3535
Sök

Saab 900 2.0t - 98 startproblem

25 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Har läst andra trådar men blir ändå inte riktigt klok på vad det kan vara som krånglar!
Bilen bara tvärdog när jag va ute och körde å sen starta den inte igen. Har tagit in den i varmgarage och provstartat den igen. Den går igång i kanske 1-2 sek för att sen dö. Sen startar den inte allt om man försöker igen. Avvaktar man sen nån timme och startar igen så går motorn i ca 1-2 sek men sen är det samma visa.. Har lyssnat efter soppapumpen när ja vrider på tändningen och de låter inte som den går, är det troligen den som felar? Nån som har nån annan idé?

Mvh Pitrsn

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 januari 2011
låter som bensinpumpen!

jag vet att det sitter en nippel på fuelrailen på 9-3orna...frågan om det gör det på 900orna oxå.
då kan man trycka in den och titta om man har något tryck.
Senast redigerat av kwansa (15 januari 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

25 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
okej. jag har inte så bra koll vart de är ja! du skulle inte kunna beskriva lite mer exakt?

Forummoderator
18 151 Inlägg
15 januari 2011
Samma problem på min 900 2.3 -97. Köpte den med det! I bästa fall kunde den tända till och sen inte gör det mer den dagen... Tvärdog.

Köp startgas, spruta in en duktig mängd sådant i luftburken som du öppnar lite. Ge den 5-7 sek på starten och är det bränslefel går den igång. Då vet vi det!

Lyft baksätet och låt nån lyssna när du kör på starten. Pumpen ska man höra. Inte det? Upprepa men med en multimeter i voltläge. Den ska få spänning när du kör på starten. De tjocka kablarna! De små är till tankgivaren. Troligen får du det och då är det till att byta pump! Om du tittar i mina foton på min Saab om en stund så ska jag visa med ett foto hur jag bytte pump utan att ta ner tanken på min bil som bara har insp. lucka för pumpkablar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
tackar för bra info smile japp såg bilden där!

Sök