3301
Sök

Värt att xenonkonvertera halvljuset?

25 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag har under en tid funderat på att xenonkonvertera mitt helljus vilket verkar vara en lysande idé big_smile
Men eftersom det är olagligt att xenonkonvertera halvljuset när man inte har automatisk nivåreglering och att man dessutom bländar mötande trafik har jag istället funderat på att investera i ett par "look-a-like" xenon ljus Halogen lampor.

Nu till saken, jag har rätt så kasst ljus nu på min golf (Halogen). När jag köper ett par xenon-look halogen kommer det ju troligtvis på ännu sämre ljusbild.

Är de kanske värt att konvertera halvljuset till xenon ändå? Kanske välja Xenonkungens Budget för 595kr 35w, så bländar de kanske inte lika mycket som deras Basic-kit 35w på 795kr? Och sen dessutom ställa ner ljusen så långt ner det går manuellt (innifrån bilen.)

Eller vad tror ni? Kan man konvertera till xenon som inte bländar lika mycket?

Inte så kul att blända farbror blå när man möter honom tongue

golf III gt!

2 266 Inlägg
24 december 2010
#2
se bara till att du får med avskärming till lamporna för att undvika stickstrålarna
va är de för golf?
har mött många bilar med eftermonterat xenon och vissa har bländat satan och andra har fått till de snyggt
har själv satt i xenon i sambon v70 och där är de h7r xenonlampor och dom bländar inget åt mötande

svetsdiff !!!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 december 2010
#3
Som sagt, se till att få tag i HxR-lampor för annars kommer det i värsta fall att blända. Jag har dubbla satser vanliga H7-xenonlampor i min 9-5:a och lastbilschaffisar reagerar tydligen ganska starkt på halvljuset då nästan bara lastbilar och väldigt höga bilar har blinkat på mig.

Någonting med 9-5:ans lyktor gör tydligen att det inte bländar personbilar men blir mycket ströljus uppåt..


Mitt tips är att sätta 35W-xenon på 5000K i halvljuset och sen 55-75W 5000K i helljuset så går du nog ganska säker för poppelisan.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

767 Inlägg
24 december 2010
#4
Jag har konverterat i passaten och har tycker det är skit bra! smile
Jag skruvade lös hela lyktan och vinklade ner den så mycket det gick för att inte blända mötande bilar och hittills har ingen reagerat. Farbror blå har inte sagt något om det heller smile

Mitt kommer från vvme och är den vanliga standard satsen smile
Senast redigerat av Jiimpa (24 december 2010)


25 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#5
Jag har en Golf 3a smile

Jaha så ni menar att t.ex. H1R lampor är bländar mindre?

Vad säger polisen om 6000k då? För det är det jag hade tänkt att skaffa.

golf III gt!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 december 2010
#6
6000K är den, med stor marginal, vanligaste färgen som folk med eftermonterat xenon har, vad tror du snuten kollar efter då ??

Nu vet jag ju inte hur jävliga era snutar är men här i kristianstad/hässleholm så är dom rena arslen iaf tongue


Därav mitt förslag med 5000K istället, det är helt vitt till skillnad mot 6000K som är lite blåaktigt och 4300K som är lite gulaktigt. Jag ser iaf direkt när det kommer en bil med 6000K installerat och jag tror inte snutarna är dummare än att dom också ser det. 5000K lyser dessutom en aning starkare än 6000K.

Jag har mött polisen ganska många gånger och dom har aldrig ens brytt sig om att stoppa mig, jag har tom besiktigat med xenonet i och allt gubben sa var "väldigt bra lampor du har...". Så vill man vara lite mer diskret så är det 5000K som gäller eller 4300K om man kan stå ut med det gulaktiga lyset.


Mitt tips är att alltid ställa ner lysena i backen med vredet i bilen när du möter bilar och sen justera upp dom igen efter att den andra bilen passerat. Sen så får man ju självklart kolla extra noga efter ljusskillnader på vägen längre fram för med 220 Watt xenon som lyser upp vägen (som i mitt fall) så ser man inte alltid mötande bilars lysen runt hörnor osv som man är van vid att göra annars, ljuset från xenonet "översvämmar" helt enkelt allt annat ljus i värsta fall. Jag sitter alltid med ett finger på spaken till ljuset när jag kör bara ifall det skulle komma någon som jag inte sett i tid, det sparar kanske någon viktig sekund för mötande bils förare eller iaf hans syn...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 266 Inlägg
26 december 2010
#7
cheeselife skrev:
Jag har en Golf 3a smile

Jaha så ni menar att t.ex. H1R lampor är bländar mindre?

Vad säger polisen om 6000k då? För det är det jag hade tänkt att skaffa.

ja h1r h7r och alla andra med r efter lampsockeln namnet har en avskärmning på lampan som gör att de inte bländar lika mycket
jag har aldrig blivit stoppad för xenonet och jag har bara haft 6000k ser man till att man får en bra ljusbild
så klarar man sig

http://www.xenonkungen.com/shop/thumbna … 229_80.jpg
typ så här fast de här är en ny sort som man kan justera själv på

svetsdiff !!!

4 822 Inlägg
26 december 2010
#8
TBOC_Razor skrev:
Därav mitt förslag med 5000K istället, det är helt vitt till skillnad mot 6000K som är lite blåaktigt och 4300K som är lite gulaktigt.

Jag har 4300K i både hel & halvljuset på min 850 och jag tycker inte alls att det ser gulaktigt ut, på min Impreza har jag 6000K och det är välldigt blått om man gämför med ljuset i 850:n.
Jag har besiktat min 850 2 år i rad nu med xenonlamporna i och dom har inte sagt nånting sen har jag även både mött och legat efter polisbilar utan att dom har regerat så det är ju viktigt att man har justerat ljuset rätt.


Här ser du dom olika färgerna
http://www.xenonkungen.se/grafik_kelvin.jpg

Här ser du vilket som ger bäst ljus.
4300K (3200 lm, original white)
5000K (3000 lm, white)
6000K (2800 lm, diamond white)
8000K (2300 lm, sky blue)
lm = Lumen, ljusstyrka.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 december 2010
#9
Christian S skrev:
TBOC_Razor skrev:
Därav mitt förslag med 5000K istället, det är helt vitt till skillnad mot 6000K som är lite blåaktigt och 4300K som är lite gulaktigt.

Jag har 4300K i både hel & halvljuset på min 850 och jag tycker inte alls att det ser gulaktigt ut, på min Impreza har jag 6000K och det är välldigt blått om man gämför med ljuset i 850:n.
Jag har besiktat min 850 2 år i rad nu med xenonlamporna i och dom har inte sagt nånting sen har jag även både mött och legat efter polisbilar utan att dom har regerat så det är ju viktigt att man har justerat ljuset rätt.


Här ser du dom olika färgerna
http://www.xenonkungen.se/grafik_kelvin.jpg

Här ser du vilket som ger bäst ljus.
4300K (3200 lm, original white)
5000K (3000 lm, white)
6000K (2800 lm, diamond white)
8000K (2300 lm, sky blue)
lm = Lumen, ljusstyrka.

Det var väl precis det jag sa ??

Om du tittar själv på den där färgskalan så ser du att 4300K är lite gulaktiga och sen är det ju så också att dom flesta xenonlampor skiljer upp till 100-150K upp eller ner i färgtemperatur. Den skillnaden gör inte så mycket på 5000K (4850K-5150K) för det är fortfarande vitt men om man tex får 4300K-lampor som ligger på nedre gränsen för toleransen så kan dom se gulaktiga ut även framifrån.

När man kollar hur xenon ser ut kan man inte bara titta rakt framifrån utan man måste kolla från olika vinklar eftersom ljuset ser olika ut från olika vinklar, det måste ni väl ha sett i trafiken när ni mött en bil med xenon ??

5000K är vad jag tycker den mest "stabila" färgen för den är närmast vit oavsett betraktningsvinkel.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

25 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#10
Tack så mycket för svaren nu vet jag hur det ligger till smile
Blir till att beställa två kit från xenonkungen när man har råd tongue

golf III gt!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 december 2010
#11
cheeselife skrev:
Tack så mycket för svaren nu vet jag hur det ligger till smile
Blir till att beställa två kit från xenonkungen när man har råd tongue

Gör som många av oss andra istället, handla ifrån vvme.com så har du råd direkt wink

Billigt och bra, frakten är hyffsat snabb med.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

25 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#12
TBOC_Razor skrev:
cheeselife skrev:
Tack så mycket för svaren nu vet jag hur det ligger till smile
Blir till att beställa två kit från xenonkungen när man har råd tongue

Gör som många av oss andra istället, handla ifrån vvme.com så har du råd direkt wink

Billigt och bra, frakten är hyffsat snabb med.

Aha, det vad väldigt billigt smile Men hur är det med kvaliteten? Hur mycket kostar frakten? Och vilket kit ska man välja?
Typ denna eller? http://www.vvme.com/standard-h1-hid-con … h=44_45_14

Hittar inga H1R lampor sad

golf III gt!

595 Inlägg
28 december 2010
#13
cheeselife skrev:
TBOC_Razor skrev:
cheeselife skrev:
Tack så mycket för svaren nu vet jag hur det ligger till smile
Blir till att beställa två kit från xenonkungen när man har råd tongue

Gör som många av oss andra istället, handla ifrån vvme.com så har du råd direkt wink

Billigt och bra, frakten är hyffsat snabb med.

Aha, det vad väldigt billigt smile Men hur är det med kvaliteten? Hur mycket kostar frakten? Och vilket kit ska man välja?
Typ denna eller? http://www.vvme.com/standard-h1-hid-con … h=44_45_14

Hittar inga H1R lampor sad

Har haft HID kit från VVme på alla bilar jag ägt, aldrig någonsin krånglat, fungerat klockrent, o riktigt bra ljus blir det med! smile

Frakten kostar ca 28 $ om jag inte minns fel. Allt som allt brukar ett helt kit ligga på 450 -> 500 kr
(För ett standrad kit)

Go for it!
Senast redigerat av eacan (28 december 2010)


25 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#14
Tjena!

Hade tänkt och beställa två kit (1st 35w 5000k och 1st 55w 5000k) från vvme nu när dom har 40% rea tills nyår! smile

Men behöver man verkligen Relay Harness?
http://www.vvme.com/relay-harness-h1-hi … h=44_45_14
(Typ att vissa bilar behöver koppla en separat till batteriet??)

Kostar ju massa extra tongue

golf III gt!

_-''-_V0lv0_-''-_
32 Inlägg
29 december 2010
#15
Måste fråga!

Har du canbus på din bil?
Vad för lampa har du?

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!

25 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#16
Thurgren skrev:
Måste fråga!

Har du canbus på din bil?
Vad för lampa har du?

Nej det tror jag inte, är en golf 3a från 95.
Sitter två H1 lampor i den om jag inte har fel (en för hel och en för halvljus) smile
Senast redigerat av cheeselife (29 december 2010)

golf III gt!

595 Inlägg
30 december 2010
#17
cheeselife skrev:
Tjena!

Hade tänkt och beställa två kit (1st 35w 5000k och 1st 55w 5000k) från vvme nu när dom har 40% rea tills nyår! smile

Men behöver man verkligen Relay Harness?
http://www.vvme.com/relay-harness-h1-hi … h=44_45_14
(Typ att vissa bilar behöver koppla en separat till batteriet??)

Kostar ju massa extra tongue

Nej det behöver du inte



Sök