2404
Sök

byta till diesel i volvo 240.

296 Inlägg
20 augusti 2008
Trådstartare
#1
hejsan.

har några funderingar.

vill byta till diesel motor(antagligen d24t) i en volvo 240 men vill slippa att betala den enorma dieselskatten.
alltså vill jag besikta bilen med bensin för att seda byta till diesel och sedan byta tillbacka till besin när nästa besiktning närmar sig. någon som vet om det blir dryga böter om herr blå kommer på att jag kör diesel?


frågorna lyder då:

1: är d24 en lämplig motor att använda sig av?

2: måste man byta motorfästen, växellådsfästen osv? passar t.ex. orginal kylare ifrån bensinaren till diesel motorn?

3: måste man byta kardan axel? och fungerar det med samma bakaxel eller blir utväxlingen knasig?

4: kan man använda sig av orginal växellåda eller måste man ha en annan? går det kanske att göra en adapter så att orginal lådan passar?

5: kabelstammen måste man byta den, alltså styrenheten? eller är det bara att dra kablar för glödningen?

kommer säkert på fler frågor. blir mycket tacksam för svar.


tack i förhand


296 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#2
ingen som vet vad det krävs för att byta till diesel?


337 Inlägg
21 augusti 2008
#3
ja haffa blir väl inte glada om du kör runt med en motor som din bil inte e reggad för smile växellåda tror ja e samma, inte säker men tror de smile

3 liters diesel, mumma!

296 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#4
ok men har funderat på att skaffa en skattebefriad 242:a å sedan byta till diesel.

är det någon som vet vad som behövs göras för att byta rginal bensinaren mot en diesel motor?


1 004 Inlägg
21 augusti 2008
#5
caseih skrev:
ok men har funderat på att skaffa en skattebefriad 242:a å sedan byta till diesel.

är det någon som vet vad som behövs göras för att byta rginal bensinaren mot en diesel motor?

om jag inte har helt fel så ändrades det för några årsedan... om du byter drivmedel så blir det den årsmodelen när du regg besiktigar... rätta mig om jag har fel

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

296 Inlägg
21 augusti 2008
Trådstartare
#6
ajdå... isåfall är det ju tok ovärt. men varför skulle det vara så egentligen? eftersom man i princip kan slänga i vilken motor som hellst i en veteranare? de kanske blir vajsing när man byter drivmedel...


296 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
#7
ingen som bytt ifrån bensin till diesel`?


3 292 Inlägg
13 januari 2011
#8
caseih skrev:
hejsan.

har några funderingar.

vill byta till diesel motor(antagligen d24t) i en volvo 240 men vill slippa att betala den enorma dieselskatten.
alltså vill jag besikta bilen med bensin för att seda byta till diesel och sedan byta tillbacka till besin när nästa besiktning närmar sig. någon som vet om det blir dryga böter om herr blå kommer på att jag kör diesel?


frågorna lyder då:

1: är d24 en lämplig motor att använda sig av?

2: måste man byta motorfästen, växellådsfästen osv? passar t.ex. orginal kylare ifrån bensinaren till diesel motorn?

3: måste man byta kardan axel? och fungerar det med samma bakaxel eller blir utväxlingen knasig?

4: kan man använda sig av orginal växellåda eller måste man ha en annan? går det kanske att göra en adapter så att orginal lådan passar?

5: kabelstammen måste man byta den, alltså styrenheten? eller är det bara att dra kablar för glödningen?

kommer säkert på fler frågor. blir mycket tacksam för svar.


tack i förhand

1. Ja den är lämplig att använda sig av

2. Du måste byta hela framvagnsbalken till en som är för dieselmotor, kylare måste bytas till en som är från en diesel,

3/4. Du kan inte använda en bensinlåda till en dieselmotor utan adapterplatta, lättast att ta både motor och låda från dieselbilen du tar motor ifrån, hur vida kardan passar eller inte beror på valet av låda, M45 eller M46, Utväxlingen är inte den samma på diesel och bensin på bakaxeln.

5. Den enda kabeldragningen du måste göra är att koppla in kabelhärvan till glödningsreläet samt dra sladden till kontaktdonet bak på instrumenthuset för glödlampan (kabeln är orange eller rosa), samt att du måste ha kabel till stopsolonoiden på pumpen så den öppnar när tändningen är på och stänger när tändningen är av, går åxå att sätta en separat knapp till detta.

Tror det var allt...

Gammal tråd.. jag vet..  men info för dom som undrar.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Egen företagare
864 Inlägg
14 januari 2011
#9
Danne_1977 skrev:
caseih skrev:
hejsan.

har några funderingar.

vill byta till diesel motor(antagligen d24t) i en volvo 240 men vill slippa att betala den enorma dieselskatten.
alltså vill jag besikta bilen med bensin för att seda byta till diesel och sedan byta tillbacka till besin när nästa besiktning närmar sig. någon som vet om det blir dryga böter om herr blå kommer på att jag kör diesel?


frågorna lyder då:

1: är d24 en lämplig motor att använda sig av?

2: måste man byta motorfästen, växellådsfästen osv? passar t.ex. orginal kylare ifrån bensinaren till diesel motorn?

3: måste man byta kardan axel? och fungerar det med samma bakaxel eller blir utväxlingen knasig?

4: kan man använda sig av orginal växellåda eller måste man ha en annan? går det kanske att göra en adapter så att orginal lådan passar?

5: kabelstammen måste man byta den, alltså styrenheten? eller är det bara att dra kablar för glödningen?

kommer säkert på fler frågor. blir mycket tacksam för svar.


tack i förhand

1. Ja den är lämplig att använda sig av

2. Du måste byta hela framvagnsbalken till en som är för dieselmotor, kylare måste bytas till en som är från en diesel,

3/4. Du kan inte använda en bensinlåda till en dieselmotor utan adapterplatta, lättast att ta både motor och låda från dieselbilen du tar motor ifrån, hur vida kardan passar eller inte beror på valet av låda, M45 eller M46, Utväxlingen är inte den samma på diesel och bensin på bakaxeln.

5. Den enda kabeldragningen du måste göra är att koppla in kabelhärvan till glödningsreläet samt dra sladden till kontaktdonet bak på instrumenthuset för glödlampan (kabeln är orange eller rosa), samt att du måste ha kabel till stopsolonoiden på pumpen så den öppnar när tändningen är på och stänger när tändningen är av, går åxå att sätta en separat knapp till detta.

Tror det var allt...

Gammal tråd.. jag vet..  men info för dom som undrar.

Växellådan går att använda från en bensinare, sprängkåpan är olika, Sen så fattas en centrerings ring på bensinlådan jämtemot diesel lådan, men det GÅR att använda en låda från ex b23

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

3 292 Inlägg
15 januari 2011
#10
Ja men det jag menade var att om man tar hela motorpaketet med låda och allt från annan bil .. finns ju ingen anledning att mixtra med sprängkåpa osv.. blir ju endå så pass mycket annat att byta åxå så bäst är att köpa en donator bil... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök