3358
Sök

Volvo V70XC -98 (byta motor)

3 292 Inlägg
13 januari 2011
Trådstartare
#1
Har tänkt att byta motor i en V70XC (gamla modellen), det sitter orginalmotor i nu... jag skulle vilja veta vilka motorer som passar på den lådan.. antar att dom flesta bensinmotorerna passar som är från V70 av ungefär samma årgång..

MEN.. passar Volvos 140 hästars dieselmotor som sitter i 855 från 96 och framåt samt V70 från 97-00 ??


Skulle vara grymt tacksam för all info jag kan få om detta..tror ju säkert att det är möjligt att göra nån typ av adapterplatta mellan Dieselmotor från V70 så den passar på V70XC växellåda.. fast det skulle ju vara mycket lättare om det passade rakt på...

Hur vida det går att besikta en V70XC med dieselmotor har jag ingen aning om... men jag har hört talas om folk som bytt från bensin till diesel i liknande bilar som till och med har varit nyare än 00 och det har på nåt sätt lyckats..

Hoppas på svar i det snaraste... smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

552 Inlägg
13 januari 2011
#2
I din sits hade jag hissat ner en t5a. Det blir väldigt mycket mer jobb att diesel konvertera, och då har vi inte gått in på besiktning/helbils godkännande etc... En t5a kan ej urskiljas från vanliga 2.5t så länge man inte är noga med turbo beteckning, box nr etc... Dvs. lättare besiktning.

3 292 Inlägg
13 januari 2011
Trådstartare
#3
Tack för det svaret..  men jag kör nämligen bara diesel och är endast intresserad av hur vida det går att lägga i en dieselmotor i äldre V70XC... och om den passar på växellådan som V70XC har..

Vet åxå att det iaf inte i sverige finns nån V70XC med dieselmotor... kanske den inte tillverkades med diesel överhuvudtaget.. !?  Urbota dumt ... V70XC är nämligen en soppaslukare... :S. haha

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

552 Inlägg
13 januari 2011
#4
Visst finns det v70 diesel som xc bygger på. Det som är annorlunda på xcn förutom hjulupphängningen är jiu transmissionen med vinkelväxel och fördelningslåda. Sen om du tar den tidiga TDI motorn från bla. 850 (dvs. Audi 5:an) passar denna ej utan adapterplatta osv... Finns en tråd om detta.

3 292 Inlägg
13 januari 2011
Trådstartare
#5
Jasså.. ?? men jag har inte sett nån äldre V70xc med dieselmotor... aldrig nånsin... hehe

Skulle vara bussigt av dig om du kunde ge mig adressen till den tråden som du snackar om.. så jag kan läsa lite... tror inte jag har några problem att ta fram en adapterplatta om det behövs..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

5 089 Inlägg
14 januari 2011
#6
Inget du hade tänkt å besikta? Och det är ju inte riktigt bara motorn man behöver byta. bensintanken håller nog inte så länge heller.

\Lindgren

140 Inlägg
14 januari 2011
#7
hej inte för att vara elak eller så , men jag tror att i slut ändan blir det billigare och mycket enklare att byta bil till en v70 diesel , volvo kommer inte att helbilskodkänna xc70 med diesel eftersom dom inte har gjort nån sådan och att göra det själv , ,,,,,,,
dessutom för att bygga om till diesel kan du nog inte använda original bensin låda då dieseln har mycket mer vridmoment ,
dessutom behöver du alla styrboxar , bränslepumpar (inte samma )
tanken får bytas ,
katalysator behövs till dieseln inte samma som bensin ,
kylare är inte samma
motorfästen är inte samma ,
det blir tyvärr en väldigt lång lista ,
vissa saker kanske går att använda ett tag men tveksamt en längre stund .
ingående axel på bensin låda och diesel låda är inte samma heller så det räcker inte med en adapterplatta
mellan låda och block
annan startkrans
annan starmotor ,,
Senast redigerat av brk95 (14 januari 2011)

3 292 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#8
brk95 skrev:
hej inte för att vara elak eller så , men jag tror att i slut ändan blir det billigare och mycket enklare att byta bil till en v70 diesel , volvo kommer inte att helbilskodkänna xc70 med diesel eftersom dom inte har gjort nån sådan och att göra det själv , ,,,,,,,
dessutom för att bygga om till diesel kan du nog inte använda original bensin låda då dieseln har mycket mer vridmoment ,
dessutom behöver du alla styrboxar , bränslepumpar (inte samma )
tanken får bytas ,
katalysator behövs till dieseln inte samma som bensin ,
kylare är inte samma
motorfästen är inte samma ,
det blir tyvärr en väldigt lång lista ,
vissa saker kanske går att använda ett tag men tveksamt en längre stund .
ingående axel på bensin låda och diesel låda är inte samma heller så det räcker inte med en adapterplatta
mellan låda och block
annan startkrans
annan starmotor ,,

----------------------------------------------------------------------

Jag hade såklart tänkt köpa en hel bil som jag kan plocka grejer av.. en V70 Tdi ....

Jag tror inte det är några problem för lådan att klara VAG 140 Hästars diesel..

Hade kanske varit lättare att göra ett sånt här bygge om man använder sig av en bil som är från före 88 antar jag.. tex en 745 som man kan montera nyare 960/V90front på och sen tänka på att slänga i en VAG 5:a Tdi...

Blir ju inte lika svårt på besikningen heller.. 

Eller vad tror ni.. ??

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

140 Inlägg
14 januari 2011
#9
nä jag tror också tyvärr att det stora problemet blir bilprovningen i vanlig ordning sad
sen att det inte är mer än 140 hk i vag motorn spelar inte så stor roll , titta på vridmomentet för det blir det som tar livet av lådan , diesel motorer har mer vridmoment .

3 292 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#10
brk95 skrev:
nä jag tror också tyvärr att det stora problemet blir bilprovningen i vanlig ordning sad
sen att det inte är mer än 140 hk i vag motorn spelar inte så stor roll , titta på vridmomentet för det blir det som tar livet av lådan , diesel motorer har mer vridmoment .

Ja diesel har ju mer vrid.. så är det ju.. men tror endå inte att V70XC lådan är för klen i det avseendet.. fast o andra sidan.. jag har ju ingen aning då jag inte är så haj på just dom grejerna i nyare bilar.. :S

Ni vet nog bättre än jag... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

140 Inlägg
14 januari 2011
#11
hej , nä det är inte alltid säkert att andra vet bättre , men har jobbat som bilmekaniker i 20 år och jobbar sen 3 år tillbaka som lastbilstekniker , så jag har lite kunskap , jobbade dessutom med att bygga s 60 challange motorerna,i 2 år , så jag vet hyfsat om volvo motererna , ( ingen sk specialist smile )
ditt preoblem blir ju tyvärr inte att hitta och få dit alla delar , det blir ju att försöka få alla intyg , på avgaser och bromsar och annat som skilljer diselbilar från bensin ,det kommer nog tyvärr att antingen kosta en förmögenhet eller så säjer dom helt enkelt nej , allt för att dom inte har skjälva helbilsgodkännt en xc70 diesel .
sen tror jag säkert att själva lådan från en bensin håller , frågan är om diffentrialler och liknande gör det ??
dieselbilar har mycket mer vrid på låga varv så det är ju inte på motorvägen det kan gå sönder utan snarare i start och lågfart , även om man startar försiktigt , bensinbilar har ju laddtrycksbegrensnign på 1-2 växel för att inte vrida sönder nåt , det har inte dieseln på samma sätt , sen skilljer det i utväxling också på diesel och bensin bilar ,
Senast redigerat av brk95 (14 januari 2011)

820 Inlägg
14 januari 2011
#12
Jag har gått lite i samma tankar men... det är inte värt det, fy fan vilket jävla meck, inte bara själv motorbytet osv utan papper, papper och åter papper och byråkrati man måste komma förbi också tongue

Om man säger

3 292 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#13
Har fått en del info om detta iaf.. som jag sagt så vet jag inte så mycket om just nyare grejer... har mest great med 80 tals Volvo...

Får se hur man ska göra.. som jag nämnde tidigare så är ju kanske en 745:a med typ en VAG Tdi ett bättre alternativ.. trist bara att själva bygget blir ganska vanligt.. sad

Jag gillar ovanliga saker.. smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

140 Inlägg
15 januari 2011
#14
även 945 fanns med vag diesel om du vill ha en sådan , lite modernare bil än 740 n smile
tyvärr så blir det så i sverige , med all byråkrati , ett annat alternativ som du kan kolla upp annars om du vill ha en xc70 diesel vad som behövs och kosnaden för att registrere den som amatörbyggt fordon , kommer inte i håg just nu hur mycket du måste ändra för att det ska gå men det kanske kunde vara ett alternativ smile
det gäller att aldrig ge upp ,
ta och slå bilprovningen en signal och be att få prata med deras tekniskeansvarig dom kan dessa regler oftast utantill , eller så kan dom säja vart du ska vända dig .

3 292 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#15
JO jag har haft många 740 och 940 med D24... både sug och turbo... har konverterat många åxå från bensin till diesel... detta var lite av ett special område för mig när jag höll på med dessa bilarna..

När det gäller just 740/940 så är jag inte så intresserad av D24 direkt.. för vanligt.. tänkte mer på en 140 hästars Tdi motor..  som sitter bla i Volvo V70 och 850/855...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#16
En 760 med 5,7 Liters V8 i skulle inte vara helt fel.. den ligger lagom i vrid åxå för att kunna godkännas på bilprovningen...

Just 5,7:an är ju inget större heller på utsidan än en vanlig bensinare.. tänker närmast på DX modellen för att få kraftigare toppbulltar bla...

Tror det skulle kunna vara ett fränt bygge.. med ev en 350 låda i eller M90 med adapterplatta mellan motor och låda..

Tåls att fundera på iaf...

Nån som har nån info om detta.. ??

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#17
Har kollat lite... verkar som slutdatumet för att byta till dieselmotor är ändrat från 88 till 92 ??  alltså är det möjligt att använda nyare bil än 88 då om jag fattar saken rätt.. ?

Ja då kan man ju använda en 960 från 91 tex.. ?  utan att måsta ha massa avgasintyg o sånt.. ?

Tror det var 88 o nyare förr som det blev lite svårt att lägga i dieselmotor va.. ??

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#18
Fel av mig.. tänkte mig inte för.. V8 oavsett bensin eller diesel så är det årgång 75 eller äldre som gäller såvida inte bilen har en serietillverkad modell med samma motor i ...

Så blir ju en Volvo årgång 75 eller äldre då för min del... om inte kan man använda en D24 till tex en 940 eller 760.. som inte är nyare än 92 då om jag fattat saken rätt .. eftersom dessa bilar även finns serietillverkade med just D24.. en ganska tråkig bil enligt mig..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#19
Fast det är ju tillåtet att byta till Diesel i alla bilar upp till årgång 1999, förutsatt att motorn är av samma årgång som bilen eller nyare... sen reggar man som ombyggt fordon... ska inte vara några som helst problem...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök