2252
Sök

Motor dricker mycket olja

10 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej jag har problem med min motor i min 850 t5a , den har druckit 4 liter olja på en 5månaders period. den luktar bränd olja väldigt ofta, jag gissar att det är turbon, men tänkte kolla ifall någon här har haft samma eller liknade problem , eller någon som helt enkelt vet vad det kan vara..

Tacksam för svar! smile

HejHoppGummiSnopp !

546 Inlägg
8 januari 2011
#2
blir det nå pöllar? rycker den mkt?

10 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#3
ante123 skrev:
blir det nå pöllar? rycker den mkt?

det blir väldigt små pölar men det är inte alltid , och nej det rycker inte mycket

456 Inlägg
8 januari 2011
#4
Översätter till Svenska så att alla förstår vad som menas och kan komma med hjälp.
Pöllar = Pölar = Fläckar på marken under bilen.
Sen rycker är jag inte helt hundra på, men det borde ju betyda ryker som i att den ryker gissningsvis blått ur avgasröret.... Men kan ju givetvis oxå betyda just det som står att den rycker = går väldigt ojämnt....

Nej men om den inte ryker knallblått så måste ju oljan rinna ut nånstans.
Antagligen genom nån packning/packbox då om den inte ryker.

growing old is mandatory growing up is optional

122 Inlägg
8 januari 2011
#5
Packbox mellan motor och låda, troligen igensatt vevhusventilaton eventuellt kass ventilpackning..

Inga problem!

10 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#6
Oves_Bror skrev:
Översätter till Svenska så att alla förstår vad som menas och kan komma med hjälp.
Pöllar = Pölar = Fläckar på marken under bilen.
Sen rycker är jag inte helt hundra på, men det borde ju betyda ryker som i att den ryker gissningsvis blått ur avgasröret.... Men kan ju givetvis oxå betyda just det som står att den rycker = går väldigt ojämnt....

Nej men om den inte ryker knallblått så måste ju oljan rinna ut nånstans.
Antagligen genom nån packning/packbox då om den inte ryker.

Den ryker inte blått och det det läcker inte ut så mycket , det är det jag tycker är konstigt .. och nu har den börjat dricka kylarvätska också ..

10 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#7
Oljekatt skrev:
Packbox mellan motor och låda, troligen igensatt vevhusventilaton eventuellt kass ventilpackning..

packboxen är bytt för ca 200 mil sen,  men får kolla upp med ventilhusventilationen  jag får kolla upp det ..

Hjultomte
1 500 Inlägg
8 januari 2011
#8
855tfem skrev:
Oljekatt skrev:
Packbox mellan motor och låda, troligen igensatt vevhusventilaton eventuellt kass ventilpackning..

packboxen är bytt för ca 200 mil sen,  men får kolla upp med ventilhusventilationen  jag får kolla upp det ..

Bara för att den e bytt betyder inte att den är tät wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 januari 2011
#9
Du har ju bara två alternativ, antingen rinner det ner på backen eller så kommer det ut i avgasröret.

Alltså antingen en generell läcka, tråg, slangar, packboxar.

Annars kolvringar, ventiltätningar, turbon somsagt, alltså blårök. Allt behöver ju inte bli rök heller, kan lagras mycket skit i avgassystemet.

Dricker den alltså vatten också? Är ju i princip samma sak där, antingen utvändig läcka eller topplockspackningen in i cylinder. Kanske vattenkyld turbo?


8 250 Inlägg
9 januari 2011
#10
Till att börja med: på dem 5 månaderna, hur långt åkte du? För en väl insliten femma, speiellt om din är en tidig 95:a sörplar bra med olja. Dem kan lätt dra 2-3 deciliter på 100 mil. Lukten av bränd olja är dock en indikation på att det är dags att göra ren vevhusventilationen. Doften uppstår när det samlats för mycket olja ovanpå toppen (bara att lyfta på tändstiftskåpan så syns det) som rinner bakåt via kanalen och nerpå greröret, alternativt att någon av slangarna gått sönder. Gäller bara att se till att göra ren båda kanalerna som går in i blocket, speciellt den nedre som mycket väl kan sluta ed att tråget måste tas ner för att komma åt ordentligt.



Sök