3491
Sök

Byta motor på en opel admiral

344 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#1
hej på er. det e så jag köpte en opel admiral b för en månad sedan ungefär och gubben jag köpte den av "glömde" att tala om att han inte hade nån glykol i motorn, alltså bara vatten. ni kan ju bara tänka er vad som hänt me den just nu.

ja blocket e ju då sprucket och håller på att jaga i fatt en annan motor att sätta i. det jag undrar lite över är om motorn från en admiral A e samma som på B. om fästena och det e samma och om den passar mot växellådan isåfall kan det ju kanske bli lättare att hitta grejjer. jag vet nämligen en admiral A som bara står och e ganska rutten men jag vet att motorn funkar så man kanske kunde köpa bilen och plocka ur motorn och sen slänga ner den i min admiral B

nån som e duktig på dessa gamla oplar och kanske kan hjälpa mig med bra svar.

tack tack
Fredrik


612 Inlägg
4 december 2010
#2
Admiral A har först en 2,6l stötstångssexa till 1965(?), och senare en 2,5 (och 2,8?) liters CIH-sexa (Camshaft In Head) av samma sort som satt i t.ex. Commodore. Opel Monza och Omega har väl också versioner av samma motorfamilj med roligare effekt, men sämre passform (oljetråg fram vs. bak exempelvis).

En kompis har en överbliven 2,5l CIH-sexa stående, lite långt från dig kanske men ifall du inte hittar något närmre kan du ju hojta till.

344 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#3
G-sson skrev:
Admiral A har först en 2,6l stötstångssexa till 1965(?), och senare en 2,5 (och 2,8?) liters CIH-sexa (Camshaft In Head) av samma sort som satt i t.ex. Commodore. Opel Monza och Omega har väl också versioner av samma motorfamilj med roligare effekt, men sämre passform (oljetråg fram vs. bak exempelvis).

En kompis har en överbliven 2,5l CIH-sexa stående, lite långt från dig kanske men ifall du inte hittar något närmre kan du ju hojta till.

aha ok. a jag va lite fundersam på om det var stötstänger i den men den bilen är en 65:a så det e det ju antagligen då. det där med sexan från omega har jag också hört att man ska kunna få ner den i en admiral men har inte fått nån direkt info på exakt vad som behöver göras för att få ner den om den passar med motorfästena och mot växellådan tex. så undrar jag också om förgasarinsuget passar på en omegamotor för om det passar så kanske det kan vara lättare att hitta en sån istället. finns kanske mer delar att få tag också eller nåt.

är väldigt tacksam för svar och tips


7 Inlägg
4 december 2010
#4
har för mig att omega motorn passar mot lådan o motor fästena passar dom som sitter på din gamla motor. så är det på min commodore o jag har en omega 3000 motor. sen får du ta oljetråget från din gamla motor. och förgasar insuget passar inte på en nyare 3liter sexa för kanalerna ligger inte lika.


612 Inlägg
4 december 2010
#5
Den stora fördelen med Omega 3000-motorn, liksom fyrcylindriga CIH-småsyskonen på 2,2 och 2,4 liter är att topplocket uppdaterats. Bättre kanaler vilket ger mer effekt, men också innebär att gamla insug inte passar. Sägs att det går använda förgasarinsugen till 4-cylindriga motorer på den senare generationen om man modifierar skruvhålen så insuget monteras högre upp, möjligt att samma gäller sexan.

meo: Kul att se bilder på BP-Opeln igen... Din Commodore alltså. Har åkt i & skruvat med den bilen innan du köpte den. Du har visst uppdaterat lite under huven sedan dess.

344 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
#6
meo skrev:
har för mig att omega motorn passar mot lådan o motor fästena passar dom som sitter på din gamla motor. så är det på min commodore o jag har en omega 3000 motor. sen får du ta oljetråget från din gamla motor. och förgasar insuget passar inte på en nyare 3liter sexa för kanalerna ligger inte lika.

det e inga stora ingrepp egentligen då om man ska ha omegamotor. det e väl egentligen själva insprutssystemet som blir lite knivigt att få till jag kan tänka mig, eller?


7 Inlägg
11 december 2010
#7
nä det ska det inte vara. har för mig att det inte är så jätte avanserat el system på dom.

g-sson var det när jimmy hadde den du åkte i den? jag håller på o lägger i motorn. se om jag får ut den till sommaren. har lite väl mycket på gång nu.


344 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#8
meo skrev:
nä det ska det inte vara. har för mig att det inte är så jätte avanserat el system på dom.

g-sson var det när jimmy hadde den du åkte i den? jag håller på o lägger i motorn. se om jag får ut den till sommaren. har lite väl mycket på gång nu.

ok det låter ju lovande isåfall men e det nån som vet exakt vad man behöver göra och vad för grejjer man behöver för att få  det att funka med en omegasexa?

dem sitter väl även i senator va?


VD Hammar
613 Inlägg
11 december 2010
#9
sunkmaster skrev:
meo skrev:
nä det ska det inte vara. har för mig att det inte är så jätte avanserat el system på dom.

g-sson var det när jimmy hadde den du åkte i den? jag håller på o lägger i motorn. se om jag får ut den till sommaren. har lite väl mycket på gång nu.

ok det låter ju lovande isåfall men e det nån som vet exakt vad man behöver göra och vad för grejjer man behöver för att få  det att funka med en omegasexa?

dem sitter väl även i senator va?

ja dem sitter i Senatorn också, även monzan

MVH Johan

7 Inlägg
11 december 2010
#10
men så finns det ju 24 ventilaren med. som sitter i senare modellerna. men den har jag ingen koll på. jag valde 12 ventilaren för det är lite lättare med broms servo o grejer. o det är inte så stor skillnad i effekt heller mellan dom.


612 Inlägg
11 december 2010
#11
meo skrev:
g-sson var det när jimmy hadde den du åkte i den? jag håller på o lägger i motorn. se om jag får ut den till sommaren. har lite väl mycket på gång nu.

Japp.


Vassaste CIH-sexan har väl lite över 170hk, om minnet inte sviker.


Sök