2247
Sök

Alternativ lösning till oljeförsörning av turbo

96 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#1
Hej jag håller på med mitt första motorbygge på en Saab 9000
Jag har kollat runt lite och att förse turbon med olja genom banjoskruvar osv blir fasligt dyrt.
Kan man inte bara ta någon oljebeständig slang med rätt dimension och fäst in den i turbon med en vanlig bult som man borrat genom med lämplig dimension och sedan såga av skallen och fäst slangen där på med slangklämma? visst blir det kanske lite trångt och risk för läckage finns men om man får det bra så borde det väl funka minst lika bra? alternativt någon AN lösning...
Min turbo är även vattenkyld och där ser jag inga hinder för detta

// Markus

Saab 9000 2.0t

Turbo lover
555 Inlägg
26 december 2010
#2
Vill du riskera motorbrand så.


96 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#3
du har en poäng där, men om man drar kopparrör då? det jag vill komma fram till är om dessa banjoskruvar är speciellt utformade för att skapa övertryck av oljan i turbon eller liknande?
Senast redigerat av Krogis (26 december 2010)

Saab 9000 2.0t

Turbo lover
555 Inlägg
26 december 2010
#4
Att pressa 1 st oljeslang på Hiflex eller liknande är väl inte så fruktansvärt dyrt att det är värt att klabba med slangklämmor osv? För övrigt kostar ju inte en vanlig banjoskruv ("bult") och nippel några enorma summor. Olja in skulle jag absolut aldrig snika till det på. Vatten är ju inte fullt så känsligt om man har ordentliga "kragar" på rör/anslutning. Vattenkylningen på Subarun sitter med slangklämmor original.
Senast redigerat av Turbovin (26 december 2010)


1 758 Inlägg
26 december 2010
#5
"Fasligt dyrt"?
En banjoskruv kostar några tior!?

96 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#6
själva skruven ja men om man ska ha ett helt kitt med slangar osv. går ju på minst 1k när man kan lösa de med vvs metoden för säkert 1-200:-. men jag har kommit fram till att jag köper ordentligt för olja men löser det på annat sett med vattnet

Saab 9000 2.0t

96 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#7
jag uppdaterar frågan och undrar vad det skall vara för diameter på slang/rören in i turbon?
blir tveksam för att på turbobanditens hemsida står de 4-6mm http://www.turbobandit.com/shop/?pge_id=7
men själva loppet in i turbon e ju säkert 8mm på HX 35:an

Saab 9000 2.0t

96 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#8
någon som vet?

Saab 9000 2.0t

7 274 Inlägg
9 januari 2011
#9
Dom på turbobanditen vet.



Sök