3252
Sök

Fråga angående volvo v40 pystrim

176 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenna, har en fråga angående pystrim till en volvo v40 2.0t.

Farsan har gjort detta på sin och aldrig haft ett ryck eller liknade spikning, likadant me brorsan.

ja har exakt samma motor men vrf "spikar" den vid fullgas å inte dom andra 2 bilarna ? min har också gått minst antal min ska tilläggas

ja vet ja har hört alla säga att man ska shippa å blablbalb. vill bara ha ett svar på frågan ifrån någon själ som kan dom här motorerna bra smile

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

536 Inlägg
15 januari 2011
#2
Enkelt förklarat:

När du "pystrimmar" en motor så ställer du bara upp trycket på turbon. Dvs motorn får samma mängd bränsle vilket blir förlite bränsle. Hur mycket bränsle bilen behöver på exempelvis 0,3 bar skiljer sig från hur mycket bränsle bilen behöver vid 0,7 eller 1 bar.

För att man ska tillföra rätt mängd bränsle chippar man därmed bränsleboxen/styrboxen.

Ett chipp = annan programvara och det höjer inte ditt laddtryck, utan det möjliggör ett högre laddtryck utan spikningar etc.

Utan att chippa bilen och därmed tillföra mer bränsle kan du förstöra motorn och det behöver ytterst lite med tanke på att man inte känner alla spikningar.

Hoppas det gjorde det lite klarare för dig.

Mvh Jonas


176 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#3
Jonasarvidsson skrev:
Enkelt förklarat:

När du "pystrimmar" en motor så ställer du bara upp trycket på turbon. Dvs motorn får samma mängd bränsle vilket blir förlite bränsle. Hur mycket bränsle bilen behöver på exempelvis 0,3 bar skiljer sig från hur mycket bränsle bilen behöver vid 0,7 eller 1 bar.

För att man ska tillföra rätt mängd bränsle chippar man därmed bränsleboxen/styrboxen.

Ett chipp = annan programvara och det höjer inte ditt laddtryck, utan det möjliggör ett högre laddtryck utan spikningar etc.

Utan att chippa bilen och därmed tillföra mer bränsle kan du förstöra motorn och det behöver ytterst lite med tanke på att man inte känner alla spikningar.

Hoppas det gjorde det lite klarare för dig.

Mvh Jonas

Tack så mycke jonas smile hehe, nu har ja fått lite överblick iaf tongue ska testa sätta dit en längre slang vid t-korset så den får lägre ladd. laddar utav helvete nu å de känns inte bra :p man ska tydligen kunna sämka laddat på så vis smile

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

536 Inlägg
15 januari 2011
#4
Eller så tar du bara bort pystrimmet. Lämnar in bilen till exempelvis Bsr eller Autotech och låter dom fixa det.. Bättre att du lägger pengar på det än att du får lägga pengar på ny motor eller bil.

Steg 1 på BSR kostar 3750:- och känner du att du inte har riktigt koll på läget, så rekommenderar både jag och säkerligen många andra dig till att göra det smile För övrigt får bilen ca 205 hk då, och kommer säkerligen gå bra mycket bättre än en pystrimmad smile

Mvh


Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 januari 2011
#5
Jonasarvidsson skrev:
Enkelt förklarat:

När du "pystrimmar" en motor så ställer du bara upp trycket på turbon. Dvs motorn får samma mängd bränsle vilket blir förlite bränsle. Hur mycket bränsle bilen behöver på exempelvis 0,3 bar skiljer sig från hur mycket bränsle bilen behöver vid 0,7 eller 1 bar.

För att man ska tillföra rätt mängd bränsle chippar man därmed bränsleboxen/styrboxen.

Ett chipp = annan programvara och det höjer inte ditt laddtryck, utan det möjliggör ett högre laddtryck utan spikningar etc.

Utan att chippa bilen och därmed tillföra mer bränsle kan du förstöra motorn och det behöver ytterst lite med tanke på att man inte känner alla spikningar.

Hoppas det gjorde det lite klarare för dig.

Mvh Jonas

Fel, chippet (programvaran) höjer absolut laddtrycket på bilen i detta fallet.
Man ändrar laddtryck, bränsle och tändning i programmet.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 januari 2011
#6
volvo_turbo_v40 skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Enkelt förklarat:

När du "pystrimmar" en motor så ställer du bara upp trycket på turbon. Dvs motorn får samma mängd bränsle vilket blir förlite bränsle. Hur mycket bränsle bilen behöver på exempelvis 0,3 bar skiljer sig från hur mycket bränsle bilen behöver vid 0,7 eller 1 bar.

För att man ska tillföra rätt mängd bränsle chippar man därmed bränsleboxen/styrboxen.

Ett chipp = annan programvara och det höjer inte ditt laddtryck, utan det möjliggör ett högre laddtryck utan spikningar etc.

Utan att chippa bilen och därmed tillföra mer bränsle kan du förstöra motorn och det behöver ytterst lite med tanke på att man inte känner alla spikningar.

Hoppas det gjorde det lite klarare för dig.

Mvh Jonas

Tack så mycke jonas smile hehe, nu har ja fått lite överblick iaf tongue ska testa sätta dit en längre slang vid t-korset så den får lägre ladd. laddar utav helvete nu å de känns inte bra :p man ska tydligen kunna sämka laddat på så vis smile

Har du någon koll på vad du laddar ? Låter som du kommer få byta motor snart.
Hålets storlek är det främst som bestämmer hur mycket man lurar upp laddtrycket men att pysa medför ofta laddpikar vid växlingar.

Som sagt, chippa bilen. Det kommer ge mer prestanda och framförallt kommer grejerna hålla.

Autotech

536 Inlägg
16 januari 2011
#7
Busgrabb skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Enkelt förklarat:

När du "pystrimmar" en motor så ställer du bara upp trycket på turbon. Dvs motorn får samma mängd bränsle vilket blir förlite bränsle. Hur mycket bränsle bilen behöver på exempelvis 0,3 bar skiljer sig från hur mycket bränsle bilen behöver vid 0,7 eller 1 bar.

För att man ska tillföra rätt mängd bränsle chippar man därmed bränsleboxen/styrboxen.

Ett chipp = annan programvara och det höjer inte ditt laddtryck, utan det möjliggör ett högre laddtryck utan spikningar etc.

Utan att chippa bilen och därmed tillföra mer bränsle kan du förstöra motorn och det behöver ytterst lite med tanke på att man inte känner alla spikningar.

Hoppas det gjorde det lite klarare för dig.

Mvh Jonas

Fel, chippet (programvaran) höjer absolut laddtrycket på bilen i detta fallet.
Man ändrar laddtryck, bränsle och tändning i programmet.

Jag pratar ut ur eget perspektiv. När jag chippade bränsleboxen på min 940 hände där då ingenting med laddtrycket. Utan först när jag började skruva så hände där någonting smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 januari 2011
#8
Jonasarvidsson skrev:
Busgrabb skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Enkelt förklarat:

När du "pystrimmar" en motor så ställer du bara upp trycket på turbon. Dvs motorn får samma mängd bränsle vilket blir förlite bränsle. Hur mycket bränsle bilen behöver på exempelvis 0,3 bar skiljer sig från hur mycket bränsle bilen behöver vid 0,7 eller 1 bar.

För att man ska tillföra rätt mängd bränsle chippar man därmed bränsleboxen/styrboxen.

Ett chipp = annan programvara och det höjer inte ditt laddtryck, utan det möjliggör ett högre laddtryck utan spikningar etc.

Utan att chippa bilen och därmed tillföra mer bränsle kan du förstöra motorn och det behöver ytterst lite med tanke på att man inte känner alla spikningar.

Hoppas det gjorde det lite klarare för dig.

Mvh Jonas

Fel, chippet (programvaran) höjer absolut laddtrycket på bilen i detta fallet.
Man ändrar laddtryck, bränsle och tändning i programmet.

Jag pratar ut ur eget perspektiv. När jag chippade bränsleboxen på min 940 hände där då ingenting med laddtrycket. Utan först när jag började skruva så hände där någonting smile

Det är inte lätt att veta för trådskaparen som frågar om sin V40 2.0T att du pratar om din gamla höfläkt med mekaniskt styrt laddtryck smile

Autotech

536 Inlägg
16 januari 2011
#9
Busgrabb skrev:
Jonasarvidsson skrev:
Busgrabb skrev:

Fel, chippet (programvaran) höjer absolut laddtrycket på bilen i detta fallet.
Man ändrar laddtryck, bränsle och tändning i programmet.

Jag pratar ut ur eget perspektiv. När jag chippade bränsleboxen på min 940 hände där då ingenting med laddtrycket. Utan först när jag började skruva så hände där någonting smile

Det är inte lätt att veta för trådskaparen som frågar om sin V40 2.0T att du pratar om din gamla höfläkt med mekaniskt styrt laddtryck smile

Haha nu ska du inte vara så;) Förövrigt så rådde jag har till det jag tycker är bäst. Bsr eller Autotech. Inget o snacka om. Man får dessutom garanti på skitet wink


176 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#10
Jonasarvidsson skrev:
Busgrabb skrev:
Jonasarvidsson skrev:

Jag pratar ut ur eget perspektiv. När jag chippade bränsleboxen på min 940 hände där då ingenting med laddtrycket. Utan först när jag började skruva så hände där någonting smile

Det är inte lätt att veta för trådskaparen som frågar om sin V40 2.0T att du pratar om din gamla höfläkt med mekaniskt styrt laddtryck smile

Haha nu ska du inte vara så;) Förövrigt så rådde jag har till det jag tycker är bäst. Bsr eller Autotech. Inget o snacka om. Man får dessutom garanti på skitet wink

hehe ni e ena goa gubbar smile ja tror ja har fattat nu tongue ska skrapa ihop pengar till ett ship smile

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2011
#11
volvo_turbo_v40 skrev:
ja har exakt samma motor men vrf "spikar" den vid fullgas å inte dom andra 2 bilarna ? min har också gått minst antal min ska tilläggas

Du/ni har förmodligen fel... bilarna spikar garanterat med pys dock kanske ni inte hör det. Spikar det så mycket att du hör det med ett otränat öra så är det definitivt över gränsen.

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866  Om S40 styrsytem och pystrim

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924 Om S40 med "pys"

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521  Hela samlingen med tips

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

176 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#12
torpis skrev:
volvo_turbo_v40 skrev:
ja har exakt samma motor men vrf "spikar" den vid fullgas å inte dom andra 2 bilarna ? min har också gått minst antal min ska tilläggas

Du/ni har förmodligen fel... bilarna spikar garanterat med pys dock kanske ni inte hör det. Spikar det så mycket att du hör det med ett otränat öra så är det definitivt över gränsen.

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866  Om S40 styrsytem och pystrim

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924 Om S40 med "pys"

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521  Hela samlingen med tips

fan va information å smälta tongue aja, pappa betalar ifall nåt händer, för de va han som sa att ja kunde göra de.
Ivilket fall som helst så hör man inte spikningarna, eller de typ smårycker ibland och ibland inte. har nu satt en längre slang på t korset och pluggat slangen och slutligen gjort ett minde hål på slangen, nu laddar den minde men de märks inte en tendens till å spika. dock ett jävulskt tryck i bilen. kan man minska spikningar ifall man byter till t4:ans spridare ?

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 januari 2011
#13
volvo_turbo_v40 skrev:
torpis skrev:
volvo_turbo_v40 skrev:
ja har exakt samma motor men vrf "spikar" den vid fullgas å inte dom andra 2 bilarna ? min har också gått minst antal min ska tilläggas

Du/ni har förmodligen fel... bilarna spikar garanterat med pys dock kanske ni inte hör det. Spikar det så mycket att du hör det med ett otränat öra så är det definitivt över gränsen.

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866  Om S40 styrsytem och pystrim

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924 Om S40 med "pys"

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521  Hela samlingen med tips

fan va information å smälta tongue aja, pappa betalar ifall nåt händer, för de va han som sa att ja kunde göra de.
Ivilket fall som helst så hör man inte spikningarna, eller de typ smårycker ibland och ibland inte. har nu satt en längre slang på t korset och pluggat slangen och slutligen gjort ett minde hål på slangen, nu laddar den minde men de märks inte en tendens till å spika. dock ett jävulskt tryck i bilen. kan man minska spikningar ifall man byter till t4:ans spridare ?

samtliga motordelar förutom turbo är samma i 2.0t och T4 Fas1.(förutom ändrade motorvolymen då) Jag gissar på att du har en Fas1, för att pysa en 2.0t fas2 är ren idioti.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 januari 2011
#14
torpis skrev:
volvo_turbo_v40 skrev:
torpis skrev:

Du/ni har förmodligen fel... bilarna spikar garanterat med pys dock kanske ni inte hör det. Spikar det så mycket att du hör det med ett otränat öra så är det definitivt över gränsen.

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866  Om S40 styrsytem och pystrim

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924 Om S40 med "pys"

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521  Hela samlingen med tips

fan va information å smälta tongue aja, pappa betalar ifall nåt händer, för de va han som sa att ja kunde göra de.
Ivilket fall som helst så hör man inte spikningarna, eller de typ smårycker ibland och ibland inte. har nu satt en längre slang på t korset och pluggat slangen och slutligen gjort ett minde hål på slangen, nu laddar den minde men de märks inte en tendens till å spika. dock ett jävulskt tryck i bilen. kan man minska spikningar ifall man byter till t4:ans spridare ?

samtliga motordelar förutom turbo är samma i 2.0t och T4 Fas1.(förutom ändrade motorvolymen då) Jag gissar på att du har en Fas1, för att pysa en 2.0t fas2 är ren idioti.

Är det likadana vevstakar ?

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 januari 2011
#15
Busgrabb skrev:
torpis skrev:
volvo_turbo_v40 skrev:

fan va information å smälta tongue aja, pappa betalar ifall nåt händer, för de va han som sa att ja kunde göra de.
Ivilket fall som helst så hör man inte spikningarna, eller de typ smårycker ibland och ibland inte. har nu satt en längre slang på t korset och pluggat slangen och slutligen gjort ett minde hål på slangen, nu laddar den minde men de märks inte en tendens till å spika. dock ett jävulskt tryck i bilen. kan man minska spikningar ifall man byter till t4:ans spridare ?

samtliga motordelar förutom turbo är samma i 2.0t och T4 Fas1.(förutom ändrade motorvolymen då) Jag gissar på att du har en Fas1, för att pysa en 2.0t fas2 är ren idioti.

Är det likadana vevstakar ?

på fas 1 ja

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

342 Inlägg
17 januari 2011
#16
Usch, nu får ni ge er. Att pystrimma en  motor kan fungera en viss tid om du vet vad du gör och har ständigt koll på laddtrycket.

Som torpis säger så hoppas jag verkligen det rör sig om en fas 1 <00, för att pystrimma en fas 2 skulle vara ren idioti. Då är det ingen fråga om det kommer rasa eller ej, för det kommer de göra!

TS, jag tror du förväxlar spikningar med ryck, att bilen rycker behöver nödvändigtvis inte betyda att den spikar. Men spikar gör den, under vissa förhållande. Bara det att du inte hör det.

Satsa på ett chipptrim från ett välkänt företag, typ bsr, autotech, tme, finns massor att välja på. Bara vraka och välja.
Pystrim kommer kosta dig mer i slutänden än vad en ordentlig programvara hade gjort.

Lycka till...
Senast redigerat av olof102 (17 januari 2011)

176 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#17
torpis skrev:
volvo_turbo_v40 skrev:
torpis skrev:

Du/ni har förmodligen fel... bilarna spikar garanterat med pys dock kanske ni inte hör det. Spikar det så mycket att du hör det med ett otränat öra så är det definitivt över gränsen.

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=194866  Om S40 styrsytem och pystrim

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116924 Om S40 med "pys"

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521  Hela samlingen med tips

fan va information å smälta tongue aja, pappa betalar ifall nåt händer, för de va han som sa att ja kunde göra de.
Ivilket fall som helst så hör man inte spikningarna, eller de typ smårycker ibland och ibland inte. har nu satt en längre slang på t korset och pluggat slangen och slutligen gjort ett minde hål på slangen, nu laddar den minde men de märks inte en tendens till å spika. dock ett jävulskt tryck i bilen. kan man minska spikningar ifall man byter till t4:ans spridare ?

samtliga motordelar förutom turbo är samma i 2.0t och T4 Fas1.(förutom ändrade motorvolymen då) Jag gissar på att du har en Fas1, för att pysa en 2.0t fas2 är ren idioti.

jajjemen, de e en fas 1 smile 99 men klara lampor smile

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p


Sök