3310
Sök

Vit gegga på ojelocket audi 100

85 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Hej jag har en audi 100-87 nu när det började bli kallt så började det bildas vit "gegga" under oljelocket. Men det har inte läckt in några vätskor alla behållare är som vanligt. Vad kan detta vara??

3 259 Inlägg
1 januari 2011
Det är kondensfukt som har blandats med olja! Kolla så inte vevhusventilationen är igentäppt och håll koll på vatten och oljenivåer!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

8 251 Inlägg
1 januari 2011
Kört korta sträckor ofta? I så fall är det bara att ut och åka en 5-10 och gärna spöa på den lite så försvinner geggan.

85 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
okej. Ska kolla vevhusventilationen. neej korta sträckor blir det inte jag pendlar med den. 10 mil om dagen.

Xenoholic
2 559 Inlägg
1 januari 2011
Garanterat vevhusvetilationen.
Har haft 2 såna Audi i familjen o den slangen har varit som tuggumi o igentäppt.
Har för mig att det fanns nån ombyggnadssats till dem!?
Själv så kapade jag av slangen o satte ett rör på mitten.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 januari 2011
Aerocombi skrev:
Garanterat vevhusvetilationen.
Har haft 2 såna Audi i familjen o den slangen har varit som tuggumi o igentäppt.
Har för mig att det fanns nån ombyggnadssats till dem!?
Själv så kapade jag av slangen o satte ett rör på mitten.

Jepp. VAG säljer numera inte slangen alls, utan det är ett metallrör som ersatt den. Visst, korta slangstumpar får man ju med. Dock kostar den drygt 700kr. Billigare att göra själv smile

Dålig konstruktion på den där från början.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

85 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
okej. men var sitter den då?? nån som har bild. vet att de ska gå ett rör från motorblocket till isuget och sen ska det gå ihop och vidare till luftburken om ja inte minns. så va de på min gammla 745.

Sök