2924
Sök

B230ft går ojämt efter konventering till en M90!!

9 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
Hepp

Jag har bytt växellåda från aut till en m90 på min 945 som är en usa import.

Jag har använt det vanliga försänkta svänghjulet och inget annat har blivit ändrat på motorn...men den går inte rent...låter som den går på tre cyl men ändå inte...tändningen är kållad och allting stämmer, samma sak på insprutnings sidan.
Ända skillnaden är triggern på svänghjulet....på aut. lådan är det 52fyrkantiga hål och på det svänghjul som är på plats nu är de 52 RUNDA hål!

Kan de ha någon betydelse och kan det bero på programvaran i boxen?

Detta går över mitt vetande tongue har provat i princip allt men inget resultat...

Om någon kan hjälpa mej med detta är jag ytterst tacksam!

mvh. Johan
Senast redigerat av odixx (12 december 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2010
sitter svänghjulet rätt?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

9 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Joodå de borde sitta rätt, har också kållat så att trigger givaren har rätt avstånd till svänghjulet
men inget verkar funka! tongue

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2010
borde? hur har du satt svänghjulet?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

9 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
I början var jag lite osäker när automatlådan hade en " spacer" mellan vevaxel och svänghjul men ja det sitter rätt!smile

Skåning
739 Inlägg
13 december 2010
Du vet om att du kan montera svänghulet på ett antal olika sätt, varav ett är rätt?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 december 2010
Hur pekade då de två luckorna bland hålen? Kan va så att din tändning är 45 grader för sen ( enda körbara kombinationen om man sätter svänghjulet fel )

Annars kan jag bara tänka mig att givaren blivit skadad, eller att styrsystemet var inkopplat med automatlådan på något vis innan så något nu fattas?

9 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Med andra ord hade jag tur att motorn äns gick...tongue  För jag har inte alls tänkt på hur själva triggern pekar!
Ska " luckorna" peka mot givaren då när motorn är i tänd läge?

Givaren är det inget fel på..inte heller styrboxen!
Senast redigerat av odixx (13 december 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 december 2010
Var det 52 hål?  På varsin sida ska det vara två "icke borrade hål", en lucka alltså, och när motorn är i ÖD på 1:an ska en av luckorna peka mot startmotorn

Skåning
739 Inlägg
13 december 2010
odixx skrev:
Med andra ord hade jag tur att motorn äns gick...tongue  För jag har inte alls tänkt på hur själva triggern pekar!
Ska " luckorna" peka mot givaren då när motorn är i tänd läge?

För att få rätt svänghjulet gör man enklast så här:

Innan du monterar svänghjulet mot veven så "nollar" du motorn på kamremmen,
du ser alltså till att kamremsskivan till kamaxeln står mot sin markering mot
den inre delen av kamremskåpan.

Efter det så kan du montera svänghjulet.
Det finns en del utav triggerkransen som inte har några hål utan bara har en
jämn yta med gods, denna ytan är kanske knappt en tumme lång.

Du ska montera svänghjulet så att denna jämna ytan pekar vänster uppåt, "klockan 10",
alltså mot hålet som startmotorn är monterad i.

Sen är det färdigt! smile

9 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Hah detta har ja aldrig hört om!tongue men det är ju heelt självklart när man tänker på de!!
Nu sköt motivationen i höjden på nytt!!big_smile

Tack så mycket för er hjälp! Hoppas det funkar:)

Skåning
739 Inlägg
13 december 2010
odixx skrev:
Hah detta har ja aldrig hört om!tongue men det är ju heelt självklart när man tänker på de!!
Nu sköt motivationen i höjden på nytt!!big_smile

Tack så mycket för er hjälp! Hoppas det funkar:)

Kör hårt big_smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 december 2010
Ja har du tur så är det ju så enkelt wink

Kul för dig ( som dessutom åker turbo ) att veta är att svänghjulsskruvarna ska bytas varje gång man ska dra dit svänghjulet. ( m10 12.9 20mm gänga, sexkantskalle ). Dom ska dras med 70Nm...

Det är tydligen lite småsvårt med just sexkantskalle men jag har mätt och det borde gå att sätta dit insexskruvar ( som är lättare att få tag på ). Spelet mellan lamell och svänghjulet är ca 15mm, och skallen på m10 är någonstans runt 10mm lång.....

Har själv varit med om skruvar som gått av och det är mindre kul wink

9 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Till rätt moment är de dragna men inte bytta...ska ändå inte ha mer än ca. 250hk
Det är min vardagskonteiner! smile
Men tack för tipset!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
13 december 2010
Ok, se i alla fall till att torka av veven och svänghjulets kontaktytor skitnoga med sprit så att absolut inget kommer i mellan så friktionen blir maximal

Jag knäckte skruvarna på min folkracebil och jag skulle vara överlycklig om den lämnade 150hk vid det tillfället wink

9 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Okäj ja förstår allvaret i frågan! lol Har hört om en nära min hemby som hade kört löst svänghjulet men det va på en ca. 600 hk 535:P

402 Inlägg
15 december 2010
odixx skrev:
Okäj ja förstår allvaret i frågan! lol Har hört om en nära min hemby som hade kört löst svänghjulet men det va på en ca. 600 hk 535:P

Det är inte bara hk som gör att det går sönder. det är varvtalen också.
O som sagt innan så ska mellanrummet som finns på svänghjulet mellan triggerhålen peka i hålet för startmotorn när motorn är nollad.

//Jocke

Sök