3570
Sök

B230a v kam tändning

44 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en B230a från 85 och har lagt i en v kam och jag vet inte vilken tändinställning jag ska ha?? Den ligger nu på 12 grader föd, den har ojämn tomgång så hela bilen skakar. Om den ska ha bra tomgång så måste motorn vara fullt varm. Kan det ha med att tändningen är fel??

Tacksam för svar! MVH Emil

612 Inlägg
22 november 2010
#2
En 25 år gammal motor som inte är i originalutförande, och där slitaget lär ha hunnit göra sitt till för att ändra optimal inställning... Prova dig fram tills du hittar den inställning som går bäst.

44 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#3
G-sson skrev:
En 25 år gammal motor som inte är i originalutförande, och där slitaget lär ha hunnit göra sitt till för att ändra optimal inställning... Prova dig fram tills du hittar den inställning som går bäst.

Okej, jag ska testa ändra lite imon och se hur den går smile

Tack smile

44 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#4
G-sson skrev:
En 25 år gammal motor som inte är i originalutförande, och där slitaget lär ha hunnit göra sitt till för att ändra optimal inställning... Prova dig fram tills du hittar den inställning som går bäst.

Men om jag får tändningen rätt kan det lösa problemet med tomgången? smile

612 Inlägg
22 november 2010
#5
Du har den blockmonterade fördelaren? I så fall är det bara att lossa låsskruven (12mm sexkantskalle?) och vrida fördelaren när bilen står på tomgång, så ser du direkt vad som händer.

Men ojämn gång låter inte rikitgt som resultatet av fel tändningsinställning. Rätt ventilspel, tändkablar på rätt stift och sånt är dubbelkollat?

44 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#6
G-sson skrev:
Du har den blockmonterade fördelaren? I så fall är det bara att lossa låsskruven (12mm sexkantskalle?) och vrida fördelaren när bilen står på tomgång, så ser du direkt vad som händer.

Men ojämn gång låter inte rikitgt som resultatet av fel tändningsinställning. Rätt ventilspel, tändkablar på rätt stift och sånt är dubbelkollat?

Ja det har jag. Om jag vrider den på ena hållet, om den går upp i varv är det bättre då? Eller man märker inte om den är bra fören man kör? Hur ska den bete sig när den är rätt?

ventilspel har jag inte kollat. Tändkablarna ser lite slitna ut kan ju prova med andra, dom stitter på rätt stift.

Tack för snabba svar! big_smile
Senast redigerat av volvo85740 (22 november 2010)

44 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#7
Har nu bytat tändkablarna. Men tomgången är fortfarande dålig. Släpper man gasen så hackar den, hackar även när jag kör på låga varv. vad kan det vara??


MVH Emil

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2010
#8
tjuvluft,felkuggad kamrem

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök