2682
Sök

Köpråd: Mercedes 190 1.8 Automat

2 624 Inlägg
2 januari 2011
#21
Anders142 skrev:
martinn skrev:
Väghållningen i en 190 är dock katastrof rent ut sagt.. mina däck är bra men så fort jag kommer till ett parti där det är lite halare så vill baken gå bredare.. det går ju att åka utan att den släpper men då får man åka så otroligt sakta!

Det är nog iprincip samma på alla bakhjulsdrivna bilar dock.. sandsäckar är ett bra tips! big_smile

Vad är det för typ av bakparti, helt utan diffbroms? Min enhjulade 244 kommer ju inte fram bra i vinter när man väl vill komma fram alltså =P

den enhjular mest när den spinner ja.. så ta sig iväg där det är halt brukar vara lite småjobbigt ibland tongue

Dock funkar det betydligt bättre om man har lite folk bak och det är lite tryck på bakaxeln.. då går den tokstabilt och släpper nästan aldrig istället! smile

Men 190 är riktigt sköna och få en sladd med.. man känner direkt när baken kommer och då är det bara och ratta emot smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
2 januari 2011
#22
Rquired skrev:
martinn skrev:
Anders142 skrev:
Rquired skrev:
En användare här på Garaget vid namn "Emilhammarlund" har länge funderat på att köpa en Mercedes och skapat ett par trådar om det, i dessa har det lutat åt liknande reservdelspriser och många har dessutom haft uppfattningen att Mercedes är bättre på att hålla delar till gamla modeller i lager än Volvo. Använder du sökfunktionen bör du hitta dessa! smile

Jo hittade lite foruminlägg nyss! smile Vill ha en bil jag kan bila med till fjällen t ex utan att oroa mig för att  jag inte får igång den på morgonen, då känns mercedes lite pålitligare än volvon tror jag, fast det är kanske sak samma tongue


Nice big_smile

Väghållningen i en 190 är dock katastrof rent ut sagt.. mina däck är bra men så fort jag kommer till ett parti där det är lite halare så vill baken gå bredare.. det går ju att åka utan att den släpper men då får man åka så otroligt sakta!

Det är nog iprincip samma på alla bakhjulsdrivna bilar dock.. sandsäckar är ett bra tips! big_smile

Det skulle jag inte kalla väghållning dock utan snarare vinteregenskaper, för på torr asfalt skall en 190 vara mycket kompetent och trygg. Bakhjulsdrift på vintern är dock ett evigt tvistemål, det kräver en annan körstil än tex FWD men rätt kört är det snabbt och tryggt. Tycker jag i alla fall.

Sedan skiljer det mellan bil och bil med, en 190 är lite mindre lämplig än moderna neutrala bakhjulsdrivna bilar på vintern och kan bita ifrån. Det kan å andra sidan alla bilar. smile

Jag har aldrig kört en 190 på halt väglag med när det är torrt ut ligger den faktiskt riktigt bra på vägen, kan tänka mig att den är ganska stabil om man vill gå brett med.


75 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#23
martinn skrev:
den enhjular mest när den spinner ja.. så ta sig iväg där det är halt brukar vara lite småjobbigt ibland tongue

Dock funkar det betydligt bättre om man har lite folk bak och det är lite tryck på bakaxeln.. då går den tokstabilt och släpper nästan aldrig istället! smile

Men 190 är riktigt sköna och få en sladd med.. man känner direkt när baken kommer och då är det bara och ratta emot smile

Okej kanske de inte är någon vidare uppgradering vad gäller framkomlighet när man vill det wink är något motoralternativ utrustad med diffbroms i serien?

2 624 Inlägg
2 januari 2011
#24
Anders142 skrev:
martinn skrev:
den enhjular mest när den spinner ja.. så ta sig iväg där det är halt brukar vara lite småjobbigt ibland tongue

Dock funkar det betydligt bättre om man har lite folk bak och det är lite tryck på bakaxeln.. då går den tokstabilt och släpper nästan aldrig istället! smile

Men 190 är riktigt sköna och få en sladd med.. man känner direkt när baken kommer och då är det bara och ratta emot smile

Okej kanske de inte är någon vidare uppgradering vad gäller framkomlighet när man vill det wink är något motoralternativ utrustad med diffbroms i serien?

Nja inte direkt.. tror dom flesta bakhjulsdrivna bilar dock har problemet att ta sig iväg när det är halt ute!

2,5 16v vet jag har diffbroms.. men då är det "Lite" mer motor än i en 1,8 tongue 195hk!
Senast redigerat av martinn (2 januari 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 januari 2011
#25
Anders142 skrev:
martinn skrev:
den enhjular mest när den spinner ja.. så ta sig iväg där det är halt brukar vara lite småjobbigt ibland tongue

Dock funkar det betydligt bättre om man har lite folk bak och det är lite tryck på bakaxeln.. då går den tokstabilt och släpper nästan aldrig istället! smile

Men 190 är riktigt sköna och få en sladd med.. man känner direkt när baken kommer och då är det bara och ratta emot smile

Okej kanske de inte är någon vidare uppgradering vad gäller framkomlighet när man vill det wink är något motoralternativ utrustad med diffbroms i serien?

Du har handbromsen om inget annat, dra den lite lätt så blir det motstånd på båda hjulen och kraften går inte "den enklaste vägen" längre. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

75 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#26
martinn skrev:
Nja inte direkt.. tror dom flesta bakhjulsdrivna bilar dock har problemet att ta sig iväg när det är halt ute!

2,5 16v vet jag har diffbroms.. men då är det "Lite" mer motor än i en 1,8 tongue 195hk!

Jo dom har ju tendens till det smile Mammas 07a C klass undrar jag däremot vad hon har för klump där bak.. en 220 cdi diesel, när man gasar på (utan att växla ner, en automat) så släpper bägge däcken och sålänge den envisa antisladden inte lägger sig i (trots att den är avstängd) så sladdar den jättefint, är det LSD diff på den då? yikes blir två spår på backen när man burnar på asfalt yikes

75 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#27
Rquired skrev:
Du har handbromsen om inget annat, dra den lite lätt så blir det motstånd på båda hjulen och kraften går inte "den enklaste vägen" längre. wink

Smart yikes har aldrig tänkt på det sättet... wink

2 624 Inlägg
2 januari 2011
#28
Anders142 skrev:
martinn skrev:
Nja inte direkt.. tror dom flesta bakhjulsdrivna bilar dock har problemet att ta sig iväg när det är halt ute!

2,5 16v vet jag har diffbroms.. men då är det "Lite" mer motor än i en 1,8 tongue 195hk!

Jo dom har ju tendens till det smile Mammas 07a C klass undrar jag däremot vad hon har för klump där bak.. en 220 cdi diesel, när man gasar på (utan att växla ner, en automat) så släpper bägge däcken och sålänge den envisa antisladden inte lägger sig i (trots att den är avstängd) så sladdar den jättefint, är det LSD diff på den då? yikes blir två spår på backen när man burnar på asfalt yikes

Min ritar också på två ibland.. men det där har mkt med stötdämpningen att göra på 190 har jag läst (?) min  stötdämpning är rätt sliten men ska byta den innan sommaren wink

Den ritar på två typ när jag gasar mycket på hala underlag också.. iofs har jag inte orginal diff från 190 i min bil utan från en mercadiesel som passade bolt on big_smile orginaldiffen fick ett hårt liv i somras lol
Senast redigerat av martinn (2 januari 2011)


...!!!???
257 Inlägg
2 januari 2011
#29
190 är trevliga bilar! Dock tycker jag t.o.m. att min 2.3:a är relativt slö men det beror ju självklart med vad man jämför smile

Angående baslåda är det som "martinn" säger en redigt svår bil att få till bra bas i, men den bästa lösningen är nog att bygga en 4:e ordningens bandpasslåda som får spela enbart in i kupén. Jag byggde som så och det basar på riktigt bra.

Kompletterar du sedan med ett bra framsystem så har du lyckan gjord smile

Lycka till med ditt 190 köp!



Sök