Jag har bytt växellåda från aut till en m90 på min 945 som är en usa import.
Jag har använt det vanliga försänkta svänghjulet och inget annat har blivit ändrat på motorn...men den går inte rent...låter som den går på tre cyl men ändå inte...tändningen är kållad och allting stämmer, samma sak på insprutnings sidan. Ända skillnaden är triggern på svänghjulet....på aut. lådan är det 52fyrkantiga hål och på det svänghjul som är på plats nu är de 52 RUNDA hål!
Kan de ha någon betydelse och kan det bero på programvaran i boxen?
Detta går över mitt vetande har provat i princip allt men inget resultat...
Om någon kan hjälpa mej med detta är jag ytterst tacksam!
Hur pekade då de två luckorna bland hålen? Kan va så att din tändning är 45 grader för sen ( enda körbara kombinationen om man sätter svänghjulet fel )
Annars kan jag bara tänka mig att givaren blivit skadad, eller att styrsystemet var inkopplat med automatlådan på något vis innan så något nu fattas?
Med andra ord hade jag tur att motorn äns gick... För jag har inte alls tänkt på hur själva triggern pekar! Ska " luckorna" peka mot givaren då när motorn är i tänd läge?
Givaren är det inget fel på..inte heller styrboxen!
Var det 52 hål? På varsin sida ska det vara två "icke borrade hål", en lucka alltså, och när motorn är i ÖD på 1:an ska en av luckorna peka mot startmotorn
Med andra ord hade jag tur att motorn äns gick... För jag har inte alls tänkt på hur själva triggern pekar! Ska " luckorna" peka mot givaren då när motorn är i tänd läge?
För att få rätt svänghjulet gör man enklast så här:
Innan du monterar svänghjulet mot veven så "nollar" du motorn på kamremmen, du ser alltså till att kamremsskivan till kamaxeln står mot sin markering mot den inre delen av kamremskåpan.
Efter det så kan du montera svänghjulet. Det finns en del utav triggerkransen som inte har några hål utan bara har en jämn yta med gods, denna ytan är kanske knappt en tumme lång.
Du ska montera svänghjulet så att denna jämna ytan pekar vänster uppåt, "klockan 10", alltså mot hålet som startmotorn är monterad i.
Sen är det färdigt!
"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Kul för dig ( som dessutom åker turbo ) att veta är att svänghjulsskruvarna ska bytas varje gång man ska dra dit svänghjulet. ( m10 12.9 20mm gänga, sexkantskalle ). Dom ska dras med 70Nm...
Det är tydligen lite småsvårt med just sexkantskalle men jag har mätt och det borde gå att sätta dit insexskruvar ( som är lättare att få tag på ). Spelet mellan lamell och svänghjulet är ca 15mm, och skallen på m10 är någonstans runt 10mm lång.....
Har själv varit med om skruvar som gått av och det är mindre kul
Ok, se i alla fall till att torka av veven och svänghjulets kontaktytor skitnoga med sprit så att absolut inget kommer i mellan så friktionen blir maximal
Jag knäckte skruvarna på min folkracebil och jag skulle vara överlycklig om den lämnade 150hk vid det tillfället
Okäj ja förstår allvaret i frågan! Har hört om en nära min hemby som hade kört löst svänghjulet men det va på en ca. 600 hk 535:P
Det är inte bara hk som gör att det går sönder. det är varvtalen också. O som sagt innan så ska mellanrummet som finns på svänghjulet mellan triggerhålen peka i hålet för startmotorn när motorn är nollad.