2446
Sök

Bästa varvtalsbegränsnigen för överladdad motor?

32 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
Då jag heller pratar i mobilen och fixar med annat än att titta på varvmätaren när jag kör.
Så tänkte jag att motorns styrbox skulle sköta varvtalsstoppet, så jag slipper alla dessa motorbyten..

Men det finns olika sätt för elektroniken att sköta det och jag vet inte vilket som är bäst för en överladdad motor?

1 Ändra tändkurvan på höga varv. Gradvis senare tändning till 20 grader senare på maxvarv. (Start 200 varv innan max)

Nackdel? Ökar värmen i grenrör och turbo som redan är varma i det läget? Kan det vara farligt?

2 Slå av tändningen.

Nackdel? En del oförbränt bränsla letar sej ut ur motorn och kanske antänds när varvet sjunkit och tändningen slås på igen. Kan det vara farligt?

3 Slå av bränsletillförseln.

Nackdel Motorn går magert ett tag kanske risk för att kolvtoppen omvandlas till dialuminiumtrioxid??
Turbon får inga avgaser att jobba med och laddtrycket sjunker?

4 Kombination av 2 och 3

Nackdel Turbon får inga avgaser att jobba med och laddtrycket sjunker?

Mina farhågor är kanske överdrivna? Men vad skulle ni rekomendera? och vad kör ni själva med?

/Bella.

8 250 Inlägg
6 januari 2011
#2
Vad du kan göra beror ju även lite på vilken bil / styrbox det är- En grundläggande grej är ju at styra ner laddtrycket när man närmar sig varvstopp. Dels för att man ändå inte får mer effekt och del för att få eb mjukare övergång.

Eftertändning ska undvikas, för precis som du är inne på blir det hett som 17 åt grenrör/turbo + att såna övningar brukar kunna gå hårt åt kolvringarna. Tidigare tändning alternativt slå av tändningen och kyla med bränsle är en tänkbar variant.


1 004 Inlägg
6 januari 2011
#3
ett tips är att lyssna på motorn i stället för att kolla på varvräknarn.... det brukar jag göra och det är sällan jag åker runt på varvstoppet.... och din bil borde väll redan ha ett varvstopp?
Senast redigerat av 262turbo (6 januari 2011)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

32 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#4
Tack Marlboroman för dina synpunkter.
Jag har inte fler alternativ än dom uppräknade.
Tyvärr är inte laddtrycket elektroniskt styrt. (extern wastegate styrd av utbytbar fjäder)

Spruta in bränsle utan tändning, så är jag rädd för att avgassystemet ska ta skada. (Jag har ingen katalysator annars hade nog den legat illa till.) Men det är kanske inte så farligt som jag tror?

Som sagt jag har inget varvstopp idag, men i morgon har jag..

/Bella

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
6 januari 2011
#5
Bryt tändningen.

Lite avgasknallar på grund av oförbränt bränsle gör mindre sakda än att du stänger av soppan och du får in skvätt på slutet bara och har tändning kvar. dvs liten risk för spikning.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

429 Inlägg
8 januari 2011
#7
Hur högt ska du sätta varvstoppet?

Bryt soppan istället för tändningen. Spruta in en massa soppa leder till att den går orent en liten stund när man lägger i nästa växel, beronde på hur länge man kör på varvstoppet visserligen.
Sen kan soppan självantändas i turbon/katalysatorn= blir onödigt varmt

Att laddtrycket sjunker vet jag inte men det bygger man upp fort igen när man lägger i ny växel som varvtalet i turbon inte försvinner så snabbt..

Men för att slippa dessa "bekymmer" så kan man undvika köra på varvstopp tongue


100% ninja
342 Inlägg
8 januari 2011
#8
känns ju sådär säkert att du "hellre pratar i mobilen än att kollar på varvräknaren". åk buss om du inte ska köra bil. sen så märker du det ganska gott i hela kroppen när din bil går på för högt varvtal, då slänger man i en högra växel, alternativt sänker farten. Måste bara fråga, är detta ett vanligt förekommande problem för dig? att du övervarvar motorn så grovt?

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

7 274 Inlägg
8 januari 2011
#9
TeedasT skrev:
känns ju sådär säkert att du "hellre pratar i mobilen än att kollar på varvräknaren". åk buss om du inte ska köra bil. sen så märker du det ganska gott i hela kroppen när din bil går på för högt varvtal, då slänger man i en högra växel, alternativt sänker farten. Måste bara fråga, är detta ett vanligt förekommande problem för dig? att du övervarvar motorn så grovt?

Du har inte förstått att det var ett skämt? roll
Finns en anledning till att den ligger under avancerad motorteknik wink


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 januari 2011
#10
Brains skrev:
TeedasT skrev:
känns ju sådär säkert att du "hellre pratar i mobilen än att kollar på varvräknaren". åk buss om du inte ska köra bil. sen så märker du det ganska gott i hela kroppen när din bil går på för högt varvtal, då slänger man i en högra växel, alternativt sänker farten. Måste bara fråga, är detta ett vanligt förekommande problem för dig? att du övervarvar motorn så grovt?

Du har inte förstått att det var ett skämt? roll
Finns en anledning till att den ligger under avancerad motorteknik wink

Skulle precis skriva samma sak. Han vill ha ett annat varstopp av någon anledning, hand kanske kör drifting  eller nåt? då kan ju iaf jag tänka mig att det kan var bekymmer att kolla på varvräknar hela tiden.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

32 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#11
Tack Brains och AcesHigh666.

Började känna mej lite orolig ett tag..

Nu har jag satt varvstoppet till att bryta både tändning och bränsle, tror det blir det bästa.

/Bella

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2011
#12
BellaBlond skrev:
Tack Brains och AcesHigh666.

Började känna mej lite orolig ett tag..

Nu har jag satt varvstoppet till att bryta både tändning och bränsle, tror det blir det bästa.

/Bella

fungerar det då?  får du förändringar i EGT på varvstoppet, får du förändrat lambdavärde på varvstoppet eller i växlingstransienterna när du varvstoppar?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 januari 2011
#13
Mitsuhini skrev:
shiftlight?

Haha problem solved!  Jag hade ju gett mig på tändningen främst. man vill ju ha lite soppa i motorn även ifall den varvstoppar... Varför tror du annars att (de flesta) system skickar in soppa vid motorbroms?

Duger det åt DTM och Formel 1 duger det åt oss dödliga tongue smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2011
#14
Revotech skrev:
Duger det åt DTM och Formel 1 duger det åt oss dödliga tongue smile

Samtidigt är inte DTM eller F1 designade för att ligga på varvstoppet medans man pratar i telefon.  Man kan ju inte utgå ifrån att bara för det är F1 så är lösningen bäst för en gatbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Pedal To The Metal
750 Inlägg
9 januari 2011
#15
torpis skrev:
Revotech skrev:
Duger det åt DTM och Formel 1 duger det åt oss dödliga tongue smile

Samtidigt är inte DTM eller F1 designade för att ligga på varvstoppet medans man pratar i telefon.  Man kan ju inte utgå ifrån att bara för det är F1 så är lösningen bäst för en gatbil.

Verkligen inte. Men ta vilken seriös racingklass som helt stå åker stortsett alla med igncut.

Men tror inte att bella planerar att ha det som farthållare medans det snackas i tel? right?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök