5202
Sök

byta motor i äldre bil !!

2 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
hej !!
skickar in en fråga om motorbyte.
har planer på att kanske om turen är med(om man hittar något objekt), skicka i en turbomotor (nyare, typ -90 talare)i en äldre bil (dvs äldre än -75) vad är det för regler som gäller då ?

har läst i forumet att det finns lagkrav för bilar som är nyare än -76 men vad gäller för äldre ???

hoppas någon har svar har funderat länge men ingenstans att läsa sig till har jag hittat...
//Nikke

645 Inlägg
4 december 2006
1975 och äldre har inga avgaskrav och det är därför motorbyten går ganska smidigt, det som är att tänka på är väl hur mycket effekt bilmodellen får ha, eller behövs inte ens det när det är -75 och äldre?

//Marcus Saari

2 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
så den skulle gå igenom besiktningen med en låt säga t5 motor i ??

eller varför inte CSB 305 ??

vet någon var man kan läsa om detta ??

645 Inlägg
5 december 2006
Antar att du menar en 240 eller?
Det är ganska många som har 240 med t5 motorer i, det finns ju lite olika med vad du behöver byta ut för att kunna besikta med si och så mycket effekt ( drivlina, bromsar etc. )
Man får intyg från t.ex volvo vad karossen klarar för effekt m.m har jag för mig.
Var inne på det där förut men så länge sen, någon för gärna fylla i/rätta mig.

//Marcus Saari

Turbo behov
72 Inlägg
5 december 2006
Har en polare som jobbat på bilskort, å han sa vid nått tillfället åt mig att skaffa en 240 -75 för att man fick "stoppa vad man vill i den". Jag skriver bara vad jag hört, och reserverar mig för att jag kan ha fel. Men jag verkade va på rätt spår om man läser föregående inlägg..?

645 Inlägg
5 december 2006
Liemann skrev:
Har en polare som jobbat på bilskort, å han sa vid nått tillfället åt mig att skaffa en 240 -75 för att man fick "stoppa vad man vill i den". Jag skriver bara vad jag hört, och reserverar mig för att jag kan ha fel. Men jag verkade va på rätt spår om man läser föregående inlägg..?

Jo, i och med att det inte är avgaskrav så, det jag inte är säker på är själva "hur mycket effekt modellen klarar" delen.
Vill även veta själv nu=)

//Marcus Saari

Sök