3753
Sök

Skötsel av mattsvart lack?

1 738 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
Tjena!

Har ju nu lackat om bilen och hittade ingen tråd om just skötsel av mattsvart lack, jag undrar lite om det går att typ polera den utan att det blir blankt? finns det någon smörja så lacken blir ännu mattare än vad den är? hur får man bort små repor om man skulle få något?

Ja besvara även frågor jag inte ställt smile

MVH

2 174 Inlägg
28 december 2010
nej det går inte polera den mattsvarta ytan av egen erfarenhet blir det blankt, och lacken blir förstörd. Råkar du mecka och va flötig om handen, eller ätit esterella chips och tar på bilen kan det bli permanent fläck bara dit med typ rödsprit fort som fan försiktigt...ej tinner!

Repor går typ omöjligt få bort...dom sätter sig i lacken...och med tanke på att du inte har klarlack är det kört...detta är vad jag provat av några olika mattsvarta ytor och mycket snack med billackerare..som alla vägrar lacka mattsvart för alla ägare kommer klagandes tillbaka och är missnöjda med kvaliten.....dom som jhar lite fetare bilar lackar ej mattsvart..dom foilerar det håller....mvh hagman racing

291 Inlägg
28 december 2010
Hur bra blir resultatet och skötseln när det gäller matt klarlack då? Sticker in frågan här om det är nån som vet.. wink

1 738 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
hangman skrev:
nej det går inte polera den mattsvarta ytan av egen erfarenhet blir det blankt, och lacken blir förstörd. Råkar du mecka och va flötig om handen, eller ätit esterella chips och tar på bilen kan det bli permanent fläck bara dit med typ rödsprit fort som fan försiktigt...ej tinner!

Repor går typ omöjligt få bort...dom sätter sig i lacken...och med tanke på att du inte har klarlack är det kört...detta är vad jag provat av några olika mattsvarta ytor och mycket snack med billackerare..som alla vägrar lacka mattsvart för alla ägare kommer klagandes tillbaka och är missnöjda med kvaliten.....dom som jhar lite fetare bilar lackar ej mattsvart..dom foilerar det håller....mvh hagman racing

Kollade vad en foilering skulle kosta: 40 000 minsta belop och efter ett par tvättar o höga farter så börjar foileringen släppa o körva ihop sig sad Men avfettning på flöt fläckar då?
Senast redigerat av 940RDALLE (28 december 2010)

1 738 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
vad får man för resultat av: avfettning, vaxschampo, kräm för att göra lister svarta!

I nästan allt så finns det ju något slags fett som förstör, eller? big_smile

16 197 Inlägg
28 december 2010
mattsvart e ett HELVETE om man vill hålla de snyggt.. så fort nån pillar på bilen så blir de blanka fläckar som e ett helvete att få fort.  själv har ja putsat min bil med  typ ajax kökspray med fetflösare.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 174 Inlägg
28 december 2010
940RDALLE skrev:
vad får man för resultat av: avfettning, vaxschampo, kräm för att göra lister svarta!

I nästan allt så finns det ju något slags fett som förstör, eller? big_smile

kan inte säga exakt vad som klarar vad hehe beror på om det är vatten baserad färg eller akryl och skit hehe är ingen lackerare, Men allt som har fett kan bli en katastrof märke jag när vi lacka mattsvart iaf.

Allt som innehåller silikon mer eller mindre också.

hoppas det finns några medel som funkar bra, be din lackerare lacka typ nån extra framskärm eller vad fan som helst som du kan testa lite medel på, så skulle ja göra för att vara säker så du inte förstör bilens lack smile!

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
28 december 2010
jag har lärt mig en sak, ALDRIG avfättning på mattsvart bil, gjorde det på chevan för nått år sen, det såg ut som nån hade hällt mjölk på den, sen jag lackade om den i sommras så tvättsr jag den med vatten och med ett vaxfritt schampo.
Senast redigerat av theBIGburner (28 december 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

1 738 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
theBIGburner skrev:
jag har lärt mig en sak, ALDRIG avfättning på mattsvart bil, gjorde det på chevan för nått år sen, det såg ut som nån hade hällt mjölk på den, sen jag lackade om den i sommras så tvättsr jag den med vatten och med ett vaxfritt schampo.

åfan big_smile Jäkligt pra att veta, jag som tänkte börja med att avfetta den inför sommaren 2011 hmm

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
28 december 2010

1 738 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
theBIGburner skrev:
såhär blir det http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1033714

ajajaj hmm Men har du lackat den själv? jag har lackat den hos en lackerare med vettig lack, men jag kommer alldrig chansa att köra med avfettning efter jag såg detta smile

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
28 december 2010
940RDALLE skrev:
theBIGburner skrev:

ajajaj hmm Men har du lackat den själv? jag har lackat den hos en lackerare med vettig lack, men jag kommer alldrig chansa att köra med avfettning efter jag såg detta smile

den lacken va på när jag köppte den, den var inte så värst fin (mistänker att förra ägaren målat med sprayburk), men jag lackerade om den i sommras in för power big meet, och då använde jag biltemas mattsvarta färg och lackeringsspruta, det blev 100ggr bättre än den lack som va innan och nu använder jag inte mer avfättning, jag vågar inte chansa och kanske förstöra den nya lacken.

1 738 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
theBIGburner skrev:
940RDALLE skrev:
theBIGburner skrev:

den lacken va på när jag köppte den, den var inte så värst fin (mistänker att förra ägaren målat med sprayburk), men jag lackerade om den i sommras in för power big meet, och då använde jag biltemas mattsvarta färg och lackeringsspruta, det blev 100ggr bättre än den lack som va innan och nu använder jag inte mer avfättning, jag vågar inte chansa och kanske förstöra den nya lacken.

Förstår det, något annat du avråder mig ifrån att andvända eller som du själv alldrig andvänt men tänker heller inte prova?

3 650 Inlägg
28 december 2010
Somsagt mattsvart kan man inte polera lr liknande. Min gula brukar jag tvätta med stark avfettning, avspolning, svampning och avspolning, fungerar bra. Sen vissa fläckar brukar jag torka av lite lätt med ett hyffsat starkt "alkoholmedel" blir riktigt bra. Men skillnad på ljus och mörk lack kan jag tänka mig.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
28 december 2010
940RDALLE skrev:
theBIGburner skrev:
940RDALLE skrev:

Förstår det, något annat du avråder mig ifrån att andvända eller som du själv alldrig andvänt men tänker heller inte prova?

Att om du ska vaxa/polera krom på bilen så ska du täcka över det mattsvarta, efter som taket på min bil är i orginal läcken så vaxade jag det, (gammla lacken på bilen) då så la sig vaxdammet på det mattsvarta och det va inte så kul att få bort, det gick om man blåste med tryckluft men innan jag provade det så provade  jag att torka bort det med en trasa och det blev fult på lacken.

Sök