3187
Sök

Kabelarea, har jag räknat rätt? Känns inte så :cool:

91 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Hej alla och god fortsättning!

Har läst på Nårdik.se för att försöka klura ut hur jag räknar ut vilken kabelarea jag behöver till mitt steg men jag tror inte jag fått till det rätt roll

Steget är ett Audison Lrx5.600, manualen har ni här: http://www.audison.it/content/eng_lrx5manuale.pdf

Såhär står det på Nårdik.se;

"Börja med att ta reda på hur mycket ström ditt slutsteg drar och räkna ut hur lång kabel som behövs. Vet du inte hur mycket ström ditt slutsteg drar kan det räknas ut enligt följande: Steg med 50% verkningsgrad. Total uteffekt i W vid 4 Ω multiplicerat med 2. Summan divideras sedan med matningsspänningen (vanligen 13 V). Exempel: Slutsteg på 4 x 50 W x 2 = 400 dividerat med 13 = 31,8 A. Ditt slutsteg drar ca 30 A max. Om du behöver 5 m kabel, läs i tabellen på 20 - 35 A och 5 m kabel = 16 mm2 kabel."

Om jag läser rätt i manualen (på sidan 4) så skall jag alltså ta ((60W*4)+180W)*2=840W sedan 840/13=64,6A

Läser jag då av i listan på Nårdik.se och jag ska ha 5m kabel så ger det att jag ska ha en kabelarea på minst 33mm2 och en 160A säkring.

Stämmer detta eller har jag gjort helt fel? tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 januari 2011
Med det steget borde du klara dig med 20-25mm2 kabel och 100A säkring, fungerar säkert även med 16mm2 kabel och 80A säkring men prisskillnaden är inte så stor så kör på den grövre kabeln. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 januari 2011
Om du kollar på sista bladet i pdf-filen så ser du att de angett att max förbrukning är 48,9A vid 13,8V

21mm2 räcker till den förbrukningen men det skadar inte med 33-35mm2 om kabeln är 5m lång för att förhindra för mkt spänningsfall.
Men du behöver inte ha 150-160A säkring, det är bara att kabeln är ok att använda med såpass hög ström. du kan ha en 80-100A säkring om du vill.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

91 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Tackar för svaren!

Som Frippe sa så står det visst på sista sidan i manualen att max förbrukning är 48,9A men om man nu vill lära sig något, vad är det jag gjort för fel i min beräkning och vad menar Nårdik med "Steg med 50% verkningsgrad" ?

Och så säkringen för kabeln, vad avgör hur stor säkring jag skall ha? Enligt Nårdik skall man kolla i deras tabell och enligt den så skall jag ha en 160A säkring om jag har en 33mm2 kabel men enligt Frippe kan jag lika gärna ha en 80-100A säkring till 33mm2 kabeln. Vad avgör detta?

Tackar!

21 761 Inlägg
5 januari 2011
Lämplig säkring avgörs dels av kabelarean och dels av stegets strömförbrukning. Tabellen hos Nårdik visar vilken säkring som den aktuella kabelarean får ha som högst, inte vilken säkring som kabel måste ha.

Ett slutsteg har aldrig 100% verkningsgrad, det blir alltid litegrann förluster i ström och signalhanteringen inuti steget. När det gäller vilken verkningsgrad som slutsteg har så beror det bla på vilken arbetsklass steget har, dvs om det arbetar i tex klass AB eller klass D (dessa två klasser är ganska vanliga).

De flesta monosteg arbetar i klass D (lite felaktigt kallat "digitalt"), medan många flerkanals steg arbetar i klass AB. Verkningsgraden för klass AB kan vara 50-60%, för klass D kan det vara 70-85%. Jag personligen brukar utgå ifrån 55% för klass AB och 70% för klass D, då har man inte räknat i underkant.

Räknar man enligt mina utgångsspunkter så borde detta steg dra mer än vad specen säger, om nu steget arbetar i klass AB och dessutom har 55% verkningsgrad alltså. Utgår man ifrån specen så drar steget högst ca 49 A vid full RMS-effekt, vilket innebär att säkringen på kabeln kan vara exempelvis 60 A för att ha en aning mariginal.

Ifall kabeln är 5 m lång och har 21 mm2 area så blir det teoretiska spänningsfallet ca 0,21 V vid 50 A förbrukning, det är absolut inga problem. 16 mm2 area får ca 0,28 V förlust, vilket heller inte är några problem. Den arean får ha upp till 60 A säkring enligt Nårdiks tabell.

Det man kan komma fram till med utgångspunkt från specen är att 16 mm2 kabel med 60 A säkring ska fungera utan stora förluster, men även jag håller med övriga om att det inte är helt fel med grövre kabel för eventuella framtida behov. smile

91 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Tackar för det utförliga svaret Drönirettab! Kanonbra! smile

Sök