ju mer bränsle får motorn. Det den gör är att lyftarmen får lättare att lyfta vid lägre tryck. Ibland går den sönder och lägger sig på ett tryck kring 4 då blir motorn väldigt svårstartad nästan så att den enbart startar med kallstartsventilen + att den går snålt vilket gör att den skjuter

MVH

tack föresten ja ska kolla me en bränsle trycks manometer nån dag men ja tror inte de e de som e felet iaf men kolla och utesluta e aldrig fel tongue


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
10 augusti 2008
#24
Jag hade en motor en gång som typ bara gick på kallstarten, den betedde sig lite som din gör.

Står styrtrycket rätt inställt behöver man inte kallstarten heller. Koppla bort kallstarten och se om den startar då.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

141 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#25
Topper skrev:
Jag hade en motor en gång som typ bara gick på kallstarten, den betedde sig lite som din gör.

Står styrtrycket rätt inställt behöver man inte kallstarten heller. Koppla bort kallstarten och se om den startar då.

den e inte inkopplad och har inte vart de på ett tag :S


141 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#26
juste den dra bajs mycke soppa hmm


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
11 augusti 2008
#27
Den drar mycket soppa? Den skall typ bara gå när du startar den inget mer. Går den mer så kolla kablaget för då kanske det är sönder ärgat.
Men jag är lite trött känner jag, enklast att kolla blandningen är ju att kolla stiften. Vilken färg har de?

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

141 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#28
Topper skrev:
Den drar mycket soppa? Den skall typ bara gå när du startar den inget mer. Går den mer så kolla kablaget för då kanske det är sönder ärgat.
Men jag är lite trött känner jag, enklast att kolla blandningen är ju att kolla stiften. Vilken färg har de?

MVH

dom e svarta och kallstarten e inte inkopplad och har inte vart de och den läcker inte heller igenom :S


141 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#29
känns snart som de blir att lämna in den på volvo hmm hittar inget fel men för säkerhets skull ska ja kolla soppa pumparna! jag vet att dom går men inte om dom e friska hmm men ja tror ändå de e något fel på tändningen för stiften e svarta och de skuter asså en meter långa eld lågor :S


141 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#30
ingen som vet vad de kan va för fel?


141 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
#31
ja ska förklara lite djupare. de e så att ibland när den e kall så hoppar den igång och man får pumpa gas för att den ska fortsätta leva!

och går jätte bra så länge man inte laddar på så den laddar tryck! utan kör man sugmotor funkar den perfekt men drar rätt mycke soppa typ 35mil på 55liter hmm

och så fort man gasar så den laddar tryck så spottar den typ flera en meters lågor och stora svarta måln!
så ja tvivlar på att pumpar och filter och dyligt e fel utan känns som de e knaz me tändning!

men tändningen står 15 grader och ja har bytt boxer till tändningen.

och styrtrycks ventilen e bytt och genom gången så alla membran e hela.

vad kan de mer va?? alltså ett k-jet och ja har kollat efter läckor men hittar ingenting! sad


72 Inlägg
24 september 2008
#32
inte för att jag vet om de hjälper.. kan låta knäpp nu men va faan.. har du gjort en ventiljustering? sitter kamremmen rätt?

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
24 september 2008
#33
kolla så inte kamremmen inte har kuggat över, låter ju väldigt skumt de dära

lycka till


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 september 2008
#34
inte hoppat dvs kuggat ett snäpp?
hur är insuget på den??drar inte nå tjuv luft där?
Senast redigerat av pattilatti2 (24 september 2008)


good riddance... fuck you!
36 Inlägg
3 december 2010
#35
Kanske lite pundigt att bumpa en så pass gammal tråd.. men verkar som flera har liknande problem.

Har själv precis fått gråa hår vid 20 års ålder pga liknande fel..

Kom fram till följande att:

Det bildas grader på själva "nålen" i spridarn vilket gör spridarnålen för kärv att trycka ur besinen på rätt sätt och sprutbilden blir helt åt H-vete, vilket i mitt fall tillochmed gjorde satt den slutade gå på 1-2 cylindrar helt pga att spridarnålen fastnade.

Kan även vara så att spridarn/a drar tjuvluft i o-ringarna som ska täta imellan spridare och toppen pga av att dom torkar och och förhårdnar och det är bara att byta ut mot nya fräsha o-ringar.

Ytterligare ett problem är om man kör på en för klen slang/rör upp till bränslehuvudet och eventuellt för liten banjoförskruvning till ingående i bränslehuvudet då blir det för lite tryck ut till spridarna för att kunna öppna tillräckligt.

Sist men inte minst så underlättar det ju alltid med en fräsh bränslepump.


Mvh R.S
Senast redigerat av Super_motard (3 december 2010)



Sök