17 januari 2011
Trådstartare
En liten update här då!
Glömde förut att säga att även kupefläkten slutade tvärt att blåsa varmt när allt krånglade.
Men vi bogserade hem bilen senare på eftermiddagen, och ställde in den i garaget.
Direkt såg vi att det fortfarande rann massor, och tog en till i kylarvatten kärlet, helt tomt.
Så nånstans rann det ju såklart, men varför?
Strax efter det tog vi en runda till Thorells och köpte en ny termostat, olja, glykol och kylarcement.
Nya termostaten isatt, olja påfyllt, glykol/vatten mix i, och sedan kylarcementen.
Lät den stå i nästan 40 min på tomgång för att se om det slutade rinna och om tempen låg normalt,
och ja.. tempen låg stadigt strax under hälften på mätarn, och vattnet slutade rinna för stunden!
Men vattnet rann ut nånstanns lite då och då, och det va nu lättare att se när vattnet va glykol och cement mixat.
Eftersom utrymmet i motorn är så förbannat trångt och golvet va som en sjö, kunde vi inte få en ordentlig titt under bilen, men vi har konstaterat att följande har hänt:
Termostaten har slutat fungera, och bilen har kokat över, kylet har kokat sönder nånstans, men vart oljan kom ifrån vet vi ej!
Då det nu inte rinner någon olja längre, så kan vi inte heller lista ut det i efterhand.
Förövrigt så är det en rätt bra oljedimma när man har bilen igång, men det är kanske normalt?
Lite skumt är det, men frågan är om scenariot är logiskt?
Eller är det fortfarande nått dolt fel?
/wall of text/