3948
Sök

Volvo 850 GLT - 92 - Motorfel!

ferz0z
17 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej, lägger en tråd åt min vän!

Idag 17/1 så körde jag bilen till skolan, avståndet är runt tre mil.
Och när jag startade upp den på morgonen så märkte jag att tomgången va konstig och ojämn,
men jag gasade till så den kom upp på varv och då blev den jämn igen.

Sedan när jag nästan va framme vid skolan så gick temp mätaren upp till max, och sjönk strax efter igen.
När jag väl va framme på parkeringen så kokade bilen och pissade olja ifrån bakre delen av motorn.

Summering:
Tomgången va lite skev på morgonen, men jämnade till sig.
Temp mätaren gick upp och ner, som en pendel.
Bilen kokade totalt när jag hade parkerat, och nu är det en STOR pöl med olja under bilen.

Så vad kan ha hänt här?
Kan topp packningen ha gått? Eller har toppen gått helt?

Kan även nämna att det rök mycket ur oljestickan, och ur oljepåfyllningen!

Extremt tacksam för svar!

4 586 Inlägg
17 januari 2011
#2
Låter vädligt troligt som topplockspackningen. kolla hur oljan ser ut även ifall du har något glykol kvar

Bilen gick ojämt vid start för att glykol kommit in i förbränningsrummet
Senast redigerat av jocke_gronberg (17 januari 2011)


2 763 Inlägg
17 januari 2011
#3
Jag gissar på att bakre packboxen mellan motor och låda har gått faktiskt! hmm

Volvo - For Life

1 813 Inlägg
17 januari 2011
#4
kolla så inte någon frysplugg har gått ? borde väl sitta någon sådan oxå?? för det gjorde min gamla golf fast jag körde inte så länge med min då när jag köpte den visste jag att fryspluggen hade flögit ut då det hade varit tryck.. satte dit en ny å vips bilen gick som en klocka igen=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

ferz0z
17 januari 2011
Trådstartare
#5
En liten update här då!

Glömde förut att säga att även kupefläkten slutade tvärt att blåsa varmt när allt krånglade.

Men vi bogserade hem bilen senare på eftermiddagen, och ställde in den i garaget.
Direkt såg vi att det fortfarande rann massor, och tog en till i kylarvatten kärlet, helt tomt.
Så nånstans rann det ju såklart, men varför?

Strax efter det tog vi en runda till Thorells och köpte en ny termostat, olja, glykol och kylarcement.
Nya termostaten isatt, olja påfyllt, glykol/vatten mix i, och sedan kylarcementen.
Lät den stå i nästan 40 min på tomgång för att se om det slutade rinna och om tempen låg normalt,
och ja.. tempen låg stadigt strax under hälften på mätarn, och vattnet slutade rinna för stunden!
Men vattnet rann ut nånstanns lite då och då, och det va nu lättare att se när vattnet va glykol och cement mixat.

Eftersom utrymmet i motorn är så förbannat trångt och golvet va som en sjö, kunde vi inte få en ordentlig titt under bilen, men vi har konstaterat att följande har hänt:
Termostaten har slutat fungera, och bilen har kokat över, kylet har kokat sönder nånstans, men vart oljan kom ifrån vet vi ej!

Då det nu inte rinner någon olja längre, så kan vi inte heller lista ut det i efterhand.
Förövrigt så är det en rätt bra oljedimma när man har bilen igång, men det är kanske normalt?

Lite skumt är det, men frågan är om scenariot är logiskt?
Eller är det fortfarande nått dolt fel?

/wall of text/

94 Inlägg
17 januari 2011
#6
Är det en aut/man du har ?

Har du AUT kan kärlek i kylaren sprukit, då borde det vara AUT låde olja.

Golvet va som en sjö, va det golvet under motor eller golvet i bilen ? om det är i bilen så har värmepacketet sprukit eller slangarna in till värmepacketet.

Om du öppnar kärlets lock, bublar det eller ryker eller luktar annat en kylvätska, är det endast kylvätska eller oljeblandat ?
Senast redigerat av Hasselhoff666 (17 januari 2011)

Måste man så måste man.

ferz0z
18 januari 2011
Trådstartare
#7
Hasselhoff666 skrev:
Är det en aut/man du har ?

Har du AUT kan kärlek i kylaren sprukit, då borde det vara AUT låde olja.

Golvet va som en sjö, va det golvet under motor eller golvet i bilen ? om det är i bilen så har värmepacketet sprukit eller slangarna in till värmepacketet.

Om du öppnar kärlets lock, bublar det eller ryker eller luktar annat en kylvätska, är det endast kylvätska eller oljeblandat ?

Det är en manuell, och det va garage golvet som va helt dränkt,
och när man öppnar kärlets lock så ryker det en hel del, med en svag doft av.. nått onämnbart..
Och det är vatten/glykol mixat smile


Sök