3819
Sök

Lambda lite högt (1.22)

1 101 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Hejsan folks! Nu är det såhär att jag var å regbes min skyline fick lite 2or på deverse saker men nu kvarstår bara 1 sak

Avgasvärdet CO, 01 HC 058 men lambdan var 1,22 så det är ju för högt...

Antar att det är läckage av någon form? grenrör eller avgasröret? så för det första hur kan jag lokalisera den lättast?
Ifall det nu är grenröret finns det då någon typ av "fuling" du kan göra eller något innan för att hjälpa värdet (lambda) bara för besiktningen? för jag hade tänkt att byta grenrör ändå men Ombesiktningen är nu på onsdag så har ingen lust att lägga mig å montera ner å byta packning å sen sätta ihop allt igen för att sedan göra om allt med ett annat grenrör.

Så har ni några tips på hur jag lokaliserar läckaget för läckaget eller hur jag kan få ner lambdan på ett "bonnit" sätt så är det varmt välkommet!

MVH!

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

10 Inlägg
15 november 2010
För att hitta läckaget så starta bilen och känn med handen efter grenröret. Har du läckage så känner du vart det blåser.
läcker det ingenstans så är det troligen lambdan som behöver bytas.
Lycka till

1 758 Inlägg
15 november 2010
jamt850 skrev:
Lycka till

Fast bilens lambda har ju inget med besiktningens mätning att göra, de mäter ju med egen sond.

1 101 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
är lambdan trasig får du i 99% av fallen för låga lambdavärden så att lambdasonden är trasig kan vi utesluta

När jag väl hittat lekaget finns de några fulingar man kan göra? så jag slipper riva ner allt för att byta packning?

www.nogs.se
200a Projektet

371 Inlägg
15 november 2010
kemisk metall ftw !

1 101 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Hehe får väll prova med de  tongue,  men är inte det ett helvete att ta loss sen?

www.nogs.se
200a Projektet

371 Inlägg
15 november 2010
hehe jo det kan det nog vara tror jag. sitter som fasen. men jag tänkte om du skulle byta grennrör sedan och bara ville fixa det provosoriskt smile för du måste ha ordning på den tills nästa sommar!

642 Inlägg
15 november 2010
Kan även vara vacuumläckage mellan luftfilter och insug. När jag har haft för hög lambda så har problemet varit gummislangar som spruckit, bara dra igång bilen på tomgång och köra startgas i skarvar och runt insug och se ifall motorn börjar rusa.

1 101 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Hmm, jo fast har haft loss allt där imellan i princip å alla slangar är relativt nya så måste vara Grenrör-avgasrör

www.nogs.se
200a Projektet

104 Inlägg
15 november 2010
schnauz skrev:
jamt850 skrev:
Lycka till

Fast bilens lambda har ju inget med besiktningens mätning att göra, de mäter ju med egen sond.

Letar efter den där smileyn med en glödlampa på smile

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95

1 867 Inlägg
16 november 2010
Har du möjlighet att justera bränsletryck på den där? Feta på litegrann så kommer ju lambda ner, men CO och HC kan sticka istället.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 101 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
hmm det vet jag ärligt inte om jag har :o, men det förmodar jag att jag inte kan tongue

www.nogs.se
200a Projektet

4 Inlägg
16 november 2010
om bilen ej är bytt på olja och alla dess filter kan värdet sticka iväg med.

88 Inlägg
3 december 2010
kan det inte vara luftmängdmätaren som spökar?? Kanske iofs dom andra värdena inte är bra, bara en fundering jag hade

Sök