2527
Sök

Svampig broms efter lufting,v70n

133 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Hej
Jag satte nytt bromsok på min volvo v70n 04 idag vilket gick bra förutom när jag körde så var bromsen svampig, testade då att lufta men utan resultat. Abs funkar bra när jag testar på halt underlag. Vid inbromsning inför korssningar då jag har foten på bromsen svagt men länge så sjunker bromspedalen ner till golvet. någon som vet vad felet kan vara eller vad jag kan ubdersöka för att hitta felet?

Jonas

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2010
skulle tro att du fortfarande har luft kvar i systemet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

133 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
fast att jag har luftat ganska mycket och fyllt på efterhand med bromsvätska? eller det kanske kan a tid att få ut allt?

Jonas

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2010
har du luftat rätt då?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

133 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
kompis har öppnat nipplen när jag har tryckt ner bromsen och stängt innan jag har släppt upp den igen. Måste jag lufta de andra oken också? det behöver väl man inte så länge man inte har rört dem!?

Jonas

SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 december 2010
Tja... När luftade du senast?

519 Inlägg
13 december 2010
har du kollat noga så oket inte läcker någonstans som vid luftnippel,bromsslang,kolven i oket..

Köpte nytt ok från biltema för ett årsedan och den läckte som ett såll

SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 december 2010
Undra varför?

133 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
jag har kollat så det håller tätt.. ska luft igen imoron o se. behöver jag lufta dem andre oken men? (har ej bytt eller varit o skruvat med dessa)

Jonas

SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 december 2010
Lika bra att byta bromsvätskan när du ändå håller på, man ska ju ta hand om sin bil!

133 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
EkF skrev:
Lika bra att byta bromsvätskan när du ändå håller på, man ska ju ta hand om sin bil!

sant... vill du berätta snabbast bästa sett att byta det på?

Jonas

SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 december 2010
Precis som du gjorde, fast det är lättare och snabbare om man köper en sån där liten bromssug som går på tryckluft.

Lås bromscylindern, på med slangen, starta sugen, lossa på nippeln och låt det flöda, då kan man va ensam och göra detta!
Men en viktig sak är att man måste börja på ett speciellt bromsok. Tror det var det som är längst bort från bromscylindern/behållaren, jag är inte 100 så läs på lite om detta.

474 Inlägg
13 december 2010
Du ska givitvis lufta hela systemet om du en gång har fått in luft i det!

Mvh

SMR | SM Racing
280 Inlägg
14 december 2010
Precis!

Sök