3167
Sök

Motorbyte opel ascona b 2.0s 1981a

111 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#1
hejsan

Vet redan att det finns en tråd om motor byte i en opel ascona men i den tråden handlar det om byte från b21a till b21et vilket är turbo det handlar om

Men i mitt fall gäller det att byte motor från orginalmotorn på 97 hk som sitter i min bil till en volvo motor med betäckningen b230a som det är 112hk i finns det någon som kan förklara hur jag går tillväga med det bytet och om det finns en möjlighet att även bes med den motorn

tacksam för svar

till saken ska höras att det sitter automat i opeln just nu så ska även byta till en manuell låda

Full Gas Spar Tid

36 Inlägg
21 december 2010
#2
jävlar vad du ska skriva trådar kan du ingenting eller haha


404 Inlägg
21 december 2010
#3
Hehe jag ska precis påbörja exakt det här bytet, förutom att min är en manuell från början. Kommer att utföras under julledigheten så om du har tid att vänta kan jag försöka ta mycket kort och skriva ihop lite om problemen jag stöter på.

Det finns alla möjligheter att registrera, asconan har dispens till 150hk och 300nm om man byter till rekord 2,2 frambromsar, annan bromskraftsregulator och lite annat. Kolla på www.opelsportclub.com så hittar du fort alla fakta.
Senast redigerat av Attenator (21 december 2010)


111 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#4
Attenator skrev:
Hehe jag ska precis påbörja exakt det här bytet, förutom att min är en manuell från början. Kommer att utföras under julledigheten så om du har tid att vänta kan jag försöka ta mycket kort och skriva ihop lite om problemen jag stöter på.

Det finns alla möjligheter att registrera, asconan har dispens till 150hk och 300nm om man byter till rekord 2,2 frambromsar, annan bromskraftsregulator och lite annat. Kolla på www.opelsportclub.com så hittar du fort alla fakta.

tackar jo det är ju inte det att det är problem att kasta i motor och låda det är inga problem men det är ju just det med registreringen som är kruxet just som det skrevs i en annan tråd att det skulle visst vara omöjligt att regga om den och det skulle visst vara väldigt svårt att få tag på massa avgasintyg osv

Full Gas Spar Tid

111 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#5
HampusNr2 skrev:
jävlar vad du ska skriva trådar kan du ingenting eller haha

jodå det kan jag men det är ju så att jag vill veta om det finns någon ide att byta maskin eller om jag kommer att få problem att regga den eller att det inte kommer att gå alls tongue

Full Gas Spar Tid

404 Inlägg
22 december 2010
#6
Avgasintyg behöver du inte om du sätter i en motor med katalysator originalmonterad så du måste gå på en insprutningsmotor. Jag kommer bygga om min b230f till en b230fk (lätttrycksturbo) och montera katalysator, ska styra allting med megasquirt, sen se om man tar sig igenom besiktningen på det sättet. Hoppas att man inte får en nitisk besiktningsman.



Sök