Jag har en B230a från 85 och har lagt i en v kam och jag vet inte vilken tändinställning jag ska ha?? Den ligger nu på 12 grader föd, den har ojämn tomgång så hela bilen skakar. Om den ska ha bra tomgång så måste motorn vara fullt varm. Kan det ha med att tändningen är fel??
En 25 år gammal motor som inte är i originalutförande, och där slitaget lär ha hunnit göra sitt till för att ändra optimal inställning... Prova dig fram tills du hittar den inställning som går bäst.
En 25 år gammal motor som inte är i originalutförande, och där slitaget lär ha hunnit göra sitt till för att ändra optimal inställning... Prova dig fram tills du hittar den inställning som går bäst.
Okej, jag ska testa ändra lite imon och se hur den går
Men om jag får tändningen rätt kan det lösa problemet med tomgången?
Du har den blockmonterade fördelaren? I så fall är det bara att lossa låsskruven (12mm sexkantskalle?) och vrida fördelaren när bilen står på tomgång, så ser du direkt vad som händer.
Men ojämn gång låter inte rikitgt som resultatet av fel tändningsinställning. Rätt ventilspel, tändkablar på rätt stift och sånt är dubbelkollat?
Du har den blockmonterade fördelaren? I så fall är det bara att lossa låsskruven (12mm sexkantskalle?) och vrida fördelaren när bilen står på tomgång, så ser du direkt vad som händer.
Men ojämn gång låter inte rikitgt som resultatet av fel tändningsinställning. Rätt ventilspel, tändkablar på rätt stift och sånt är dubbelkollat?
Ja det har jag. Om jag vrider den på ena hållet, om den går upp i varv är det bättre då? Eller man märker inte om den är bra fören man kör? Hur ska den bete sig när den är rätt?
ventilspel har jag inte kollat. Tändkablarna ser lite slitna ut kan ju prova med andra, dom stitter på rätt stift.
Har nu bytat tändkablarna. Men tomgången är fortfarande dålig. Släpper man gasen så hackar den, hackar även när jag kör på låga varv. vad kan det vara??