2720
Sök

Honda Crx avgasrörsfrågor!!

150 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#1
Tjenare , ska köpa ett nytt rör till min Crx årsmodell 91 B16 motor 150 hk, jag undrar vilket rör som presterar och ser bäst ut av dom här två

Invidia GT300 Catback System
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … rt=5205008
http://shop.textalk.se/shop/3143/img94/h9994/3929994-rescaledpic-300x185.jpg

Eller

MegaPower 60mm Catback System Skunk2
http://shop.textalk.se/se/article.php?i … rt=5205013
http://shop.textalk.se/shop/3143/img99/h9999/3929999-rescaledpic-300x200.jpg

Det är typ den enda sida jag hittat med vettiga rör å priser tror ja , men ni får gärna komma med fler förslag på sidor som säljer rör till crx,


Mvh Lajnas
Senast redigerat av Lajnas (27 september 2010)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 september 2010
#2
Jag är en elak människa jag vet, men i ärlighetens namn så kommer ingen av dem att ge någon effektskillnad värd att prata om. Det är väldigt mycket trevligare ljud i båda 2 jämfört med original men effekten kommer sluta på samma som original!

Med en bra sportkatalysator eller en riktig racekatalysator kan du tjäna någon hästkraft men cat-back ger i det närmaste inget...

MVH


150 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
Jag är en elak människa jag vet, men i ärlighetens namn så kommer ingen av dem att ge någon effektskillnad värd att prata om. Det är väldigt mycket trevligare ljud i båda 2 jämfört med original men effekten kommer sluta på samma som original!

Med en bra sportkatalysator eller en riktig racekatalysator kan du tjäna någon hästkraft men cat-back ger i det närmaste inget...

MVH

men ett catback system, är det ingen katalysator på dom ?  för det sitter ju en burk där fram , är det en ljuddämpare då?


150 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#4
Bullet--- skrev:
Lajnas skrev:
bumpe skrev:
Jag är en elak människa jag vet, men i ärlighetens namn så kommer ingen av dem att ge någon effektskillnad värd att prata om. Det är väldigt mycket trevligare ljud i båda 2 jämfört med original men effekten kommer sluta på samma som original!

Med en bra sportkatalysator eller en riktig racekatalysator kan du tjäna någon hästkraft men cat-back ger i det närmaste inget...

MVH

men ett catback system, är det ingen katalysator på dom ?  för det sitter ju en burk där fram , är det en ljuddämpare då?

jepp, det är en ljuddämpare, kan tipsa om att skaffa ett bra grenrör med ett helt avgssystem..

jo men saken är den , att min bil har ett hemmabygt rör , asså förra ägaren köpte ett grenrör , sedan svetsade han ihop ett "eget" rör han svetsade fast en en katalysator precis efter grenröret sedan ett långt rör som gick i hop med en simons slutdämpare, å den har pajjat totalt , spruckit å den läcker, så ja tänkte köpa ett cat back system , så om ja köper ett catback vad behövs för katalysator , för det är ju flänsar på både grenröret och catbacksystemet , så måste man ha en crx org cat? ??


Mvh lajnas


517 Inlägg
27 september 2010
#5
Det billigaste och bästa är om du köper en universal fullflödes racecat i samma dimension som resten av avgassystemet, men då brukar man få svetsa nya flänsar.

150 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
#6
Ghost_Face skrev:
Det billigaste och bästa är om du köper en universal fullflödes racecat i samma dimension som resten av avgassystemet, men då brukar man få svetsa nya flänsar.

men om ja köper ett cat back system behöver jag svetsa fast en katalysator imellan catbacket å grenröret?


517 Inlägg
28 september 2010
#7
Lajnas skrev:
Ghost_Face skrev:
Det billigaste och bästa är om du köper en universal fullflödes racecat i samma dimension som resten av avgassystemet, men då brukar man få svetsa nya flänsar.

men om ja köper ett cat back system behöver jag svetsa fast en katalysator imellan catbacket å grenröret?

Sträcker sig ditt grenrör verkligen ända fram till katalysatorn så är det nog inte så klokt att svetsa samman dessa för det kommer bli väldigt jobbigt att byta avgassystem sedan om tex. besiktningen skulle börja gnälla om ljudnivå eller läckage.

Personligen skulle jag svetsa ett par flänsar på kat:en och skruvat fast den istället för att börja förstöra ett helt nytt avgassystem... Men du gör ju som du vill

1 827 Inlägg
28 september 2010
#8
Avgas och filter ger bänkade 169hk istället för orginal 150hk på en sådan motor du har så visst hjälper det lite.

Jag hade valt invidia, sen hade jag åkt till en skrot för att fixa katalysator, det sitter samma på alla civic oavsett motor. Dock om du är tvungen att byta grenrör också så passar den bara från VT, VTi mm. Kan vara att den undre delen passar från andra modeller, grenröret är ju trots allt tvådelat.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Montör
664 Inlägg
28 september 2010
#9
Eisenhut skrev:
Avgas och filter ger bänkade 169hk istället för orginal 150hk på en sådan motor du har så visst hjälper det lite.

Nu är jag inte så insatt i Honda, men det låter ganska otroligt att ett catback och ett öppet filter skulle lämna 19hp va? Men visst, om du med "avgas" menar extraktorgrenrör, racekatt/ingen katt, och sportavgassystem resten av vägen, och med "filter" menar ett öppet luftilfter med "ram-air" och avskärmning, så ja, då kanske det kan lämna 19hp. Men rätta mig gärna om jag är helt ute och cyklar här.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 827 Inlägg
28 september 2010
#10
orginal extraktor, katalysator och hemmabyggt avgas, öppet filter såsom konfilter med ram utan avskärmning.

http://www.garaget.org/?car=2239&image=453462

En helt org CTR lämnade 226hk ist för 200hk org med avgas, filter, grenrör och kattersättare.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

150 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#11
Okej , men som ja förstår detta så kan man lika väl bygga sitt eget rör då , det ger väll typ samma effekt? eller !


150 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
#12
Bullet--- skrev:
Lajnas skrev:
Okej , men som ja förstår detta så kan man lika väl bygga sitt eget rör då , det ger väll typ samma effekt? eller !

ja, tekniskt sett så ska det väl det, se bara till att det är inte blir nån för skarpa böjar,inga läckage. Sen val av ljuddämpare kan spela roll också.
Sen kan det bli lite svårt att få fram ett bra ljud ur det också

Okej , men tror ja ska försöka på mej att bygga ett eget, men hur ska man bygga det för att få bäst effekt? och vilka ljuddämpare ska man ha för att få ett skönt ljude???

Mvh lajnas


150 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
#13
okej, men nu e frågan så här vilket rör är bäst, som presterar bäst och som har bäst kvalitet samt ljud av dessa tre invidia, megan racing eller mega power Skunk2 ?????????


57 Inlägg
3 december 2010
#14
Har du köpt något avgassystem? Jag har själv tänkt att skaffa mig en Honda Prelude, men hittar inte många märken som tillverkar dom, infact hittade  bara Skunk2 Racing´s produkter. Finns det fler som tillverkar för Honda Prelude 97-01?

German Cars and Schnitzel!...Or Sushi? hmmm...

551 Inlägg
3 december 2010
#15
Eisenhut skrev:
orginal extraktor, katalysator och hemmabyggt avgas, öppet filter såsom konfilter med ram utan avskärmning.

http://www.garaget.org/?car=2239&image=453462

En helt org CTR lämnade 226hk ist för 200hk org med avgas, filter, grenrör och kattersättare.

Ja men en CTR har k20 motor... k20 is the shit.

You can't B serious, oh K

150 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
#16
vivaloca88 skrev:
Har du köpt något avgassystem? Jag har själv tänkt att skaffa mig en Honda Prelude, men hittar inte många märken som tillverkar dom, infact hittade  bara Skunk2 Racing´s produkter. Finns det fler som tillverkar för Honda Prelude 97-01?

nej har inte köpt något än ngn som kan tipsa om ett bra rör? funderar på skunk2 eller invidia, kan inte bestämamig big_smile.


Men ja har sett det finns invidia , six performance , megan racing och skunk2 rör till din!



Sök