Hedman82 skrev:
stagesix skrev:
Även galanten.
Galanten och s40 har samma chassi

/stagesix
eclips botten platta på volvo
Oj här vad det många som trodde dom visste..
Hans S40 har ingen GDI motor dom har inte VVT.... Å chassit e samma som Mitshubishi karisma å så va det med det.
Ontopic nu då.
Ja remmen kan sitta fel eller så kan remhjulet "VVT eneheten" vara felmonterad vid bytet men det kan också var en kamgivare som strular.
Har din motorlampa lyst?? hur många gånger e felkoden satt??? e det nått oljud från VVT enheten (låter som skrammel från motorn som kommer å går hörs mest när bilen e varm på tomgång)
Har bytt massa VVT enheter på dessa bilarna å det har funkat för mig varje gång iaf.
Tomgångsproblemen kan ha med detta å göra men måste inte kan lika gärna var sketet spjällhus muppad ecm tomgångsmotor luftläckage osv osv.
Nolla felkode å kör bilen ett tag å se om den kommer tillbaka. Kolla också så att remmen inte e slak eller har hoppat sitter den rätt kan det va smart att nolla kammarne med verktyget i bakkant å se så hjulet sitter rätt.
Det kaon också vara ventilen som reglerar oljeflödet ut till VVT enetn som inte funkar som den skall detta e dock väldigt ovanligt. Ventilen kan man lossa å köra dirket med strö, å se om den reglrera kolla även så det blir öppet i dom olika kanalrena om man sätter ström på den.
Om du kan göra detta själv eller inte e det ju hemskt svår för mig å svara på Jag har ju ingen aning om vad du kan men om du inte känner dig säker så bör du lämna in den. Kan fort bli dyrt om man sätter remmen fel...