Man kan ha motorvärmaren inkopplad hela dagen utan att få problem, det är som sagt "inte lönt" att ha den inkopplad mer än 3 timmar eftersom den har nått sin maximala verkan efter 3 timmar. Utöver den tiden drar den bara en massa onödig ström kan man säga.
Senast redigerat av Drönirettab (15 december 2010)
Man kan ha motorvärmaren inkopplad hela dagen utan att få problem, det är som sagt "inte lönt" att ha den inkopplad mer än 3 timmar eftersom den har nått sin maximala verkan efter 3 timmar. Utöver den tiden drar den bara en massa onödig ström kan man säga.
Det finns i mitt tycke åtminstone två vettiga anledningar till att inte EFTERFYLLA med enbart glykol eller enbart vatten i bilens kylsystem.
Ena anledningen är att det kan vara svårt att komma ihåg vilket man efterfyllde sist och på så sätt finns risk att blandningen blir "ännu mer fel", andra anledningen är att om man kör korta sträckor så hinner inte allting blandas ordentligt och då kan det kanske hinna frysa sönder någonting.
Utifrån dessa saker så anser jag att bästa sättet är att alltid fylla på med tex egen färdigblandad kylarvätska som är blandad för lägsta fryspunkt, då blir det normalt sett inga problem.
När det gäller hur många delar vatten och glykol det ska vara så är det vanligaste förhållandet 50/50, men det finns även någon enstaka glykoltillverkare som ska ha 60% glykol och 40% vatten för lägsta fryspunkt. Blandningsförhållandet ska som sagt stå angivet på dunken/flaskan.