2442
Sök

Sliten, Dålig startmotor?

Meldem
4 137 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Hej.

Jag har en Volvo S40 -98.

Har inte haft några som helst problem med den sen jag köpte den i början av förra året.

Men nu så ibland så känns det som att startmotorn bara slirar, den får inte liksom tag i själva kuggarna.
Vet inte vad det kan vara för fel riktigt.
Det jag kan tänkas att det är att.

* Den har dåliga kuggar.
* Den är sliten.
* Att det är kallt?

Om den är sliten och har dåliga kuggar så skulle väl detta hända hela tiden?
Har verkligen inte råd att köpa en ny Startmotor i dagsläget. Så får be till gudarna att det är något annat.

Ni som har någon aning eller funderingar, eller VET vart problemet ligger.
SKRIV !!

Andreas

236 Inlägg
16 december 2010
solonoiden som skjuter ut ''pinnen'' på startmotorn kanske behövs smörjas upp, då den kanske inte orkar åka ut alla gånger och då kuggar den... plocka bort och smörj axeln där drevet går :p

Meldem
4 137 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
NeXz skrev:
solonoiden som skjuter ut ''pinnen'' på startmotorn kanske behövs smörjas upp, då den kanske inte orkar åka ut alla gånger och då kuggar den... plocka bort och smörj axeln där drevet går :p

Måste jag montera bort hela startmotorn?

236 Inlägg
16 december 2010
javisst.. men den sitter väl inte så dumt till? sitter den inte under insuget.. , om du vill ha de gjort. om det inte hjälper så är det nog startmotorbyte:cool:

Meldem
4 137 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
NeXz skrev:
javisst.. men den sitter väl inte så dumt till? sitter den inte under insuget.. , om du vill ha de gjort. om det inte hjälper så är det nog startmotorbyte:cool:

Vet inte riktigt. Har inte varit och rivit så mycket i motorrummet ännu.
Och vad kostar en sådan? 1000-1500 ?

236 Inlägg
16 december 2010
inte en aning.. säkert runt 2 tusen kronor iallfall beroende på vart man köper.. :p

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
16 december 2010
TouchOfRed skrev:
NeXz skrev:

Vet inte riktigt. Har inte varit och rivit så mycket i motorrummet ännu.
Och vad kostar en sådan? 1000-1500 ?

En startmotor kostar nog mellan 2000 och 3000 kr. Kolla på www.mekonomen.se

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

44 Inlägg
16 december 2010
Köp en bagagnad startmotor från tex laga eller din lokala skrot. Betala inte mer än absout max 1000 spänn.

Titta över allt kablage till startmotorn först bara så det inte är något löjligt ärg på någon kontakt eller dåliga jordflätor mm.

Meldem
4 137 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
Satan.. jag har inte råd att köpa ny startmotor..
Men kan det inte vara så att nu när det är kallt så smörjer det sämre, helt enkelt?

15 Inlägg
16 december 2010
Tipps kolla så ej oxid finns på baterisidan .
det kan se bra ut men koppla en startkabel mellan + och + på startmotorn... har varit med om att oxiden ej syns pga oxiden sitter inne i kablen.. prova även o koppla minus till någon bra jord med startkabel

Renovera är kul me fan så drygt ...någon som känner igen det

44 Inlägg
18 december 2010
Börja med att plocka av den och smörja upp den och prova om du inte har råd. Och kolla upp all el till och från. Det är relativt vanligt att det blir oxid jusst i startmotor kabeln och motorjord.

Meldem
4 137 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
TurboBackman skrev:
Börja med att plocka av den och smörja upp den och prova om du inte har råd. Och kolla upp all el till och från. Det är relativt vanligt att det blir oxid jusst i startmotor kabeln och motorjord.

Okej. Men om det är oxid på kalbarna eller så. Går det att hälla på nåt, eller måste man byta kablar helt och hållet?

15 Inlägg
18 december 2010
Vanlig varmvatten är bäst o fetta in kabeln efter den är renjord
Senast redigerat av Falcone (18 december 2010)

Renovera är kul me fan så drygt ...någon som känner igen det

Sök