3825
Sök

Bilen går ej riktigt! volvo 945 tic

2 415 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#1
Tja.
i början av förra veckan så började bilen gå som en potta skit när man gasade. flöddrade som fan!
så i helgen så bytte jag turbo..(gamla var helt skrot)  från orginal till Garret T25. fick den billigt av en kompis)
och skulle även byta soppa filter. men vi orkade inte de. hungriga o shit.
så tänkte jag kör till nästa helg och byter det då! men nu vet jag inte om bilen kommer gå så länge.. för även när bilen är kall som varm. så går det inte att gasa.

lägger jag i Drive och börjar gasa lite mindre än halv gas så börjar den bara flöddra. gasar jag ännu mer så dör den nästan.
lägger jag i 1an / 2an och gasar sakta upp till 3000 och sedan trycker fullt, så går den riktigt.
den hoppar väldigt mycket på tongång också!

men iallafall jag misstänker att det är något med filtret eller att pumpen inte funkar som den skall.
Pumpen under stolen, låter lite. men det har den gjort sedan jag köpte bilen, och bilen har gått riktigt fint innan.
bilen låter precis som soppatorsk.. även det är gott om bensin.

kan det annars vara spridarna?

kan andra spridare passa på? T.ex från någon 850? hur vet jag om det är låg ohm på andra spridare på skroten t.ex?

Motor B230FT
Automat
Turbo Garret T25 med mindre kompressor hus.
Avgas/DP orginal
ladd 0,5-0,7

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

10 287 Inlägg
29 november 2010
#2
Du får ursäkta om jag är lite kinkig men när du skriver som du gör. Dvs dels att du misstänker filtret men att ni inte orkade byta - varför skall vi då sitta oss gissa oss randiga i ansiktet innan ni har bytt filter?

Nu behöver det ju inte alls vara filtret men det är aldrig fel att byta på en gammal bil. Annars så letar man efter standardgrejor som läckage i slangar/rör/insug, kollar om båda pumparna funkar, mäter soppatryck, tittar på hur alla stift ser ut, kollar gnista på alla burkar, byter fördelarlock och rotor, mäter/byter tempgivare, kollar kaminställningen, strobar tändläget, kollar LMM samt även helst byter tändkablar.

Börja med att jaga nya spridare känns inte som ruta ett direkt. Det är som att klä om sätena på tågen för att dom skall komma i tid.

/Göran


Tryck_o_pys skrev:
och skulle även byta soppa filter. men vi orkade inte de. hungriga o shit.

men iallafall jag misstänker att det är något med filtret eller att pumpen inte funkar som den skall.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
8 december 2010
#3
eller så besparar man sej massa felsöknings timmar och byter topplocks packning efter som de inte fanns någon glycol i och den hade fryst och va helt vit kräm på insidan oljelocket!

vissa admins på garaget borde säga vad dom heter så dom kan få hotbrev !

2 415 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#4
Men den är inte det längre..... nu klarar den 22 minus!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

14 Inlägg
8 december 2010
#5
ja men den vita oljan då?

vissa admins på garaget borde säga vad dom heter så dom kan få hotbrev !

2 415 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
#6
försvann när jag bytte olja. har inte kommit fram efter!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!


Sök