3392
Sök

200sx knackar efter lagerbyte

5 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
#1
Tjeena har precis bytt vevlager på min s13 , hällde i olja och vred på nyckeln och det knacka en jävla massa( på tomgång) så slog av bilen direkt och såg att returen från tubon läkte så fixa det och hällde på ny olja och starta bilen igen. Då gick den fint och tyst på tomgång men när ja börjar varva lite (2000 rpm) börja det knacka igen. Och jag antar att ventillyftare borde vara tyst hela tiden om den är det på tomgång?
Vad kan det va för fel?

Tack i förhand. T


5 Inlägg
7 120 Inlägg
28 november 2010
#3
Fråga på nogs.se istället, du lär få ett bättre svar där än här tongue

300 Inlägg
28 november 2010
#4
Aerodynamik skrev:
Fråga på nogs.se istället, du lär få ett bättre svar där än här tongue

Instämmer. Här får du inga svar alls om du inte äger en volvo smile


8 250 Inlägg
28 november 2010
#5
Bara en tanke: du såg till att olja in lager och sånt när du satte ihop motorn?


20 Inlägg
28 november 2010
#6
Är det rätt lager ? så det inte var standard lager till en slipad vev?

Brett e rätt

5 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#8
satt standard lager innan sitter standard lager nu med. och det oljades in när jag satt ihop det.


343 Inlägg
29 november 2010
#9
låt bilen stå på tomgång till du får upp tryck och olja hinner bli varm så att den smörjer som den ska

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
30 november 2010
#10
fartgupp skrev:
satt standard lager innan sitter standard lager nu med. och det oljades in när jag satt ihop det.

Mättes veven upp innan du bytte lager?


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
30 november 2010
#11
Dålig oljepump garanterat om det stämmer att du har rätt lager i.

Lite för mkt är precis lagom.

236 Inlägg
30 november 2010
#12
ja oljepumpen , testa koppla bort tändspolen och nöt upp oljetryck..


343 Inlägg
1 december 2010
#14
äkta ventil knakningar där. ta dän olje locket å kolla om det "stänker" där om det inte gör det så har du inget tryck i de. annars så kan de var att topplocks packningen är kass

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
1 december 2010
#15
oljetryck Kolla Det hmm
Senast redigerat av Berna (1 december 2010)

Lite för mkt är precis lagom.

5 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#16
hur kollar ja oljetrycket på bästa sätt?
det stänker vid oljelocket, och bilen knackar mer när den bil varm, riktigt lustigt
Senast redigerat av fartgupp (2 december 2010)


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
2 december 2010
#17
fartgupp skrev:
hur kollar ja oljetrycket på bästa sätt?
det stänker vid oljelocket, och bilen knackar mer när den bil varm, riktigt lustigt

Lättast är att koppla in den där du har orginal oljetrycksgivare till lampan  dvs bakom generatorn.

Lite för mkt är precis lagom.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 december 2010
#18
de där låter knappast som något ventilknack...


32 Inlägg
5 december 2010
#19
hur såg veven ut? det är inte så att veven har tagit stryk när dom gamla lagrena skar? för antar att de är därför du bytt lager? Har du repor i veven så tappar du oljetryck den vägen. Att bilen knackar mer när den blir varm beror troligen på att oljan blir tunnare vid ökad temperatur, en tjockare olja tätar bättre än en tunn olja..


17 Inlägg
5 december 2010
#20
Antingen har du stoppat i fel lager eller så har du dålig oljepump eller så är de bara slipa veven, har du mätt upp den innan du bytte lager?



Sök