3612
Sök

Bil lysena lyser svagare på låga varv

403 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
Har en 940 -93a,
Märkt att om man släpper gasen så börjar lysena att lysa sämre, och har prövat med olika batterin samt laddat upp fullt.
Har 3st extra ljus med 100w lampor, samt vanliga strålkastarna 2x55w, så 2x55 = 110 + 3x100 = 300, 300 + 110 = 410w samt allt annat som kan dra ström i bilen, tippar väl på att de kan dra kanske 200 w? alltså 610w utan stereo igång. en polare räknade ut att detta blir runt 50 amper / h
o har ett batteri på 74 så detta innebär att om min generator laddar dårligt så lär jag inte kunna åka spec länge innan batteriet är slut, jag har 2km till mitt jobb. så åker ca 4km / arbetsdag, samt kanske 10 mil / helg. alltså 2mil/vecka arbetsdag x 4 = 8, 10 x 4= 40 , 40x8 = 48mil i månaden, varav mycket är kort körning. Då kanske aldrig mitt batteri hinner ladda upp riktigt oavsätt om min generator är bra?

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 december 2010
Jag tror att ditt batteri aldrig hinner laddas upp fullt på din korta körning. Man brukar säga att det behövs någon mil för att ladda upp den ström som gick åt i starten, speciellt nu när det är kallt och du smackar på med extralysen smile
Bilen blir då beroende av att få mycket ladd från generatorn för att hålla igång stora strömförbrukare. Ett annat alternativ är att batteriet och generatorn helt enkelt inte orkar driva din utrustning pga klenhet eller att det drar tjuvström, t ex vid dina inkopplingar till X-ljusen.

38 Inlägg
19 december 2010
Jag tror förmodligen att generator laddar dåligt, använd en Volt mätare. borde landa mellan 14,2-14,7  Volt

Subaru först O bäst på 4-hjulsdrift

583 Inlägg
19 december 2010
Jag skulle tro att spännings/laddnings regulatorn börjat sjunga på sista versen, alternativt att kolen i generatorn tagit slut då bilen i frågan har ettpar år på nacken.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Sök