3140
Sök

Brun/svart sörja i glykolbehållaren

Large Cap
1 816 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#1
Jag upptäckte att det va en brun/svart, fet sörja efter kanterna i glykolbehållaren. Vad kan vara problemet?
Motorn tar även väldigt lång tid på sig att komma upp i arbetstemp.

11 Inlägg
4 januari 2011
#2
förmodligen så är det topplockspackningen som har gått sönder.
Oljan kommer in i vattnet.

mvh

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 januari 2011
#3
om packningen pajjar te topplocket så är så att vatten går in i oljan lyft på påfyllningslocket te oljan och kolla

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

1 944 Inlägg
4 januari 2011
#4
ironhead skrev:
om packningen pajjar te topplocket så är så att vatten går in i oljan lyft på påfyllningslocket te oljan och kolla

har för mig att det kan bli tvärtom oxå, att oljan går ut i vattnet... ?

mvh

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

5 198 Inlägg
4 januari 2011
#5
b0nd3n skrev:
ironhead skrev:
om packningen pajjar te topplocket så är så att vatten går in i oljan lyft på påfyllningslocket te oljan och kolla

har för mig att det kan bli tvärtom oxå, att oljan går ut i vattnet... ?

mvh

stämmer bra det,, man kan oxå avgasmäta i kärlet för att se om den trycker ut avgaser i vattnet.

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
4 januari 2011
#6
Med största sannolikhet har topplockspackningen gått på din bil, med tanke på att du tycker de tar tid för bilen att få upp arbetstemperaturen har du precis som några skrev fått olja i kylvattnet! Går topplockspackningen kan du få både vatten i motorn(oljan) eller få olja i kylarvattnen, beror helt på var topppackning har gått itu! Bilen antagligen seg att få varm pga att termostaten antagligen inte öppnar och stänger som den ska, har själv varit med om detta och då va de olja som gick i kylarvattnet och därmed fick ja byta termostaren också efter ja bytt topplockspackningen
Senast redigerat av Bjork_Pagen (4 januari 2011)

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

1 944 Inlägg
4 januari 2011
#7
gamlingen skrev:
b0nd3n skrev:
ironhead skrev:
om packningen pajjar te topplocket så är så att vatten går in i oljan lyft på påfyllningslocket te oljan och kolla

har för mig att det kan bli tvärtom oxå, att oljan går ut i vattnet... ?

mvh

stämmer bra det,, man kan oxå avgasmäta i kärlet för att se om den trycker ut avgaser i vattnet.

det jag hade för mig tongue

det där med avgasmätning i vattnet funkar riktigt bra, gjorde de på min Jetta när ja va lur på om toppackningen hade farit.

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

26 Inlägg
4 januari 2011
#8
Ingen fara, Audi TDI original sjuka:) De blir så nästan på alla Audi TDI. Va så på min med, på polares mm.


Large Cap
1 816 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#9
Tack så mkt för alla svar!
Oljan under påfyllningslocket och på stickan ser ut som den ska, inga missfärgningar. Motorn går även felfritt, men det kanske inte är märkbart på motorns gång? Ang. arbetstempen så tar det ca 20-30 minuters körande, från det att motorn är iskall, innan den är uppe i 90 grader beroende på temp utomhus. Den blir aldrig varmare än 90 grader. Känner fler som har diesel och deras motorer tar också tid att komma upp i arbetstemp.
Ska testa att göra rent i glykolbehållaren för att se om sörjan kommer tillbaka.

26 Inlägg
4 januari 2011
#10
Testa byt termostat för att komma upp i arbetstemp fortare. Själv fick ja bara upp min i 55 grader tongue


Jodå satt e!!!
79 Inlägg
4 januari 2011
#11
Diesel brukar nästan alltid ta lång tid innan dom blir varma!


Sök