Behöver hjälp angående datorhögtalare

Phed
11 december 2010 · 242 Inlägg

Marticus skrev:

Phed skrev:

Marticus skrev:

Det var bättre...

kollade in alla och det verkar som att du inte tycker baslåda är värt att ha till dator? eller är det tillräckligt med tryck i modellerna som dem är? sedan hade ju vissa system inte mellanreghögtalare, eller är jag blind och sämst?

tycker http://www.dustinhome.se/pd_5010202746.aspx såg intressanta ut, är det både mellanregisterhögtalare och bashögtalare i lådan?

Det handlar nog mycket om designen på själva lådorna som gör ljudet. Personligen tycker jag att en extra bas inte behöver betyda någonting speciellt, handlar man ett 2.1 eller lägger samma pengar på ett vettigt 2.0 tycker jag personligen att 2.0 ger mer kvalité i ljudet för pengarna då det tummas för mycket på sateliterna i X.1 system.

Sista frågan: Jag har lyssnat in de där och de lät riktigt bra trots sin ringa storlek, sateliterna väger lika mkt som de dära 3" som sitter i z5500 men är en aning mindre.

Skulle vi bygga om z5500 i nya lådor, då skulle det förmodligen låta gudomligt då dels att basen har en sån fruktansvärd slaglängd, kanske något av det bästa jag sett, men det failar på sin design med inbyggd förstärkare och en massa lullull. Sateliterna är också de av oerhört god kvalité, men lådorna är inte ens isolerade, ren och skär billig plast rakt igenom.

Anledningen till att musik inte är helt ok på z5500 är att det är ett måste att lyssna i stereo, ingen 5ch emulering eller något sånt skit, för då tappar vi verkligen all poäng med just formatet stereo. Då lyssnar vi alltså 2.1 med en bas stor nog att fylla 100kvm, 2 sateliter anpassade för 20kvm, det blir liksom ingen balans. Sen kan man köra 2x2.1 stereo, men då spelar placeringen fruktansvärt stor roll, likt förbannat har vi ingen punch från sateliterna.

Puh, sry om jag trampat på någons fötter nu, men det är ändå 2000 som ska slängas ut på ljud, och då bör man lyssna runt lite.

Kontrollenheten till z5500 är dock riktigt fin, trots att den kan faila och behöva bli utbytt (hänt för väldigt många).

trampade inte på min fot iaf, uppskattade motiveringarna i ditt inlägg och jag håller med dig angående sateliterna till z5500, dem känns lite fattiga i skalet nu när du säger det

Skruvat isär dem och tittat inuti för något år sedan, och även i somras då jag skänkte elementen till en vän, de passade ypperligt i en bil kan jag lova. Det är nog lite 50/50 med kvalité på elementet och sen vad man isolerar lådorna med. Idag är det prisvärt om vi pratar vikt, men för 6 år sedan när det lanserades för ~5000kr, mjaaa.

Rquired Allmänt envis
11 december 2010 · 12 512 Inlägg

Phed skrev:
Varför binda dig till logitech öht? z5500 är riktigt skräp om du frågar mig där det enda du får är extremt fet bas och inget annat. Mellanregistret existerar inte ens. Logitech borde hålla sig till att göra möss.

Har sett det du skrivit nedan men du har uppenbarligen aldrig lyssnat på ett Z-5500 rätt inställt eller till rätt källa, systemet är knappast något underverk men mycket bättre ljud ur ett system under 10.000:- (nytt) är jag osäker på om man kan hitta. Till rätt källa och rätt inställt är 5500 allt annat än "bara bas och diskant".

Däremot är det lite känsligt för just källa, körde med ett Creative X-fi kort tidigare och detta lät mycket bra men idag med ett enklare kort låter det inte fullt så bra. Som du kanske menar låter både mellanregister och diskant "matt" eller "hes" numera och det är lätt hänt att basen tar över.

Och för att undvika misstankar är mina referenser anläggningar från Audio Pro och Cerwin Vega och det är inte deras instegsmodeller jag syftar på då. Självklart överlägsna Logitech men jag skriver inte ovanstående bara för att jag köpt ett 5500 och då är det bäst, utan för att det spelar djävligt väl per krona.

Senast redigerat av Rquired (11 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Phed
11 december 2010 · 242 Inlägg

Rquired skrev:

Phed skrev:
Varför binda dig till logitech öht? z5500 är riktigt skräp om du frågar mig där det enda du får är extremt fet bas och inget annat. Mellanregistret existerar inte ens. Logitech borde hålla sig till att göra möss.

Har sett det du skrivit nedan men du har uppenbarligen aldrig lyssnat på ett Z-5500 rätt inställt eller till rätt källa, systemet är knappast något underverk men bättre ljud ur ett system under 10.000:- (nytt) är jag osäker på om man kan hitta. Till rätt källa och rätt inställt är 5500 allt annat än "bara bas och diskant".

Däremot är det lite känsligt för just källa, körde med ett Creative X-fi kort tidigare och detta lät mycket bra men idag med ett enklare kort låter det inte fullt så bra. Som du kanske menar låter både mellanregister och diskant "matt" eller "hes" numera och det är lätt hänt att basen tar över.

Och för att undvika misstankar är mina referenser anläggningar från Audio Pro och Cerwin Vega och det är inte deras instegsmodeller jag syftar på då. Självklart överlägsna Logitech men jag skriver inte ovanstående bara för att jag köpt ett 5500 och då är det bäst, utan för att det spelar djävligt väl per krona.

Spelat det via spdif från SACD-spelare, vet inte vad du klassar som vettig källa, men ett x-fi är inte heller en vettig källa om vi nu ska diskutera ljudkort också.

Sedan nämner man inte Audio Pro och Cerwin vega i samma mening. Det här forumet är fan helt uppochned.

Rquired Allmänt envis
11 december 2010 · 12 512 Inlägg

Phed skrev:

Rquired skrev:

Phed skrev:
Varför binda dig till logitech öht? z5500 är riktigt skräp om du frågar mig där det enda du får är extremt fet bas och inget annat. Mellanregistret existerar inte ens. Logitech borde hålla sig till att göra möss.

Har sett det du skrivit nedan men du har uppenbarligen aldrig lyssnat på ett Z-5500 rätt inställt eller till rätt källa, systemet är knappast något underverk men bättre ljud ur ett system under 10.000:- (nytt) är jag osäker på om man kan hitta. Till rätt källa och rätt inställt är 5500 allt annat än "bara bas och diskant".

Däremot är det lite känsligt för just källa, körde med ett Creative X-fi kort tidigare och detta lät mycket bra men idag med ett enklare kort låter det inte fullt så bra. Som du kanske menar låter både mellanregister och diskant "matt" eller "hes" numera och det är lätt hänt att basen tar över.

Och för att undvika misstankar är mina referenser anläggningar från Audio Pro och Cerwin Vega och det är inte deras instegsmodeller jag syftar på då. Självklart överlägsna Logitech men jag skriver inte ovanstående bara för att jag köpt ett 5500 och då är det bäst, utan för att det spelar djävligt väl per krona.

Spelat det via spdif från SACD-spelare, vet inte vad du klassar som vettig källa, men ett x-fi är inte heller en vettig källa om vi nu ska diskutera ljudkort också.

Sedan nämner man inte Audio Pro och Cerwin vega i samma mening. Det här forumet är fan helt uppochned.

Passar Audio Pro och Logitech bättre ihop då?, skall man ändå svära i kyrkan kan man göra det rejält. Kontentan är fortfarande densamma, Z-5500 är mycket ljud för pengarna.

Självklart går det enkelt att hitta nackdelar med det, men vi pratar om en hemmabio för 2-2.500:- och kanske runt 3000:- med ett ljudkort i samma klass som mest. Lycka till med att hitta riktigt bra ljud i den prisklassen, nej rent spontant känns det som du är för kräsen och/eller van vid dyrt ljud  och håller på att tala trådskaparen från ett av de system han skulle bli mest nöjd med. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
20 december 2010 · 1 874 Inlägg

Phed skrev:
Varför binda dig till logitech öht? z5500 är riktigt skräp om du frågar mig där det enda du får är extremt fet bas och inget annat. Mellanregistret existerar inte ens. Logitech borde hålla sig till att göra möss.

Helt rätt. Även om högtalarna "låter bra ändå", så är det som du säger. Detta känns dock som "standard" när det kommer till datorhögtalare. Ska man ha ett jämnt fördelat ljud får man nästan fundera kring studiomonitorer, tyvärr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang