3209
Sök

BMW 325 ix Hur trimmar jag?

34 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#1
Har fått i en bmw 325ix -88 som orginal har 170hästar, ska ha den som isbil och undrar
nu hur jag billigast får i den mer hästar? vet att det inte finns billiga hästar, men kanske nån
här som har några billiga tips?
Funderar på chippa? ställa om bränsle? lätta den så mycket det går,
Som sagt vill inte lägga ut nå stora pengar på turbokonvertera eller liknande då jag ska ha den som isbil
tacksam för svar, /Peter

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
6 november 2010
#2
Lätta den är ju gratis och ger mer prestanda än ett chip!

926 Inlägg
6 november 2010
#3
Kamaxel är det som ger mest/krona i en sådan bil.
Höj bränsletrycket lite försiktigt.

Mats

1 534 Inlägg
6 november 2010
#4
snikturbokonvertering? wink
behöver inte bli dyrt
Senast redigerat av Iam2fast4U (6 november 2010)


618 Inlägg
6 november 2010
#5
Börja med att lätta!

34 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#6
Tack för svaren, Lätta det ska jag göra direkt.
Och vad är snikturbokonvertera? smile
vad ska göras med kamaxel?
Only Human smile

78 Inlägg
16 november 2010
#7
Skaffa en ny kamaxel som är lite vassare, lätta bilen samt porta toppen lite själv behöver inte alltid bli dyrt.

Annars behöver inte turbokonvertering bli för dyrt, hitta en billig turbo typ en 9000 turbo samt ic och bygger eget grenrör alternativt adapter platta, downpipe och tryckrör från typ biltema eller något. Sedan skaffar man ställbar btr och lånar en lamdamätare så vrider du upp bränsletrycket så den går lite fetare, möjligtvis större spridare. Du kan även/eller sätta extraspridare på insuget som styrs av en tryckklocka. Men då kanske man behöver byta koppling också?

711 Inlägg
16 november 2010
#8
Om hästarna mår bra i en E30 så räcker ju 170 av dem till det mesta. Annars kan du ju byta utväxlingen (i bakaxeln om jag inte fattat helt fel) så får du en in i helvete kvick bil!


34 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#9
okey bra tips får se om det blir nån typ av konvertering iaf senare.
Om jag vill få den kvickare hur gör jag då enklast`?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 december 2010
#10
Lätta den är ju det enklaste tongue Ska det ändå bara vara isbil så behöver du ju inte mkt inredning. Bara att riva ut allt du ser. Sen är det bra tips som redan nämnts här. thelaughingmadman menar att man får byta ut diffklumoen bak mot en med annan utväxling. Tex i 110 med 5:an i kanske den varvar 2500 nu. Efter bytet kanske den varvar 3000. Bara ett exempel.
Senast redigerat av Marcus_89 (8 december 2010)


34 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#11
okey det låter ju kanon, och hur får jag i en diffklumoen eller va ni kalla de?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 december 2010
#12
Enklast är att byta hela bakaxeln. Så det är bara att leta på nån skrot eller på nätet. Men du måste veta vilken utväxling du har nu. Sen skaffa en axel som är högre utväxlad. Men först måste du veta om du klarar av att byta det själv. Jag hade satsat på att lätta bilen och byta kam. Du ska bara ha den på isen eller?


-.-
383 Inlägg
8 december 2010
#13
Blir det inte lite dumt att ha olika utväxling i fram och bakaxel?
Känns som vägegenskaperna kan bli ganska spännnande när fram och bakaxel driver i olika hastighet.
För visst är väl 325ix fyrhjulsdriven?

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

564 Inlägg
8 december 2010
#14
japp, en ix är fyrhjulsdriven. Den har dessutom en annan typ av diffbroms än den vanliga e30in.

Billigast blir nog att byta kamaxel och montera ett extraktorgrenrör, eller en snikturbokonvertering. Oavsett vad så bör man vara rätt duktig på att skruva om man ska göra det själv. Att lämna in kostar flis.

Eventuellt kan man montera den nyare 24V-sexan M50B25 om den får plats för framdiff och fördelningslåda. På den vanliga e30in är det inga problem att få plats.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 december 2010
#15
Fasen så långt tänkte inte jag tongue

Sen är det ju frågan vad du är villig att göra? Hur mycket du har tänkt lägg aber på bilen? Om den nu bara ska gå på isen kan jag tycka att det inte behövs så stora modifieringar.


181 Inlägg
8 december 2010
#16
Jag har chipat en hel del E30 genom tiderna, både sugmotorer och turbokonverterade. Tycker helt klart att det är en tacksam bil att chipa även som sugmotor faktiskt. Blir klart märkbar skillnad. Tror det beror dels på att bilen är förhållandevis lätt.

Går bra skicka mig PM för mer info kring chip samt pris på det.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

34 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#17
har köpt ett chip nu som ska in, blir besiktning och höra vad dom säger, därifrån bestämmer jag
va det ska bli av bilen, tack för svaren


Sök