3203
Sök

Volvo t5 motor i mazda b2000 styrbox ?

13 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Hej jag har nu chansen att köpa en billig Mazda B2000 utan motor och jag är lite sugen på en volvo t5 vad måste man göra för att få det fungera med elen måste man köpa någon styrbox eller annat som styr motorn tror ni det går att fixa ihop den med mazdans elsystem ? Jag är helt ny inom dethär då jag är 17 år och vill ha en fin bil tills jag blir 18 så frågan är vad krävs för att få en annan motor att spinna i mazdans chassi ?

Mvh.Oskar

Smålänning
7 887 Inlägg
7 januari 2011
Det är lite mer komplicerat än så.

Vad har det varit för motor från början i Mazdan, och är den bak eller fyrhjulsdriven?

Det du behöver är en motor komplett med kabelhärva, som du sedan får gå igenom med ett kopplingschema för att rensa bort sådant som inte skall användas i Mazdan. Till detta behöver du sen styrboxen för att få igång motorn.

För att få dit motorn behöver du en adapterplatta för att kunna bkruva ihop motorn med mazdans växellåda, eftersom det skiljer för mycket mellan bilarna för att det ska gå att använda en Volvoväxellåda.
Sen tillkommer även ett specialbyggt avgassystem såklart, och ombyggnad av laddluftkylare och modifiering av slangdragningen för kylaren och värmen.

Hållbarheten på bilen är troligen inte problem.

Själva operationen i sig behöver inte bli varesig jättedyr eller jättesvår, det är helt klart genomförbart, men du måste veta vad du ger dig in på, det är inget helgjobb.
För att kunna registrera bilen tillkommer säkert en del annat också, t.ex andra bromsar och sådant för att det ens ska gå.

Vore jäkligt fränt, och du skulle bli rätt ensam smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Det är lite mer komplicerat än så.

Vad har det varit för motor från början i Mazdan, och är den bak eller fyrhjulsdriven?

Det du behöver är en motor komplett med kabelhärva, som du sedan får gå igenom med ett kopplingschema för att rensa bort sådant som inte skall användas i Mazdan. Till detta behöver du sen styrboxen för att få igång motorn.

För att få dit motorn behöver du en adapterplatta för att kunna bkruva ihop motorn med mazdans växellåda, eftersom det skiljer för mycket mellan bilarna för att det ska gå att använda en Volvoväxellåda.
Sen tillkommer även ett specialbyggt avgassystem såklart, och ombyggnad av laddluftkylare och modifiering av slangdragningen för kylaren och värmen.

Hållbarheten på bilen är troligen inte problem.

Själva operationen i sig behöver inte bli varesig jättedyr eller jättesvår, det är helt klart genomförbart, men du måste veta vad du ger dig in på, det är inget helgjobb.
För att kunna registrera bilen tillkommer säkert en del annat också, t.ex andra bromsar och sådant för att det ens ska gå.

Vore jäkligt fränt, och du skulle bli rätt ensam smile

Mm jag ska prata med pappa just nu håller vi på att leta garage så vi kan greja lite men jag tror att jag skippar t5 projektet tillsvidare eftersom jag måste gå i skolan men det blir nog till att köpa en reservdels bil istället och trimma originalmotorn blir nog lättare smile Tack så grymt mycket för hjälpen big_smile

jag har en fråga för b2000 är bakhjuls driven och jag har en B2600 maxicab 4wd och den har frihjulsnav så tror du att det skulle gå få ner min motor och låda i den ? Kanske köpa en låda från en b2000 och försöka få poå den på min 2,6l från B2600 ?smile
Senast redigerat av oskar-mazda (7 januari 2011)

Sök