2520
Sök

Luftmassemätare trasig IGEN!! Volvo 940

Asfaltsläggare
16 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Har en Volvo 940 från -94 började gå dåligt sämre sämst..felsökt o konstaterade att luftmassemätarn lagt av..bytte o bilen gick bra igen..i 2 veckor..samma fel..byter luftmassemätare igen i tron på att jag fått en dålig(beg) 2 mån går (kört ca 100mil) och nu har jag samma fel igen! Någon som har något tips? Bilen e helt orginal i övrigt..hoppas få hjälp

1 813 Inlägg
16 januari 2011
kör du med turbo lr öppetluftfilter?
öppetfilter tar in större partiklar genom sig och kan skada tråden i lmm.
om du har kopplat bort orginaldumpen och kör utan någon annan dump så det dumpar genom filtret så kan det oxå skada lmmen har jag lärt mig har haft samma problem fast på en s40 t4...

Åk före du så väntar jag på dig där..!

7 Inlägg
16 januari 2011
Öppet luftfilter brukar kunna vara en luftmassemätar dödare, gjorde du några modifieringar på motorn en period innan den gick sönder bör du kanske gå tillbaka och se vad dessa kan ha för effekt.

Högerfilen är för dom som inte har råd att trycka på gasen!

Asfaltsläggare
16 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Bilen har orginal luftburk och är ingen turbo..vet dock inte om det är orginalfilter då det va bytt precis när vi köpte denna.

Kan någon annan komponent påverka så luftmassemätarn lägger av?

Labda sond?

Box?

7 Inlägg
16 januari 2011
Köpte du en begagnad mätare bägge gångerna och isf är du säker på att du fått rätt mätare?

Högerfilen är för dom som inte har råd att trycka på gasen!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 januari 2011
Kolla så att luftburken inte har hängt sig på varmluft, för det dödar en LMM på nolltid...

Asfaltsläggare
16 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Ska kolla luftburkens värme...sista luftmassemätarn va ny. Fler tips o kolla?
Just nu kostar bilen mer i rep än soppa så behöver få det rätt denna gång.smile

1 813 Inlägg
16 januari 2011
testa att ring till en volvo verkstad i morgon och kolla vad dom säger och tror det kan vara.. kostar inte att fråga dom oxå.. för dom lär ju ha stött på detta problem rätt många gånger.. har du felsökt igen efter den gått sönder? att det står samma fel? lämna felkoden te dom på volvo oxå för säkerhets skull.. brukar kunna ge rätt bra svar på verkstaden som håller på med just volvo bilar.. smile lycka till och hoppas du får det att fungera !

Asfaltsläggare
16 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Har inte läst av felkod denna gång dock men bilen beter sig exakt som förra 2 gångerna.

Kan något annat påverka så att luftmassemätarn lägger av?

1 813 Inlägg
16 januari 2011
De går att mäta LMM om den är hel... Om du mäter mellan stift 2-3 på lmm så skal voltvärdet inom 30 sekunder efter att tändningen slagits på vara 1.34-1.42volt vid ca 20+ grader

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Multimetern ska vara inställd på Volt /Dc (likström) det är ett långt sträck och 2 små sträck över eller under vid Dc märkningen...

Finns många olika multimetrar.....

Motorn ska vara avstängd...stå inomhus så grejerna är genom varma så blir de nog bra...

Slå på tändningen och gå ut och mät fort...efter typ 1 min så visar den ett annat värde så då går de inte att mäta om den är ok...

om du klara göra mätningen inom 30 sek efter att tändningen har slagits på (INTE STARTA MOTORN VILL SÄGA) så kan du kolla om de värdet stämmer annars är de nog bara å byta

hittade på google om mättning på lmm kanske går att mäta om den får för mkt ström så den går sönder utavdet ?

har faktiskt inte en aning annars.. men testa och mät den och se om det visar rätt annars får du felsöka efter annat fel om den äter lmm :S

Asfaltsläggare
16 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Bra tips...ska kollas.  Vill ju inte skrota bilen för att man inte hittar felet..precis nybes ua o hyffsad i övrigt..men "äter" LMM

1 813 Inlägg
16 januari 2011
ne skrota tycker jag inte du ska göra då hämtar jag den hos dig ist wink ne men det går alltid att lösa på något sätt. men svårt att sitta över en dator å gissa sig fram.. men det låter ju som ett fel som fler måste ha stött på..  har själv aldrig ägt en 940 så kan tyvärr inte säga något fel rätt ut..

men mätt och kolla och se.. sen ring i morgon te en volvoverkstad å kolla vad dom säger. och du hade satt på ny lmm så du borde kunna lämna tillbax den. smile och det e inte biltemas lmm du har köpt ?

Asfaltsläggare
16 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Haha..ska kolla. Nej inge bilbuttriks i mina bilar...tack för hjälpen

Sök